Poppenhuis van Agnes Maria Clifford


Vandaag was de laatste dag van de tentoonstelling Uit de plooi in Museum Valkhof te Nijmegen. Ben je er geweest, dan heb je vast het fraaie kleine poppenhuis van Agnes Maria Clifford gezien, die sinds de geboorte van haar eerste kleinkind ‘Grootje Backer’ (in 1762 trouwde zij met Cornelis Backer) werd genoemd.


Waarschijnlijk is Agnes Maria Clifford – die van haar vader enkele stuks ‘poppengoed’ had geërfd – rond 1800 begonnen met het samenstellen van haar twee poppenhuizen, een groot kabinet met vijf kamers en een kleiner met drie. Het tapijt in de kraamkamer van het kleine kabinet draagt de datering 1805, dat in het ‘comptoir’ van het grote kabinet 1806. In beide tapijten heeft ze ook haar initialen aangebracht, AMC (Agnes Maria Clifford), en haar leeftijd, respectievelijk 66 en 67 jaar. Ook waar het deze kostbare hobby betrof was ze kennelijk bereid de tering naar de nering te zetten: haar poppenhuizen zijn minder rijk uitgevoerd dan bijvoorbeeld die van Sara Rothé een halve eeuw eerder. De rijkdom ervan zit vooral in het fraaie borduur- en naaiwerk dat vermoedelijk van de hand van Agnes Maria Clifford zelf is.


De tapijten in de kraamkamers van zowel het grote als het kleine kabinet zijn geborduurd met wol. De houten poppen met hun rijk geborduurde kleding in de stijl van omstreeks 1785 zijn Engels. Wellicht kwamen de poppen uit familiebezit, maar het is ook mogelijk dat dergelijke poppen in Nederland verkrijgbaar waren, bijvoorbeeld op markten of kermissen.
De kraamheer draagt een met kant afgezette satijnen muts, waarmee hij boze geesten afleidde van moeder en kind. Tot in de kleinste details geven de poppenkleren de kleding weer die tussen 1785 en 1795 in Nederland werd gedragen.


Het kleine poppenhuis van Agnes Maria Clifford bestaat uit een grote kraamkamer, een meidenkamer en een kleerzolder. De kleerzolder is herkenbaar aan het rek met kleerstokken dat aan de dakconstructie is opgehangen. De inrichting bestaat uit een kleermand, een linnenpers, een bak(trek)mangel zonder rollen (wellicht zijn deze verloren geraakt) en een kleerbak met loden platen. Deze loden platen horen in de bakmangel te liggen die voor de druk op het te mangelen linnengoed moeten zorgen.

5 gedachten over “Poppenhuis van Agnes Maria Clifford

  1. Bij poppenhuizen raak je nooit uitgekeken .
    Je zou er een stoel bij moeten zetten , alles rustig bewonderen .
    Soms is er een trapje voor het poppenhuis , waar je op kunt klimmen om de bovenste etages beter te kunnen zien .
    Wat hebben poppenhuizen ons veel te vertellen en soms moet je raden waarom of waarvoor .
    Het was een mooi tijdverdrijf en nuttige bezigheid , voor de vrouwen in die tijd .
    Wel iets voor de rijken en dat maakt weer dat de interieurtjes ook rijk ingericht werden .

  2. Dat is nou precies in jouw “straatje”” die kleerzolder met de mangel en toebehoren, heel leuk !

  3. Wat is dit beeldig!!
    Als kind al wilde ik zo graag een poppenhuis hebben. Het is altijd bij die wens gebleven maar het kijken ernaar geeft me zo’n gelukzalig gevoel. Vooral dit soort poppenhuizen waaruit ook de liefde voor handwerken van de maakster blijkt.

  4. Dit lijkt mij een zeer boeiende tentoonstelling te zijn geweest.Fijn dat je er ons via je blogjes van laat mee genieten.
    P.S.Ja ja ,De schokkermoppen gaan erin als koek !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *