Zoals ik gisteren al schreef is in het Drents Museum tot en met 27 mei 2018 de tentoonstelling The American Dream te zien. Vandaag laat ik nog twee foto’s zien van kunstwerken die te bewonderen zijn op de expositie.
Stone Roberts struint samen met verzamelaar William Louis-Dreyfus de stad New York af op zoek naar de juiste locatie voor een nieuw schilderij: ‘Central Park was a subject that kept recurring – and over the months I explored several sites before I happened upon this rock face hidden in the park’s Ramble. It is a place where people come to sit, picnic, relax and even fish. It’s a fascinating and amusing sight to see all the boaters ply their skills (or, more typically, their lack of them) on the shallow waters of the Lake. Each boat is occupied by unique examples of the people who live in the city and those who visit. I felt that this was a place to contemplate the city at its leisure – so different from most urban places there where life is lived at a frenetic pace.’ Slechts enkele maanden voor de opening van deze tentoonstelling left Stone Roberts de laatste hand aan dit meesterwerk waar hij vier jaar aan heeft gewerkt.
Bewoners van de arme wijk The Bronx in New York staan in de jaren tachtig model voor John Ahearn. Hij wil aandacht vragen voor hun situatie. In dit beeld zijn het Afro-Amerikaanse meisje Veronica en haar moeder vereeuwigd. Dat zij een sterke band hebben is duidelijk door hun innige omhelzing. De kunstenaar maakt eerst een gipsen mal, waarvan hij een polyester afgietsel maakt. Zijn beelden beschildert hij vervolgens heel natuurgetrouw waardoor de personen net echt lijken. Het gieten gebeurt vaak op straat, onder grote aandacht van de buurtbewoners.
Bron tekst kunstwerken: Drents Museum