Postbezorging

Elke dag kijken we uit naar de postbode. De plof op de deurmat willen we niet graag missen. Natuurlijk ontvangen we het liefste gezellige post die ons een glimlach bezorgt. We gaan er bijna automatisch vanuit dat de verstuurde enveloppen, kaarten en pakketjes goed aankomen. Toch gaat het wel eens mis. Afgelopen woensdag stond onderstaand verhaal te lezen in de Volkskrant:


‘Het was een zware winter voor Op=op. Huisgenoot H., een vrouw van de wereld, stortte zich met het korten der dagen ineens op twee b’s: borduren en Bijbel. Zo had Op=op het zich een paar jaar geleden niet voorgesteld. Gelukkig was de Bijbel snel uit. Maar het borduren ging door tot aan het voorjaar. Tientallen, zo niet honderden uren gingen er in het handwerk zitten. De huisvlijt was het gevolg van een buik in Zweden. Hartsvriendin M. was zwanger en er moest een geboortelap komen. De buik werd dikker en dikker en de geboortelap groter en groter. Bomen, appels, Adam en Eva, de slang en het alfabet; pas in april was de doek klaar en ingelijst. “Lotta” stond er met gouden letters in het midden. Ze was inmiddels drie maanden oud. Dankzij PostNL is het daarmee helaas niet af. Het met “track & trace” verstuurde pakket is namelijk nooit
bij Lotta aangekomen. Vorige week viel er een brief van PostNL op de mat. “Uit mijn onderzoek blijkt dat het pakket verder niet meer is te traceren. Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geholpen en geïnformeerd en sluit het onderzoek.” Was getekend Rinie Ruiter. Online is na te lezen hoe de geboortelap Lotta bijna bereikte: Op 9 april vertrekt het borduurwerk vanuit Amsterdam, via het sorteercentrum wordt het op 12 april naar Zweden verstuurd. Maar op 12 mei ging het pakket weer “retour afzender” naar Nederland. “We waren op vakantie, en toen ik naar het postkantoor ging om het pakket af te halen was het net een dag teruggestuurd”, vertelt M. vanuit Zweden. In Nederland komt het pakket niet meer boven water. Tot zo ver “track & trace”. Het is misgegaan vanaf sorteercentrum Dordrecht, zegt de woordvoerster van PostNL. “Daar was niet meer na te gaan naar wie het pakket terug moest. Mogelijk is het etiket eraf geraakt. Het zou daarom naar de landelijke afdeling onbestelbare postzendingen in Amsterdam moeten gaan. Daar is het echter nooit aangekomen.” H. heeft niets verkeerd gedaan, zegt de woordvoerster. “Voor iets dat eigenlijk alleen emotionele waarde heeft, voegt aangetekend versturen weinig toe. Het traject is hetzelfde als dat van post die met track & trace wordt verstuurd. Het is dan alleen verzekerd tegen schade en verlies, maar met geld is dit verlies niet te compenseren.” De brief van Ruiter was ook onhandig gesteld, zegt de woordvoerster. “Die legt niet uit wat er is gedaan om het pakket terug te vinden en dat het echt heel erg vervelend is. We bieden onze excuses aan.” Niet op=op, maar weg=weg dus? “Het zou niet reëel zijn als ik nu ga zeggen dat het borduurwerk terug komt, maar stiekem hoop ik het wel”, zegt de woordvoerster. H. houdt moed. “En anders moet ik deze winter maar een hernieuwde poging doen.” Op=op bidt dus dat het pakket nog wordt gevonden.’

Foto: Heleen de Jonge van Ellemeet
Bijdrage: Tjerk Gualthérie van Weezel


Ik bestel ef en toe boeken in het buitenland en tot afgelopen zaterdag altijd zonder problemen. In Zweden had ik het boek Scandinavian Folklore besteld. Zaterdag belde de pakketdienst van PostNL aan. Met enthousiasme nam ik het grote pakket in ontvangst en maakte het meteen open. Ai, waterschade, en niet zo’n beetje ook. Een behoorlijk aantal bladzijden zaten aan elkaar gekleefd. Het boek ligt nog steeds te drogen, maar heeft een behoorlijke schade opgelopen. Gelukkig geeft de internetboekhandel een goede service en ontvang ik een nieuw exemplaar. Ik mag aannemen dat de komende zending beter zal verlopen.


Op Kreta hebben ze niet zo veel last van regen. Een brievenbus is dan ook geen bittere noodzaak. Als ze thuis zijn staat de deur open en gooit de postbode de brieven zo naar binnen. Is de deur dicht, geen probleem, de post wordt voor de deur neergelegd. Je begrijpt dat ik met spanning zit te wachten op de textielpost uit Kreta!

14 gedachten over “Postbezorging

  1. Wat een verhaal zeg…..we wachten op de goede afloop,,,,,,,,,,,,,

  2. Een prachtige instelling de postbedrijven .
    Over heel de wereld gaan brieven , kaarten opweg naar het juiste adres .
    Altijd voorzien van een postzegel en dan hoop je dat het goed komt . De meeste keren gaat het prima . Door internet is er wel wat verandering in gekomen , internet is zo snel daar kan een postbestelling niet tegen op . De post van ver brengt ons ook nog eens mooie postzegels , je kunt ze sparen of er een andere spaarder blij mee maken .
    Ik zelf koester de post van lang geleden en van ver weg graag volledig aangekleed met de postzegel .
    Helaas , helaas gaat er nog wel eens iets helemaal mis met de postbestelling .
    Vaak ligt de fout bij een sorteercentrum , een zeer modern onderdeel van de bewerking van onze post .
    Ik heb het nog maar net meegemaakt en na eindeloze telefonades die tijd en geld kosten hoop je dat alles terecht komt .
    Je wordt vriendelijk te woord gestaan en met het antwoord binnen drie werkdagen moet het opgelost zijn , ga je weer zelf in de afwachtstand .
    Wanneer het je eigen poststuk betreft wat maar niet bezorgd word maakt het je niet bepaald vrolijk .
    Sommige post verdwijnt soms naar de bodem van de zee , als er een schip doormidden breekt en de containers post naar beneden glijden . Zelf kun je nog eens nagaan hoeveel jaren die inhoud er al ligt en zou je graag even willen zien wat er van over is . Post die verdwijnt en misschien gestolen is als het een pakket met inhoud betreft .
    Bij mij in de brievenbus wordt altijd een feestje gevierd als er fijne post komt die toch terecht kwam bij mij op het juiste adres .

  3. Heel erg. Uiteindelijk zijn dit toch merklappen die je in je hart sluit, je dromen zitten er bij en dat krijg je niet meer terug. Dan is een foto een schrale troost alhoewel ik wel hoop dat door de foto de merklap getraceerd kan worden want er is natuurlijk maar een rechtmatige eigenaar van deze lap.

  4. WE DOEN ALLEMAAL EEN SCHIETGEBEDJE VOOR oP=OP, HOPENLJK IS DE ZWWEDSE POST OOK INGELICHT FIJN WEEKEND BASJE

  5. Wij hebben in een postkantoor in Kreta post onder een kast tussen de stofwolken zien liggen. Ik hoop van harte dat je je textielpost uit Kreta krijgt…

  6. O jee o jee dezelfde reactie als gisteren…ik dacht al dat die me bekend voorkwam 🙂

  7. Het doet me herinneren aan het quiltje van Mien B. dat ook tijdens een postbezorging spoorloos is verdwenen.
    Mijzelf is het godzijdank nog niet overkomen.
    Ik zal uitkijken naar de geboortelap van Lotta.

  8. @Gerrie, post met een mooie postzegel, daar houden we allemaal van. Gelukkig gaat het vaak goed met onze post, maar toch zullen er nog regelmatig poststukken verdwijnen.
    De postbode kan tijdens de bezorging ook post laten vallen. Vorig jaar vond ik bij mij voor de deur op het trottoir een kaart die aan ons was geadresseerd. Kerst afgelopen jaar zag een fietser een envelop op het fietspad liggen met ons adres erop. Hij pakte de envelop en deed de post alsnog bij mij in de brievenbus. Achter op de envelop schreef de vinder zijn verhaal! Heel attent en aardig van deze persoon om mij alsnog de kerstkaart te bezorgen.
    Ik zou hetzelfde doen!
    @MaaikeW, misschien dat het krantenartikel eraan bijdraagt dat de merklap alsnog boven water komt!
    @Basje, de internetboekhandel gaat een klacht indienen.
    @mieke s, laten we hopen dat ze jouw reactie lezen op Kreta!:-)
    @Jessie, een verhaal dat indruk maakt en zelfs de krant haalt.
    @Saskia, o, dat verhaal herinner ik me als de dag van gisteren. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het quiltje nooit boven is gekomen. Zowel het quiltje als de merklap moeten toch ergens zijn…

  9. Jammer van je boek, maar gelukkig krijg je een nieuw exemplaar, met de merklap is het een ander verhaal. Wie weet komt die ook nog aan.
    Ik heb één keer gehad dat er volgens Track & Trace een boek afgeleverd zou zijn bij mij en ik ‘m toch niet had ontvangen, dus je begint weinig. De volgende dag werd het boek alsnog bezorgd, dus ook niet helemaal correct.
    Hier werden dure schoolboeken ook zo op de stoep afgeleverd, wel onder een afdakje, maar toch riskant.

  10. WAUW, vanmidddag kwam de eerste textielkaart uit Kreta! Afwachten of de andere twee kaarten ook nog komen…

  11. Oh, wat zuur. En nu maar hopen dat het werk nog boven water komt… Misschien kunnen we gezamenlijk speuren, net als bij de merklap uit de DE reclame!

  12. Ook ik vroeg mij al af,of mijn textielkaart uit Aerdt is aangekomen.Of zou die ook nog ergens onderweg liggen.Na dit verhaal te hebben gelezen,begin ik ook aan onze postbezorgers te twijfelen.Heb de kaart c.a.6 weken geleden verstuurd.

  13. In mijn apartementencomplex wordt vaak post verkeerd bezorgd op nummer( door afzender verkeerd geschreven, kan gebeuren)Nu gebeurt het volgende, er zijn mensen die zijn te lui om even te kijken of deze post voor mensen in dit complex is. Kleine moeite maar nee, ze zetten het op de klachtenbus, niet erin zodat de huismeester het in orde kan maken. Resultaat , zo kan iedereen het meenemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *