Vervolg 145 jaar Bijenkorf, 100 mooiste affiches


Het linker affiche uit 1920 is een ontwerp van Herman van den Boogaard (1891-1977) die in 1913 bij de Bijenkorf kwam. Hij ontwierp advertenties en affiches en verzorgde de inrichting van het warenhuis. Samen met Pieter Das en John Janssen gaf hij na de Eerste Wereldoorlog een totaal nieuw gezicht aan de reclame van de Bijenkorf. Het affiche rechts is een ontwerp uit 1959 van Theo Stradmann. De huishoudweek werd voortgezet onder de naam huishoudfair, met de nieuwste snufjes en artikelen op huishoudgebied voor de moderne huisvrouw.


Links een affiche uit 1957 van Theo Stradmann. In de decembermaand konden de klanten van de Bijenkorf inspiratie voor hun feestmenu opdoen tijdens het culinaire evenement Kijken en Keuren, met een breed assortiment aan specialiteiten en delicatessen, en demonstraties van koks en fabrikanten in kleurrijke marktstands. Theo Stradmann heeft een herkenbare schilderachtige stijl met helder kleurgebruik. Het rechter affiche is uit 1919 en een ontwerp van Karl Hentschel. De Witte week was een van de Franse warenhuizen afgekeken verkoopactie met huishoudtextiel, in 1915 door de Bijenkorf geïntroduceerd.


De bekende landenacties vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw waren een idee van marketing-genie Martin Lederman. De succesvolste was de Amerika-actie in 1955. In 1984 werden de eerste Drie Dwaze Dagen georganiseerd. Voor alle acties werd het hele warenhuis in de betreffende sfeer gebracht.



De expositie 145 jaar Bijenkorf, 100 mooiste affiches wordt gepresenteerd in de Centrale Hal van het Stadsarchief Amsterdam en is te zien tot 24 mei 2015. De toegang is gratis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *