Vervolg koninklijk borduurwerk

In dit bericht kun je lezen over mijn bezoek aan Paleis Soestdijk en Paleis Het Loo en wat mij opviel. Vervolgens stuurde ik een e-mail naar Paleis Het Loo met de vraag wie het borduurwerk heeft gemaakt. Het antwoord dat ik kreeg, staat in dit bericht te lezen. Toch was er nog onduidelijkheid voor mij, zodoende stuurde ik opnieuw een e-mail naar de heer Paul Rem waarop helaas geen antwoord meer kwam.

Digna had de expositie Anna Paulowna op Paleis Het Loo al bezocht, maar ging terug om de tafel met borduurwerk nog eens te bestuderen voor zover mogelijk. Zij maakte enkele foto’s die ze naar mij stuurde. Eén foto sprong er voor mij direct uit. Dat is namelijk de afbeelding die de onderkant van de tafel laat zien.


Je ziet hoe de boel eenvoudig los te schroeven is, zodat je dan waarschijnlijk gemakkelijk het borduurwerk eruit kunt halen voor nadere bestudering. Digna vertelt verder: ‘Wat mij ook opviel is dat het inderdaad petit point is, maar dat het stramien redelijk grof is in verhouding met het gebruikte garen en de strakheid van de steken, en daardoor lijkt het op sommige plaatsen alsof het geweven is in plaats van geborduurd. Maar dat heeft ook te maken met het borduurwerk zelf: de zichtbare steekjes lopen niet allemaal parallel, maar soms in half tegendraadse richting.’


Op de onderkant van de tafel zag ik direct het monogram van Anna Paulowna. Het bewijs dat de tafel van haar is geweest. Maar is deze tafel nu speciaal gemaakt voor het borduurwerk? Zo ja, dan komt de datering van de tafel niet overeen met het borduurwerk waar wollen garens voor is gebruikt.


Het monogram van Anna Paulowna zoals dat dit vinden is op de site van Wikipedia.

Digna ging wederom terug naar Paleis Het Loo, deze keer om de heer Paul Rem te spreken. Hij kon niet meer vertellen over de tafel en het borduurwerk dan te lezen staat in zijn antwoord. Einde verhaal. Of toch niet? De expositie op Paleis Het Loo is voorbij en de tafel met het borduurwerk is terug naar Paleis Soestdijk. Is daar een conservator en zou die bereid zijn om het borduurwerk uit het tafelblad te halen voor nadere bestudering?

7 gedachten over “Vervolg koninklijk borduurwerk

  1. natuurlijk komt er een vervolg zeker als je zo”n “‘TERRIER”” (VASTHOUDER) KENT ALS BERTHI SMITH

  2. Heerlijk om dit verhaal te lezen. Natuurlijk wil Berthi het naadje van de kous weten (zeer toepasselijk in ons vak) Hopelijk dat deze conservater bereid is om de schroevendraaier ter hand te nemen en dan nog het liefs in aanwezigheid van Berthi. Wij blijven het volgen.

  3. ‘Vincit qui in labore persistit’ Er moet toch iemand week en toegeeflijk worden bij zoveel liefdevolle vasthoudendheid. Zet ‘m op meisje, we zullen voor je duimen.

  4. Berthi, ik heb nog eens heel goed gekeken naar de steekjes, en bij nader inzien lijkt het mij dat er een gewone halve kruissteek is gemaakt en niet een petit point steek; petit point gaat aan de achterkant over twee draden/kruispunten, en daardoor kun je er niet zo gemakkelijk doorheen kijken als bij dit borduurwerk het geval is. Op de Handwerkbeurs in Zwolle heb ik gezien hoe zijdengaas eruitziet, dat als ondergrond gebruikt zou kunnen zijn (en blijkbaar vaak gebruikt wordt/werd voor petit point), maar in het tafeltje zijn de mazen grover, dus misschien is toch ander materiaal als ondergrond gebruikt.
    De speurtocht gaat dus door, wat jou betreft? Heb je al contact weten te leggen met een conservator daar? Wat kan een mens toch nieuwsgierig worden, hè?
    Groeten van Digna

  5. Ik geniet van dit verhaal. Wat vreselijk jammer ( onbeleefd?) dat je niks meer gehoord hebt van de heer Rem.
    Misschien eens contact opnemen met Blauw Bloed? Die duiken hier vast ook wel in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *