Twee fototentoonstellingen bezocht ik gisteren in Amsterdam. Foam laat tot en met 28 januari 2015 een overzicht zien van het werk van Vivian Maier en het Joods Historisch Museum toont Masterpieces from the Howard Greenberg Collection tot en met 11 januari 2015.
De tentoonstelling Masterpieces from the Howard Greenberg Collection toont zo’n honderdvijftig foto’s uit de privéverzameling van de New Yorkse galeriehouder Howard Greenberg. Het gaat om een collectie met iconen van beroemde fotografen als Henri Cartier-Bresson, Edward Steichen, Robert Frank, Walker Evans en Dorothea Lange, maar ook met topstukken van minder bekende fotografen als Consuelo Kanaga en Jerome Liebling. Een diversiteit van fotografische genres en stromingen in Europa en Amerika is vertegenwoordigd, met als zwaartepunten de New York School en het Tsjechische modernisme van de jaren twintig en dertig.
De linker foto waarop een jong meisje is te zien, is in 1948 gemaakt door Consuelo Kanaga. Howard Greenberg zegt hier het volgende over: ‘Op persoonlijk vlak is deze foto echt een van de belangrijkste in mijn collectie. Ik vind hem prachtig omdat het een van de schitterendste portretten is ooit gemaakt. En ik koester de foto omdat hij onvoorstelbaar moeilijk te verwerven bleek te zijn.’ De middelste foto laat een moeder van een migrantengezin zien uit California. In 1936 werd de foto gemaakt door Dorothea Lange.
Haar levensverhaal is net zo bijzonder als de foto’s die Vivian Maier (1926-2009) maakte. Vanaf begin jaren vijftig van de vorige eeuw werkte Vivian Maier meer dan vier decennia als gouvernante. In 1956 trok zij in bij een welgestelde familie in Chicago om voor de kinderen te zorgen. Haar eigen badkamer werd haar eerste donkere kamer. Haar fotografische werk, dat eerst overwegend zwart-wit was, concentreerde zich op sociale onderwerpen: het straatleven, minder bedeelden en emigranten. Toen de kinderen volwassen werden in de jaren zeventig van de vorige eeuw, was Vivian Maier gedwongen werk te zoeken bij andere families, zodat ze haar filmmateriaal niet meer kon ontwikkelen en de rolletjes zich begonnen op te stapelen. Wegens geldproblemen werd haar fotoarchief geveild in 2007 en een groot deel kwam in bezit van John Maloof. Toen die het nader liet onderzoeken werd pas de ongelofelijke kwaliteit van haar werk duidelijk. De prachtige tentoonstelling Vivian Maier – Street Photographer is gebaseerd op het materiaal dat John Maloof in bezit kreeg.
In 2008 gleed Vivian Maier in Chicago uit op het ijs en kwam ongelukkig ten val. In april 2009 overleed ze. Ze liet een immens fotografisch archief na.
Prachtige foto”s. Zwart wit is altijd mooi.
Bij elk gezicht bedenk ik dan een verhaal.
Een fijne dag.
@Niesje, herkenbaar! Iedere foto vertelt ook een verhaal waardoor fotografie zo boeiend is en blijft.
Wat weer een prachtige tentoonstellingen. Dit is meer als zo maar een foto maken.