Van 15 juni tot en met 27 oktober 2013 is in Museum Rijswijk voor de derde maal de Rijswijk Textiel Biënnale te zien. Twintig internationale kunstenaars tonen beeldende kunst van textiel, die veelal voor het eerst in Nederland is te zien. Beproefde textiele technieken als weven, quilten en borduren, gecombineerd met fotografie, video en digitale technieken leiden tot een hedendaagse beeldtaal. Opvallend is daarbij de grote betrokkenheid van een aantal van hen bij maatschappelijke thema’s: een krachtige boodschap verpakt in zacht textiel.
Gabriel Dawe vangt licht. Hij maakt voor specifieke ruimtes eenmalige installaties van gekleurd garen. Tussen vloer en plafond spant hij uitwaaierende bundels draden, die doen denken aan gevangen zonnestralen of een stukje van een regenboog.
Astrid Krogh daarentegen jaagt licht door haar weefsels van optische (acrylaat)vezels. De steeds van kleur veranderende lichtbron in combinatie met de lichtdoorlatende draden staan borg voor een dynamisch kunstwerk.
De intense kleur die Martin Fenne niet in olieverf kon bereiken, creëert hij nu met felgekleurd satijnband. Pas bij inzoomen geven zijn ‘Sleepers’ gedeeltelijk hun identiteit prijs. Vanonder een kluwen kleurig beddengoed piept de vage vorm van hun lichaam met hier en daar een uitstekende arm of been tevoorschijn.
‘Soft sculptures’ treden op in de installaties en videoclips en videocollages van Erik Alkema. Ondanks hun zachte uiterlijk verbeelden zij haarscherp het huidige politieke en maatschappelijke klimaat.
Jim Arendt wilde dichter bij de mensen komen die hij schilderde – hardwerkende boeren in de Verenigde Staten – en gebruikt daarvoor nu de kleding, die ze bij uitstek symboliseert, hun versleten denim overalls en spijkerbroeken.
Kristin Sæterdal weeft nog op de traditionele manier op een houten weefgetouw. Haar grote kleden tonen onderwerpen die zijn ontleend aan de populaire cultuur van computergames en science fiction. Het leven is uit haar werk verdwenen; het hoofdmotief is de omgeving waar de beschouwer in wordt gezogen.
Hoewel handwerk de ‘finishing touch’ blijft, komt in Lia Cook’s werk een veelheid van technieken en onderzoeken samen. Voor haar indringende portretten verweeft zij fotografie, video en digitale technologie met de laatste onderzoeksresultaten op het gebied van de neurologie.
Ook Silja Puranen combineert het digitale met traditioneel handwerk. Gebruikte vintage materialen als bijvoorbeeld doorleefde Perzische tapijten dienen als ondergrond voor fotoprints, die ze intensiveert met verf en borduurwerk. Haar protagonisten – outsiders als kermisfreaks en circusartiesten – tarten het beeld van de perfecte mens op alle fronten.
Rosie James maakt gebruik van de naaimachine om haar levensgrote portretten van forensen te borduren. Gestikt in tekenachtige lijnen op doorzichtige doeken komen zij als een menigte op je af. Voorbijgaan aan passanten is deze keer nu eens niet mogelijk.
Bij de textielbiënnale verschijnt een geïllustreerde catalogus waarin de werken van de aan de biënnale deelnemende kunstenaars in kleur zijn afgebeeld (Ned/Eng). Auteur van de catalogus is kunsthistoricus Frank van der Ploeg. ISBN/EAN 978-90-8091242-9-5. Verkoopprijs € 19,75.
Op zondag 15 september 2013 wordt van 13.00 tot 17.00 uur een grote textielmarkt georganiseerd op het voorplein van het museum en in de Oude Kerk tegenover het museum.
Rijswijk Textiel Biënnale 2013, Museum Rijswijk, Herenstraat 67 in Rijswijk. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Tot en met 27 oktober 2013 vindt de derde Textiel Biënnale plaats.
mooie textiel, maar het meeste werd ik aangesproken door de rij mensen bij de bushalte,
Wat er voor mij uitspringt is het werk van GABRIEL DAWE, wat je met gekleurde draadjes prachtige objecten kunt maken. Daar blijf ik naar kijken.
Onbewust wil ik ook altijd alles op kleur leggen volgens de kleurencirkel.
Bij mijn werk op de Heidemij had je ook te maken met hoogtekaarten.
Paars was het hoogste punt en blauw het laagste punt, wat je nu niet voor kunt stellen.
Deze kaarten werden met de hand ingekleurd. Je had rode, blauwe en gele poeder die je in de juiste verhouding met water moest mengen om zo de hele kleurencirkel te krijgen.
@Basje, er wordt toch zo ontzettend veel moois gemaakt! Veel meer dan wij weten en vermoeden…
@Elma, leuk verhaal over de Heidemij!
ook ik vind die dradentechniek schitterend
ben gek op al die kleuren
heb t thuis als vloerkleed met mega felle kleuren, wordt je lekker vrolijk van
@ester, is het somber weer, dan heb je toch altijd de kleur en vrolijkheid in huis!