Gisteren ging ik samen met Jenny traditiegetrouw op reis met het Boekenweekgeschenk. Dit jaar werd het een lange treinreis naar Groningen om de expositie CHIHULY — Sensationele creaties van de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly in het Groninger Museum te zien. Het was de lange reis meer dan de moeite waard!
Chihuly ontwierp zijn Seaform-serie haast per toeval toen hij experimenteerde met een zogenaamde optic mold. Deze ijzeren mal bedrukt het glas met een geribbeld patroon, waardoor de voornamelijk doorzichtige vormen niet alleen een structuur krijgen maar ook steviger worden. De flinterdunne vormen doen denken aan schelpen en ander oceanisch leven, zonder daar direct aan te refereren.
In 1981 begon Chihuly aan zijn Macchia-series Chihuly heeft voor deze serie een techniek ontwikkeld waarbij er een laagje wit wordt toegevoegd tussen de kleuren aan de binnen- en buitenkant van het kunstwerk, zodat er een sterker contrast ontstaat. Het meest kenmerkend zijn de stukken gekleurd glas die tijdens het glasblazen met het oppervlak van de Macchia versmelten. Aan deze ‘spikkels’ dankt de serie zijn naam.
Op jonge leeftijd was Chihuly al een groot verzamelaar. Zijn interesse in de Amerikaans-Indiaanse dekens stamt uit zijn studietijd.
In 1975 begon Chihuly, geïnspireerd door Amerikaans-Indiaanse dekens, met zijn Cylinder-serie. Om de bijzondere weefpatronen ook in glas weer te geven, ontwikkelde hij een techniek die bekend staat als de ‘pick-up tekening’. Hierdoor konden de kunstenaar en zijn team de complexe patronen van gekleurde glasdraden samensmelten met het oppervlak van de vaas.
Mille Fiori (Italiaans voor ‘duizend bloemen’) geeft de kijker de kans een glimp op te vangen van een tuin van glas vol gewaagde en kleurrijke elementen die doen denken aan vormen uit de natuur. De kunstenaar heeft eens verteld dat hij zijn inspiratie voor deze ‘glastuinen’ vond in zijn herinneringen aan de indrukwekkende tuin van zijn moeder.
Deze ‘faxes’ worden bijna nooit tentoongesteld. Chihuly heeft wel duizenden brieven geschetst die vervolgens via een faxapparaat naar de ontvangers zijn verzonden. Via deze ‘faxes’ verspreidde Chihuly meestal zijn ideeën.
Fire Orange Baskets. Chihuly’s vroege Baskets zijn ingetogen en neutraal van kleur. Zoals hij dat vaker doet, heeft de kunstenaar deze serie tijdens zijn carrière herzien door gewaagdere kleuren en een grotere schaal toe te passen. Chihuly maakt steeds ingewikkeldere composities door kleine Baskets in de grotere manden te plaatsen.
Chihuly vulde in Nuutajärvi, voor het eerst een paar boten met zijn glasstukken tijdens het ‘Chihuly Over Venice’- project in juni 1995. Na enkele dagen van glasblazen, maakte hij met zijn team tijdelijke installaties van de nieuw geblazen stukken rondom de Nuutajoki rivier die in de buurt van de fabriek stroomt. Chihuly besloot de glaswerken in de rivier te gooien om te zien hoe ze zouden reageren op het stromende water. Plaatselijke tieners in houten bootjes verzamelden de werken. Chihuly raakte geïnspireerd door dit schouwspel, waaruit de bootinstallaties met verschillende unieke vormen, voor zowel binnen als buiten, zijn ontstaan.
In de Fiori Boat zitten verschillende grillige fiori-elementen. De Float Boat is gevuld met grote en kleine felgekleurde Floats.
Bron tekst: Groninger Museum
Op dit blog kon je al eerder lezen over Chihuly en wel hier en hier.
Wat is dit toch prachtig! Inderdaad een hele reis, als het niet zo ver was zou ik zeker ook gaan. Dus dank voor de mooie foto’s zodat ik er toch iets van kan zien. Want met een paar hoogdrachtige schaapjes kan ik niet zo lang van huis gaan….
Mooi Bethi,
En dankjewel voor de duidelijke uitleg.
Groet van Jantje.