Kleding en ons brein


De thuiswerkmaatregel motiveert veel mensen om gemakkelijke kleding aan te trekken. Bij uitzondering zoals bij een Skype-meeting trekt men nette werkkleding aan. Het gemak om op te staan en een relaxte outfit aan te doen is gewoon te groot. Wat zegt de wetenschap hierover?

Bij Kennislink lees ik het volgende: ‘Het effect van kleding op hoe je je voelt en gedraagt, wordt in onderzoekstaal enclothed cognition genoemd, oftewel geklede cognitie. Een complexe term die verwijst naar de invloed van kleding op ons brein, en daarmee ook op ons gedrag. Say what?

Stel, je associeert het dragen van een colbert met een sollicitatiegesprek, een belangrijke meeting of het geven van een presentatie. Onder deze associatie liggen meer abstracte concepten, zoals optimaal presteren, zelfverzekerd zijn of opperste concentratie. Op het moment dat je het colbert aantrekt zou je volgens het principe van enclothed cognition de abstracte concepten die dit kledingstuk bij je oproepen gaan belichamen. Met andere woorden: de symbolische betekenis die je aan een kledingstuk hecht, triggert in jou allerlei psychologische processen en gedragingen die naar boven komen bij het aantrekken van het kledingstuk.’

2 gedachten over “Kleding en ons brein

  1. Dat geldt ook voor carnaval. toch? Trouwens, voor iedere verkleedpartij 🙂
    Het voordeel van die gemakkelijke kleding tijdens het thuiswerken zou dan moeten zijn dat men er veel relaxter door aan het werk is, en wellicht daardoor veel productiever (ook een interessant onderwerp voor onderzoek..).
    Hartelijke groeten van Digna

  2. @Digna, ik denk dat het altijd belangrijk is dat je kleding draagt waar jij jezelf prettig in voelt en kleding dat bij je past. Althans, zo werkt het bij mij. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *