Handwerken zonder Grenzen 188


Het is alweer zover, het nieuwe nummer van Handwerken zonder Grenzen is verschenen en het is wederom een nummer met veel informatie en inspiratie. Het is uiteraard teveel om hier alles te vermelden, maar laat ik een greep doen uit het aanbod.

Ook al verdiep ik me inmiddels al enkele jaren in het textiel, toch blijven er altijd onderwerpen over die nog niet op mijn pad zijn gekomen. Een voorbeeld hiervan is het kantwerk van Saba. Saban Lace heeft een stempel gedrukt op de economie en de cultuur van het eiland. In een samenleving van mensen met totaal verschillende achtergronden zijn de vrouwen samen gaan werken om hun levensomstandigheden te verbeteren. De ‘Lace Ladies’ borduren verder aan de identiteit van Saba. Ze houden de kunst van het naaldwerken in leven, ze delen kennis en wisselen ondertussen het laatste nieuws uit.
Wil je de Saban Lace leren kennen dan kun je aan de slag met een boekenlegger.

LiLian Kruip vertelt het verhaal over de verzamelwoede van Electra Havemeyer Webb (1888-1960) en haar man James Watson Webb. In 1947 wordt een begin gemaakt met het Shelburne Museum. Electra koopt oude huisjes en boerderijen uit de Vermont en omgeving om er een nieuw dorp mee op te bouwen. Tot op de dag van vandaag wordt het museum verrijkt met bijzondere donaties.

Het is altijd mooi als je meer weet over de maakster van een merk- en/of stoplap. De zoektocht naar Johanna van de merk(borduur)- stoplap uit 1803 kunnen we lezen in nummer 188.

Op pagina 37 begint een interview met Henny Abbink en haar dochters Anke en Connie Grevers. Als je een regelmatige bezoeker bent van handwerkbeurzen dan heb je deze dames vast eens ontmoet. In 2009 brachten zij het boek Gelderse Gebreide Mutsen uit. Inmiddels zijn er ook al twee boeken verschenen met het onderwerp gebreide kralentasjes en een boek over gebreide poppensokjes en -kniekousjes.

Theo Colenbrander (1841-1930) was een veelzijdig kunstenaar die het Nederland van zijn tijd verraste met oorspronkelijke idee├źn en ontwerpen. Op basis van spiegeling, herhaling en verschuiving van patronen bracht hij spannende symmetrische vormen aan. Toegepast op tapijtontwerpen met onverwachte, opvallende kleurencombinaties, leidde dit tot de typerende ‘Colenbrandertapijten’.

Het werk van Els van Baarle vind ik fantastisch. Leuk om een interview met met haar te lezen in het nieuwe nummer van Handwerken zonder Grenzen. Els bewerkte voor mij een mangeldoek op een prachtige manier.

Als laatste wil ik het Schots tapijt van 164 m onder de aandacht brengen. Museum Veere stelt van 30 mei tot en met 26 juli 2015 een uniek tapijt tentoon, waar vrijwilligers uit 33 landen aan hebben meegewerkt. Het initiatief daarvoor is genomen in Schotland. In 2012 ontstond het idee om een wandtapijt te maken over de Schotse diaspora. Een goede reden dus om deze zomer een bezoek te brengen aan Veere dat te combineren is met andere textieltentoonstellingen. In Middelburg nodig het Zeeuws Museum onder de noemer ‘in HANDWERK’ ontwerpers en vakopleidingen uit om aan de slag te gaan met ambachtelijke technieken. Historisch Museum de Bevelanden laat merk- en stoplappen zien en van de zomer ‘B(l)oeiende quilts’.

3 gedachten over “Handwerken zonder Grenzen 188

  1. Dat zijn hele boeiende onderwerpen in deze HZG! Leuk om je verhaal van de Zeeuwse merklap van Johanna weer te kunnen lezen in dit blad en ook over het Schotse diaspora waarover toen Lupineke een heel stuk heeft geschreven.
    groetjes,Truus

  2. @Truus uit Drenthe, het verhaal over de Zeeuwse merklap in HZG heb ik niet geschreven. Ik heb wel een bijdrage geleverd met het ontcijferen en uitzoeken van de namen. Wat op mijn blog staat, heb ik samen met Peter uitgezocht.

  3. Vandaag het blad Handwerken zonder grenzen gehaald bij de boekhandel… 4 afbeeldingen gemaakt door Mevr. Pot uit Rijsoord voor de Schotse Kerk in Rotterdam staan er in !! SUPER… 2 maanden gelegenheid om ze in het echt te gaan bewonderen in VEERE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *