Textiel-Theater-Textiel


Museum de Kantfabriek liet zich voor de expositie Textiel-Theater-Textiel inspireren door een hoofdthema van de Floriade: World Show Stage. Kostuums uit oudere en recente producties staan tentoongesteld. Het is geen grote expositie, maar de kostuums die er staan zijn prachtig.


In 2005 begon ik met mijn blog en het tweede berichtje dat ik plaatste kreeg de titel Van Elektra tot Fidelio. In dat jaar zag ik het rechter kostuum uit de productie Elektra (1991), dat ontworpen is door Rien Bekkers, in het Rijksmuseum Twenthe Enschede. De linker jurk is gedragen in een eerdere uitvoering van de musical Elektra in 1954. Nicolaas Wijnberg zorgde toen voor het ontwerp.


De dromenjas van Joseph uit 2008, wie kent hem niet! In deze log lees je een interview met de ontwerpster Cocky van Huijkelom en Pelger & van Laar door wie de jas is gemaakt.


De dromenjas uit de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat vertoont enige slijtageplekken aan de mouwen door het vele gebruik.


Twee kostuums die ontworpen zijn door Cocky van Huijkelom voor de vertelster uit de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat.


Faces is een opleidingsinstituut voor grimeur, visagist en special-effects-specialist. Het maken van hoofddeksels en pruiken behoort tot de opleiding. De opdracht voor de leerlingen was een pruik te maken uit de tijd van Marie-Antoinette. De pruiken zijn gemaakt op basis van een constructie van kranten, waaroverheen schuimrubber geniet is. De pruiken zijn afgewerkt met hennep en versierd met allerhande accessoires.


De duidelijk herkenbare stijl uit de periode van Marie-Antoinette.


Kostuums ontworpen door Arno Bremers en gemaakt van afgekeurde hemden van de landmacht door Leanne van Deurzen voor de musical Lelies uit 2011.




Een ontwerp van Arno Bremers voor de operette The Mikado uit 2006-2007. Het verhaal kun je hier lezen.


Kleding voor Cor Bakker en Karin Bloemen voor de voorstelling De Diva en De Divan. In 2004 trokken de twee artiesten door het land met deze voorstelling. Het ontwerp van de kostuums is van Jan Aarntzen.


Textiel-Theater-Textiel is nog te zien tot en met 7 oktober in Museum de Kantfabriek.

14 gedachten over “Textiel-Theater-Textiel

  1. Hier moet ik naar toe. Te mooi om te laten schieten.
    Die gerecyclede landmachthemden boeien me mateloos. Prachtig hoe de manchetten zijn gebruikt bijvoorbeeld.

  2. @Saskia, die kostuums behoren tot de top! De tekeningen zijn er naar mijn idee met een soort textielstift erop getekend. Eenvoud met een groots resultaat!

  3. Die manchettenmouw….ik zie ook een kraag in de taille en verschillende zakken. Een mooi voorbeeld van recycling. Wie weet, ga ik wel kijken?

  4. Dat is het fijne van een niet zo grote tentoonstelling: je kunt de tijd nemen om alle interessante details(en die waren hier veel)goed te bekijken !

  5. Nog even extra genoten van de jas van Joseph, wat is hij toch prachtig.

  6. Leuk Berthi, je hebt toch tijd weten te vinden voor deze tentoonstelling.
    Die slijtageplekken op Joseph’s jas komen natuurlijk door die metalen versieringen die erop genaaid zijn.
    Maar het heeft ook wel charme als je ziet dat iets gebruikt is.

  7. @Ine, helemaal mee eens! Zo vind ik een merklap die niet af is, ook een charme hebben. Je gaat jezelf vragen stellen.

  8. Wat me trouwens wel opviel was dat de jas vermaakt lijkt te zijn.
    De zoom lijkt langer, er lijkt een extra stuk onder gezet te zijn.
    In jouw links kan ik er niets over terug vinden.

  9. @Ine, ik vermoed dat er een reserve Joseph was, om het zo maar te zeggen, die groter was dan Freek die de Joseph-rol oorspronkelijk speelde.

  10. De jas van Joseph is echt de originele jas, maar de hoofdrolspeler staat soms op een plateau, vandaar dat extra, afneembare, stuk eronder. In de eindscene staat hij nog veel hoger. Het stuk dat dan nog onderaan de jas zit is geen patchwork maar bedrukt stof. Als je in de zaal zit lijkt het allemaal patchwork en zie je ook de sleetplekken niet.
    Bij de kleding van Lelie’s is inderdaad met een viltstift het motief erop getekend. Dit gebeurt bij toneelkleding vaak. Op de jurk uit Elektra ( 1954) is dit ook het geval.
    De expositie loopt nog t/m 7 okt.
    Tot ziens in Museum de Kantfabriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *