Tineke: ‘Een “textielkaart” van de Tadema tentoonstelling. Niet het mooiste schilderij, maar wel een bijzondere vondst op de punt van de witte schort. Misschien wist je het al? Zo niet, kijk dan hier.’
Ik neem de tekst van de website van het Fries Museum over voordat het verdwijnt:
Een jong meisje met pijpenkrullen en blozende wangen. Ze kijkt even op uit haar boek om verlegen naar ons te lachen. Frederika Reijnders is het vriendinnetje van de zus van Lourens Alma Tadema. Hij schildert haar nog in Leeuwarden, vlak voordat hij naar Antwerpen vertrekt om opgeleid te worden als schilder. De compositie met het raam, de wijnrank en de klassieke voorstelling onder de vensterbank lijkt zo weggeplukt uit de zeventiende-eeuwse schilderijen van Jan Steen en Gerard Dou. Toen Alma-Tadema dit werk schilderde was hij nog niet wereldberoemd. Maar hij laat wel zien, hoe goed hij al kan schilderen en dat hij bekend is met het werk van de oude meesters.
Dankzij de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting kan een groep werken van Alma-Tadema gerestaureerd worden. Rika is ‘uitbesteed’ aan restaurator Michel van de Laar in Amsterdam. Na het verwijderen van de vergeelde vernis is de handtekening van de schilder weer goed zichtbaar. De kleuren zijn frisser geworden en er is weer diepte in het schilderij gekomen. Ook kwam er een verrassend detail naar boven: in de punt van haar witte schort staan haar initialen in rood geborduurd: F.R. (Frederika Reijnders). Misschien is de kleur een bewuste keus van Lourens: witte schorten kregen meestal witte letters als merktekens.
Leuk dat aan zo’n detailtje aandacht wordt besteed.
@Mien B., absoluut! Voor mij een belangrijk detail!