Acht dagen vormde het centrum van Eindhoven het decor en podium van GLOW. Kunstenaars en designers uit binnen- en buitenland lieten lichtkunst- en designtoepassingen zien, die tot stand waren gekomen door het gebruik van nieuwe mediatechnologieën zoals computers, sensoren, animaties, maar ook door meer bekende projectietechnieken. Gisteren was de laatste dag en wij liepen een gedeelte van de fascinerende route. Loop je een stukje met me mee?
Het thema van GLOW voor dit jaar was ‘Façades & faces’. Het beeld van Eindhoven is dat van een moderne, postindustriële stad. Traditionele baksteenbouw uit het begin van de twintigste eeuw wordt afgewisseld met naoorlogse glazen kantoorgevels en recente, speelse architectuur. De diversiteit aan gevels bepaalt het aangezicht van de stad, maar kun je van de façades ook het verhaal van de stad en haar bewoners aflezen?
Wie vormt het gezicht van de stad? Volgens kunstenaar Jan Ising is dat niet een persoon, maar zijn het er velen. Juist de verscheidenheid van de bewoners van een stad en de variatie in architectuur en stedenbouw is volgens hem bepalend voor de identiteit van een plek.
Voor Faces of the Netherlands lieten enkele honderden inwoners uit Eindhoven en omgeving zich fotograferen. Op een opblaasbaar masker van ruim acht meter hoog werd hun beeltenis geprojecteerd, die te zien was op de Lichttoren. De gezichten zijn onderdeel van een vloeiende sequentie en transformeren geleidelijk tot hét gezicht van Nederland.
We gaan naar de woontoren De Admirant waarop Teresa Mar met Photon’s Dance een hommage bracht aan het licht. Licht kan worden opgevat als een stroom van massaloze deeltjes, zogenaamde fotonen. Tegelijkertijd manifesteert het zich als een golfbeweging.
We gaan verder en komen bij Bouquets dábat-jours – boeketten van lampenkappen van TILT. De kleurrijke boeketten zijn niet opgebouwd uit bloemen, maar uit traditionele schemerlampen. Hoewel opgeblazen tot enorme proporties blijven ze herinneren aan de huiselijkheid van de woonkamer.
De meest bijzondere projectie was Sleepless night in full light van Les Orpailleurs de Lumière op de Catharinakerk. Het muziekstuk ‘Nacht op de Kale Berg’ van Moessorgsky is geïnspireerd op een verhaal van Nickolai Gogol. Hij beschrijft een dorpje dat wordt bezocht door de duivel zodra de nacht valt. Nachtmerrie-achtige scenes volgen elkaar op tot de klok slaat en het weer licht wordt. De muziek van Moessorgsky is net als het verhaal spannend en verontrustend. Maar na het klinken van een klok gaat de muziek over in een kalm tempo en keert de rust weer.
In Sleepless night in full light is de duivel vervangen door een dirigent. Hij raakt bevangen door het ritme van de muziek en ziet visioenen: bewegende muzieknoten, orkestleden die veranderen in monsters, instrumenten die rondvliegen. De kerk lijkt behekst te zijn. Tot de klok slaat en de dirigent weer bij zinnen komt. De zon komt op en de kerk wordt gehuld in een magisch licht.
Neem absoluut even de tijd om deze projectie hier te bekijken en naar de muziek te luisteren. Zeer spectaculair en adembenemend mooi!
Vorig jaar trok GLOW 360.000 bezoekers, dit jaar kwamen zelfs 450.000 mensen naar de binnenstad van Eindhoven. Het is te begrijpen waarom Eindhoven zich kandidaat heeft gesteld voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa 2018! Wil je de foto’s van GLOW 2011 nog eens bekijken, ga dan naar deze log.
Wat mooi! Ik had erover gelezen en misschien in het weekend willen gaan kijken. Maar…………..te druk en een mens kan niet alles. Wel heel jammer dat we het gemist hebben, zeker nu ik jouw mooie foto’s zie!
niet toevallig dat glow in eindhoven is, veronderstel ik …