Het is niet de eerste keer dat Oilily het onderwerp van dit blog is. In 2006 begin ik met de Oilily kindertrui, gevolgd door de haarspeldjes, daarna het boek Over kinderkleren, Marieke Olsthoorn-Roosen, dan de vraag Het einde van Oilily? dat snel opgevolgd wordt met het nieuws over de doorstart van Oilily. Hier lees je het bericht over de herfstcollectie van 2010, gevolgd door de Oilily Dutch Glory Cross Stitch Bag. Op 18 december 2013 overleed (mede)oprichtster Marieke Olsthoorn op 72-jarige leeftijd. En nu dan het nieuwe Oilily zoals NRC meldt.
Het bedrijf telt nu dertig werknemers. Zij richten zich vooral op het ontwerpen en de marketing. Zaken als productie, distributie en administratie zijn uitbesteed. Sinds februari zijn er een nieuwe algemeen directeur, Van Kruisselberge, en een nieuwe creatief directeur, Henk Goewie. ‘Onafhankelijke mensen van buiten’, aldus Gijs de Kogel. Het familiebedrijf had een professionaliseringsslag nodig, zegt hij. De omzet bedraagt 20 tot 30 miljoen euro. Het doel is om dit in twee tot drie jaar te verdubbelen. In 2002 maakte het bedrijf een omzet van 90 miljoen euro.
Eén van de lastigste dingen was het merk Oilily opnieuw uitvinden, zegt Gijs de Kogel. ‘Je wilt vernieuwen, maar je moet ook zorgen dat je herkenbaar blijft. Anders is de collectie amper te verkopen. Daar hebben we mee geworsteld.’ In de nieuwe zomercollectie valt op dat de kleuren minder heftig zijn dan voorheen. ‘Niet minder uitbundig, maar wel minder contrastrijk in kleur’, beaamt Gijs de Kogel. Meer pasteltinten, minder harde kleurencombinaties. ‘We blijven gedurfd’, zegt hij.
Bron: NRC