Het slot van het koninklijk borduurwerk


Vandaag het laatste bericht over het koninklijk borduurwerk. Heb je geen idee waar dit overgaat, lees dan eerst dit bericht, vervolgens dit antwoord, daarna het vervolg en vandaag dan het laatste nieuws over het koninklijk borduurwerk.

Vanmiddag sprak ik de heer Alfons Teuwisse – Senior Projectleider – Paleis Soestdijk. Hij kon mij niet meer vertellen over het borduurwerk dan wat er te lezen staat in mijn eerdere berichten. Op mijn vraag of het borduurwerk al eens uit het tafelblad was gehaald, kon de heer Alfons Teuwisse eveneens geen antwoord geven. Is er dan zicht op ‘korte’ termijn dat het borduurwerk eindelijk eens ‘gelucht’ wordt? Ook hierop kwam een ontkennend antwoord, maar het signaal was overgekomen zei hij. Al met al blijf ik zitten met vragen waar mogelijk toch een antwoord op gegeven zou kunnen worden als men bereid is om verder onderzoek te verrichten. Helaas zit dat er dus niet in.

12 gedachten over “Het slot van het koninklijk borduurwerk

  1. Onbevredigend !! het blijft zodoende toch in je achterhoofd hangen !!

  2. Misschien heb je een zaadje geplant in het hoofd van de heer Teuwisse?
    Ik hoop dat hij het intrigerend genoeg vindt om het op zijn to-do-lijstje te zetten.
    Het is nu zo’n open einde en dat is onbevredigend.

  3. @Licia Huizer-Lindenberg, blijkbaar vinden ze het niet belangrijk genoeg om verder onderzoek te verrichten.

  4. Onbevredigend. En ik hoop echt dat er onderzocht wordt hoe het zit. Hebben de heren geen zin om toe te geven dat er een fout is gemaakt ?Ik blijf bij wat ik eerder zei: neem contact op met Blauw Bloed. Of met Vorsten. Dit is zo curieus, daar zullen zij vast iets mee willen. De heren die jij sprak snappen niet hoe interessant dit is.

  5. Jammer Berthi dat zelfs wat je er over geschreven hebt deze heren niet interesseert. Je zou toch anders verwachten van iemand die zijn beroep over de historie van de meubels enzovoort gaat.
    Ook deze blog en reacties doorsturen–misschien dat er dan eindelijk een lampje gaat branden.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

  6. @miekequilt, ik denk dat Blauw Bloed of het magazine Vorsten hier niets inziet omdat er al negatief is gereageerd op een nader onderzoek.

    @Truus, andere zaken zullen voorrang krijgen, vermoed ik. Onderzoek kost tijd en geld.

  7. Senior projectleider, mmmm, dat kun je volgens mij niet kwalificeren als conservator. Ik neem aan dat deze meneer hoegenaamd geen verstand heeft van dit (of enig ander) handwerk. Soestdijk en Het Loo nemen ook zomaar wat aan, zonder enige onderbouwing, dus misschien is het wel gemaakt door een gouvernante of zo; één ding wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het behoorlijk broddelwerk was. Zo van een afstandje leek het nog wel wat, maar als je er goed naar keek, was het behoorlijk rommelig, geen echte petit point, en de steken alle kanten uit. Misschien “koninklijk” rommelig? Daar zullen we pas achter komen als iemand bereid zal zijn om nader onderzoek te doen. Gaat niet gebeuren, er moet eerst 123 miljoen naar Het Loo en dan is het geld op….
    Groeten van Digna

  8. @Digna, erg jammer dat men niet bereid is nader onderzoek te verrichten. Hun prioriteiten liggen duidelijk elders. Op de Linkedin pagina van Alfons Teuwisse staat het volgende:

    Mijn werkzaamheden op Paleis Soestdijk zijn onder te verdelen in vier gebieden;
    1. Museale werkzaamheden: conservator historische interieur collectie.
    2. Rentmeester van het landgoed: beheer, onderhoud, exploitatie.
    3. Projectontwikkelaar/ herbestemming landgoed Paleis Soestdijk en sinds enkele jaren
    4.”Cultureel ondernemer”, door tentoonstellingen en evenementen te ontwikkelen en te begeleiden.

  9. Wat betreft het ‘rommelige ‘ borduurwerk –was het niet dat pas eind 1800 de steekjes allemaal naar dezelfde kant moesten terwijl eerst dat niet belangrijk was?
    groetjes, Truus

  10. Truus, voor zover ik heb kunnen nagaan, was het van het begin af juist de kunst van petit point om de steekjes consequent één kant op te maken om een mooi aanzicht te bereiken. Dus ook al in de 17e en 18e eeuw.
    Maar nogmaals: het borduurwerk in het tafeltje is geen petit point, maar gewoon halve kruissteek; dus misschien lag het daarbij anders? Ik ben geen expert, ik heb alleen gemeld wat ik zelf heb geconstateerd.
    Groeten van Digna

  11. Er gaat wel eens wat mis met het conserveren van kunst en erfgoed bij het koninklijk bezit, want dit doet me wel enigszins denken aan het verhaal dat eind vorig jaar in het NRC Handelsblad verscheen over een paar schilderijen uit de erfenis van prinses Juliana, die geveild gingen worden…. Misschien dat we pas meer te weten komen tegen de tijd dat de tafel met borduurwerk op een veiling of ter restauratie wordt aangeboden en er meer en andere deskundige ogen op vallen, mogen onderzoeken en beschrijven dan alleen die van de huidige conservator.

  12. @Hilda de Wit, ik kan me haast niet voorstellen dat deze tafel met borduurwerk op een veiling terecht komt. Maar ja, zeg nooit nee. Voorlopig komt er in ieder geval geen nader onderzoek. Misschien moet eerst alle commotie die wij los hebben gemaakt gaan liggen en dan komen ze misschien over enkele jaren ineens met een nieuwe ontdekking die zij hebben gedaan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *