![](https://www.textile-collection.nl/weblog/fotos/Textielpost%20655.jpg)
Tineke: ‘Zaterdag 28/9 waren we in het vrij nieuwe museum (kant en mode) in Calais. Jij reist niet graag, maar dit zou je moeten zien. De schrijfruimte op deze kaart is maar beperkt, op kaart 2 van 2 meer!’
![](https://www.textile-collection.nl/weblog/fotos/Textielpost%20654.jpg)
Tineke: ‘Hier worden foutjes en onregelmatigheden in het kant hersteld. Later waren ook daar (naai)machines voor. En dat terwijl ik als ik aan kant dacht altijd alleen maar kantklossende dametjes voor mijn geestesoog had.’
In 2009 werd, drie jaar na het begin van de werkzaamheden, het Cité internationale de la dentelle et de la mode de Calais (Internationaal Kant- en Modecentrum van Calais) geopend. De gevel in zeefdrukglas verwijst naar de motieven van de jacquardkartons en door de dubbele bogen roept het de vrouwelijke vormen op. Calais was geen traditioneel centrum voor de vervaardiging van handgemaakte kant. Pas met de komst van de mechanische kant verwierf Calais de faam die zij heden nog steeds heeft. De eerste zaal van het museum is gewijd aan deze eeuwenoude nijverheid die in de 16e eeuw ontstond. Zaal twee toont het avontuur van de kantindustrie in Calais en in zaal drie staan vier gebruiksklare Leavers machines. Net zoals in de 19e eeuw, staan ze op de 2e verdieping en vormen ze, dankzij de kennis van de tulemakers, de kern van het vervaardigingsproces. Deze vakmensen werden beschouwd als ‘de heren van de kant’. De tulemaker was het middelpunt van een nijverheid waar een dertigtal verschillende vakken nodig waren om de beroemde ‘kant van Calais’ te vervaardigen. Het leven in de fabriek werd per verdieping georganiseerd: op de begane grond bevonden zich de verkoopkantoren van de commissionairs (vertegenwoordigers) naast de ruimte voor de afwerking. Op de eerste en tweede verdieping draaiden de kantmachines dag en nacht, en op de bovenste verdieping waren de arbeiders bezig met het voorbereidingswerk. Door de enorme bedrijvigheid en het constant heen en weer lopen van de talrijke arbeiders leek het wel een bijenkorf. Zaal 4 laat de kantmode zien en in zaal 5 komt kant van nu en kant in de toekomst onder de aandacht.
Bron tekst: bezoekersgids van het museum.
De expositie Iris van Herpen in Internationaal Kant- en Modecentrum van Calais is verlengd tot 13 april 2014. Ook interessant is te lezen hoe Brugge dé kantstad van België werd. Daarvoor moet je naar deze textielpost gaan.
Tineke maakte foto’s in het museum waar ik er twee van laat zien.
![](https://www.textile-collection.nl/weblog/fotos/Textielpost%20656.jpg)
![](https://www.textile-collection.nl/weblog/fotos/Textielpost%20657.jpg)