Allerlaatste papieren treinkaartje

Vandaag is er veel aandacht voor het allerlaatste papieren treinkaartje. Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat op jacht naar dit speciale treinkaartje en wil daarvoor € 250 betalen. Dat kaartje zal volgens directeur Evertjan de Rooy wellicht vanochtend tussen 00.00 en 04.00 uur zijn gekocht. In dat tijdsbestek zou de NS de kaartjesmachines trapsgewijs uitzetten. Vanaf vandaag zijn alleen nog kaartjes met een chip erin te koop voor eenmalig gebruik. Je betaalt er € 1 extra voor.

De museumdirecteur van Het Spoorwegmuseum en zijn conservator kochten dinsdag op Utrecht CS een papieren kaartje voor een treinreis van Amsterdam naar Haarlem. Dat was in 1839 ook de allereerste reis die treinpassagiers in Nederland konden maken.


Ik reis regelmatig met de trein. Het laatste papieren treinkaartje dat ik uit de kaartjesautomaat van de NS haalde, was afgelopen woensdag 2 juli voor een enkele reis naar Horst-Sevenum. Die dag ging ik naar het Mauritshuis in Den Haag. Aangezien ik een voordeelurenabonnement heb, mag ik in de maanden juli en augustus voor 9.00 uur reizen.



Vanaf station Horst-Sevenum reisde ik verder met mijn e-ticket: een dagkaart die geldig was vanaf 9.00 uur.


De Railrunner blijft bestaan en daarvoor hoef je niet de toeslag van € 1 te betalen. Ook niet voor kaartjes naar Duitsland en België, het Euregioticket, ICE toeslag enkele reis, toeslagen treinen over HSL en Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets.


Hopelijk blijven de speciale Trein Dagkaarten bestaan. Deze ligt klaar om te gebruiken voor een treinreis naar Utrecht om in het Centraal Museum de expositie Mode, de musical te bezoeken. Of… zal ik Het Spoorwegmuseum overwegen? Inmiddels is het al heel wat jaren geleden dat we samen met Thijmen een bezoekje brachten aan dit museum.

8 gedachten over “Allerlaatste papieren treinkaartje

  1. Leuk om hier ook zo’n variëteit aan kaartjes te zien!
    Voor ons was het op 3 juli al 25 jaar geleden dat we naar het spoorwegmuseum zijn geweest. We bezochten de jubileum-expositie. De spoorwegen bestonden toen immers 150 jaar (dit jaar dus 175 jaar). Die datum staat in mijn geheugen gegrift. Waarom? Dat heb je in mijn logje van 3 juli j.l. kunnen lezen.

  2. @Saskia, ligt het nu aan mij, maar ik kan geen logje van 3 juli vinden op je blog! Ik geef het niet meteen op en ben even gaan speuren en jawel… gevonden. Het staat te lezen op je Facebookpagina!

  3. Het ziet er allemaal heel ingewikkeld uit en dan ben ik ergens blij dat ik me er niet meer in hoef te verdiepen, treinen deed ik altijd met veel plezier. Zeker als kind, in zo’n trein met een dikke locomotief ervoor en dan maar, dampen en roken , bleef natuurlijk hangen onder de overkappingen Het was een heel byzondere lucht,en dat geratel over de rails,super geluid ,Het mooiste was over de brug naar culenborg of naar Kapelle. Fijn reis Basje

  4. Oh, wat erg, Berthi! Ik haal ze blijkbaar al door elkaar!
    Inderdaad, mijn bericht van 3 juli staat op Facebook.
    Het plaatsen op Facebook gaat ook zoveel gemakkelijker dan op de blog.

  5. @Tineke, een blog geeft een veel rustiger uitstraling, maar kost meer tijd om bij te houden. Op Facebook gaat alles heel snel. Je plaatst daardoor ook eventjes snel een kort berichtje. Ook leuk als afwisseling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *