Catalogus Rijswijk Textiel Biënnale 2013

Tot en met 27 oktober 2013 vindt voor de derde keer de Rijswijk Textiel Biënnale plaats in Museum Rijswijk. Twintig internationale kunstenaars tonen beeldende kunst van textiel, die veelal voor het eerst in Nederland is te zien. Beproefde textiele technieken als weven, quilten en borduren, gecombineerd met fotografie, video en digitale technieken leiden tot een hedendaagse beeldtaal. Opvallend is daarbij de grote betrokkenheid van een aantal van hen bij maatschappelijke thema’s: een krachtige boodschap verpakt in zacht textiel.

Ook dit jaar wordt er weer een grote textielmarkt georganiseerd op het voorplein van het museum en in de Oude Kerk tegenover het museum. Deze textielmarkt vindt plaats op 15 september van 13.00 tot 17.00 uur. Ik zal deze dag ook aanwezig zijn om mijn nieuwe boek Merk- en stoplappen uit het Burgerweeshuis Amsterdam te signeren. Dit boek is te koop in de museumwinkel van Museum Rijswijk.

Bij de Rijswijk Textiel Biënnale 2013 verschijnt een prachtige tweetalige (Nederlands/Engels) catalogus die ook te koop is in de museumwinkel en waarvan ik hier alvast een impressie geef.

De catalogus begint met een voorwoord van Anne Kloosterboer, conservator Museum Rijswijk. Zij heet iedereen welkom in de inspirerende wereld van de Rijswijk Textiel Biënnale. Hierna wordt het woord gegeven aan beeldend kunstenaar, arts, schrijver en tutor Monika Auch. Op een verrassende wijze schrijft zij de introductie. Zo vertelt zij dat wanneer wij naar textiel kijken, in ons brein eerdere ervaringen worden geactiveerd en weet zij te melden dat wij wél degelijk kijken met onze handen en ook voelen – ook al raken wij niet aan. Na deze uitleg zijn we beland op bladzijde 10. Vanaf hier worden de twintig kunstenaars voorgesteld met voorbeelden van hun werk.


De beelden van Caroline de Bruijn zetten aan tot mijmeren over wat ze zouden kunnen betekenen. Ze heeft een opleiding gedaan voor keramiste, maar stapt over op papier-maché bij grotere opdrachten. Voor het Kinderboekenbal in 2009 geeft ze haar grote wolven een toepasselijke huid: zure matjes. Het aantrekkelijke vachtachtige patroon blijkt een aanzet voor meer gekleed papier-maché: omwikkeld en beplakt met touw. De inspiratie haalt Caroline de Bruijn in het museum, onder andere uit 17e-eeuwse keukenstukken met hazen en herten, opgehangen in bevallige houdingen.


Gabriel Dawe vangt licht. Het principe is van een grote eenvoud, maar het resultaat is groots. Gabriel Dawe bekijkt een ruimte – een galerie of museumzaal, een trappenhuis – en maakt een installatie op maat. Met zijn bijdrage in Museum Rijswijk is hij inmiddels toe aan Plexus No. 23. Hij brengt latten met haken aan op de vloer, muren en/of plafond, en spant daartussen zijn draden. Vanuit de ene reeks ‘ankerpunten’ vertrekken bundels draden naar de overkant om daar naar meerdere haakjes te gaan. Zo waaiert elke bundel uit en wordt deze gedeeltelijk overlapt door de bundels ernaast. De effecten zijn afhankelijk hoe de latten zijn geplaatst, of de draden elkaar kruisen en of er buigingen in de belijning zijn. Ik was zeer onder de indruk van zijn werk.


Marijke Breuers gaat met haar textiele werken terug naar haar jeugd die zij doorbrengt op de Veluwe. Marijke ‘tekent’ door dik zwart acryldraad in stramien – ‘borduurgaas’, bestemd om tapijten in te tuften – te rijgen. Het worden collages door er gelamineerde foto’s op vast te hechten, hier en daar de voorstelling te versterken met lintjes, en de grotere vlakken met verschillende rijg- en kruissteken in pasteltinten op te vullen. Het schoolborduurwerkje van de jaren vijftig, maar dan uitvergroot. Een mooi contrast ten opzichte van de schoolmerklapjes en de inhuldigingsmerklapjes die we de laatste tijd voorbij zien komen op dit blog.


Jim Arendt wilde dichter bij de mensen komen die hij schilderde – arme boeren uit het zuiden van de Verenigde Staten – en gebruikt daarvoor nu de kleding, die ze bij uitstek symboliseert, hun versleten denim overalls en spijkerbroeken.

In de catalogus zien we ook werk van Martin Fenne waar ik in dit logje aandacht aan besteed, en Cindy Hickok waar je werk van haar ziet in dit logje en dit logje. Rosie James komen we eveneens tegen in de catalogus, werk van haar zag je eerder in dit logje en dit logje. Eerdere logjes over de Rijswijk Textiel Biënnale 2013 kun je hier en hier bekijken.

Catalogus: Rijswijk Textiel Biënnale 2013, tweetalig: Nederlands/Engels, auteur: Frank van der Ploeg, ISBN/EAN 978-90-8091242-9-5, prijs € 19,75.

4 gedachten over “Catalogus Rijswijk Textiel Biënnale 2013

  1. als je dit allemaal intensief wilt bekijken zou je de catalogus vooraf moeten lezen, Grote verschillen zie ik zo al wel fijne dag, Basje

  2. Heel wat informatie
    Ik heb het aandachtig bekeken
    ik meende dat ik nog nooit in het museum in Rijswijk was geweest , maar toch wel al heel lang geleden . Er was een tentoonstelling over macrame
    Ging ik alleen of wie ging mee , dat weet ik niet meer , soms vergeet ik toch wel wat
    Ik heb ook altijd graag een catalogus gekocht , daar heb ik nu nog plezier van .
    Gisteravond was het te warm om te reageren . Ik ging laat de post halen en bleef daarna een poosje op de galerij zitten . Overal stilte en traagheid .

  3. @Basje, het is juist erg leuk dat er zo’n divers werk wordt getoond. Het ene spreekt je natuurlijk meer aan dan het andere. Gelukkig maar, zo hoort het ook.

    @Gerrie, net als jij geniet ik na met een catalogus. Het is zo fijn dat er tegenwoordig weer vaak een catalogus wordt uitgegeven bij een expositie. Weet je dat Museum Rijswijk veel groter is geworden? Ze hebben een prachtig nieuw gedeelte erbij gekregen.

    Het is te warm om je druk te maken. Met dit weer gaan we met z’n allen minimaal in één versnelling lager werken.

  4. De catalogus is al een prachtig boek op zich! Leuk dat je daar met je boek staat. Ik ben er weleens geweest, maar dan op de papier biennale. Is vergelijkbaar, maar dan met papier natuurlijk. Leuk museum is het.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *