S.H.O.E.S.

Afgelopen zondag zag ik niet alleen de expositie Marimekko, maar ook S.H.O.E.S..


S.H.O.E.S. is een ode aan de ontwerpers van de damesschoen. Meer dan 450 designs van internationale ‘sterontwerpers’ Manolo Blahnik en Christian Louboutin, meesters zoals Pietro Yantorny en Tokio Kumagaï en hedendaags aanstormend talent zijn bij elkaar gebracht. Schoenen als ware kunstwerken en op hoog ambachtelijk niveau gemaakt: van Victoriaanse laarzen tot aanlokkelijke muiltjes en van pumps tot de meest futuristische creaties. De tentoonstelling laat de variatie en creativiteit zien van schoenontwerpers van de afgelopen honderd jaar.


Schoenmakerszoon André Perugia (1893-1977) voorziet als eerste ‘sterontwerper’ de society vrouwen aan de Franse Rivièra van prachtige schoenen. De samenwerking met de couturier Paul Pierot maakt hem wereldberoemd. Hij speelt met gedurfde en grappige ontwerpen in de meest bizarre uitvoeringen, met zweefhakken of een hak van 20 cm hoog. Hij beschildert schoenen met de hand en maakt surrealistische ontwerpen zoals de visschoen (1931 – zie foto), een hommage aan Georges Braque. Volgens Perugia ligt de persoonlijkheid van een vrouw besloten in de vorm van haar voeten. Perugia praat zelfs tegen zijn schoenen waardoor hij ook als excentriekeling te boek komt te staan.


Blok van Heijst, enkellaars met vetersluiting, 1964. Collectie Nederlands Leder en Schoenenmuseum, Waalwijk.


Salvatore Ferragamo, geborduurde pump van Tavarnelle kant, 1930-1936. Museo Salvatore Ferragamo, Florence.


Salvatore Ferragamo, sandaal versiert met Venetiaans glas en bergkristal; messing hak versiert met bergkristal, 1956. Museo Salvatore Ferragamo, Florence.


Holmes (Norwich, UK), pump van zwart suède met een in zilvermetaal filigraan stiletto hak van wijnstokken en druiven, 1957-1959. The Bata Shoe Museum, Toronto.


Het handelsmerk van Christian Louboutin (1963) zijn de erotische geladen schoenen met de knalrode zool en extreem hoge hakken. Het idee voor de rode zool ontstaat als Louboutin werkt aan een collectie geïnspireerd op het werk van Andy Warhol. Tijdens het tekenen besluit hij om de zolen te keuren met de felrode nagellak van een van zijn medewerkers, waardoor de schoenen iets flirterigs krijgen. Alle grote sterren van Madonna tot Kylie Minoque, van Patti Labelle tot Angelina Jolie dragen zijn schoenen. Op de foto zie je de donkerblauwe hoge pump ‘Lady Grant’ met bordeauxrode teen en rode zool, 2008. Modemuseum Hasselt.


Jan Taminiau, lederen ballerina’s met Swarovski kristallen, ‘L’Imange Tranguille’, 2013.


Op de voorgrond zie je een enkellaars van Inge Helena Rietjens. Delta Lady, 2007. De middelste laars is een ontwerp van Helena Angelique, Lafayette Twist, 2004. De achterste laars is eveneens een ontwerp van Helena Angelique, zwart witte rijglaars.’Tribal’, 2004. De laatste twee laarzen behoren tot de Collectie Nederlands Leder en Schoenenmuseum, Waalwijk.


Jean Paul Gaultier, wooden shoes, 1997-98. Collectie Flower Power and Skinheads, Maison Jean Paul Gaultier. De klompen zag je al eerder in deze log.


Als Terry de Havilland (1939) op jonge leeftijd naar Rome vertrekt, komt hij terecht in de sfeer van Fellini’s La Dolce Vita. Bij terugkeer in 1960 naar Londen worden zijn opvallende ontwerpen meteen onmiddellijk een hit bij beroemdheden als Cher, Bette Midler en David Bowie. In 1972 opent De Havilland de legendarische zaak Cobblers to the world, een winkel die er uitziet als een Venetiaans bordeel. Hij ontwerpt hoggehakte sneakers, sandalen in namaakzebra en lieslaarzen. Als in de jaren tachtig van de vorige eeuw iedereen platte schoenen gaat dragen, is er geen vraag meer naar zijn schoenen met plateauzolen. Maar in 2004 start hij met succes opnieuw het Terry de Havilland label. Op de foto zie je een sandaal in zwart, goud en rood met vetersluiting en geometrische figuren op de hoge zool, 1974. Collectie Nederlands Leder en Schoenenmuseum, Waalwijk.


Ton Pret, Pleaser, 2010. Met de hand beschilderd speciaal voor de presentatie van een collectie lingerie met als inspiratie ‘James Bond’. Collectie Nederlands Leder en Schoenenmuseum, Waalwijk.


Op de voorgrond zie je een ontwerp van Hellstern & Sons (Parijs), pump met op het voorblad een grote strass-steen en een randje kant, 1920-1923. Collectie Nederlands Leder en Schoenenmuseum, Waalwijk.


Kobi Levi, pump ‘Blow’, 2010.

S.H.O.E.S.- Over hoge hakken en echte liefde is nog te bezichtigen tot en met 11 mei 2014 in de Kunsthal Rotterdam.

7 gedachten over “S.H.O.E.S.

  1. sommige ontwerpen zou je kunnen dragen, maar het zijn allemaal schoonheden die om heel fraaie voeten vragen. Voor mij geen hoge hakken . de zon is er bij vandaag dus naar buiten op loopschoenen

  2. Wauw wat prachtig ik heb je site met de schoenen ook even doorgegeven.
    Mooi op naar te kijken.

  3. Prachtige schoenen om te zien-helaas niet allemaal practisch om te dragen.
    Hoe kan iemand lopen op zulke torenhoge hakken?Blijf liever met beide voeten op de grond.
    gezellige avond
    groetjes,Truus

  4. tIs alles KUNST in de Kunsthal !! ook een Kunst om alles zo mooi op de foto te zetten.

  5. @Basje, het was vandaag prachtig wandelweer. Ik hoop dat je genoten hebt met je fijne wandelschoenen.

    @Fien Vossen, ik vermoed dat de meeste schoenen meer voor de show zijn dan om ermee te lopen.

    @Elzaharlingen, je zegt het helemaal goed: mooi om naar te kijken!

    @Truus uit Drenthe, voor de meeste mensen is het veiliger om stevig met beide voeten op de grond blijven te staan.

    @Licia Huizer, (*_*)(*_*)(*_*)

    @Irene, voor mij springt de visschoen eruit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *