Bep van Hes nam een kijkje op de website van Merkwaardig en las bij de oproepjes de vragen over de Friese merklap 1786. Ze plaatste een reactie op mijn blog en vervolgens nam ik contact met haar op. Bep heeft zowel het patroon als het A4 velletje papier waar de kleurentabel op vermeld staat. Het patroon is er inmiddels, maar we zaten met smacht op de kleurentabel te wachten.
In totaal worden er zeven verschillende kleuren gebruikt en waar ik het kruisje voor zwart aan zag op de foto moet dus donkergroen zijn. In totaal zijn er drie kleuren groen gebruikt: licht- , middel- en donkergroen. De nummering loopt van 2 tot en met 8. Zoals je ziet zijn er geen kleurennummers vermeld van het borduurgaren. Mijn keuze van het borduurgaren lees je in deze log, waar je ook de links vindt van de eerder geplaatste berichtjes over de zoektocht naar de Friese merklap 1786. Hoe het borduurwerk eruit gaat zien met mijn keuze kun je hier zien.
Met dit laatste ontbrekende stukje van de Friese merklap 1786 hebben we de puzzel compleet. Iedereen die maar wil kan aan de slag om deze legendarische merklap te gaan borduren. Ik wens je veel borduurplezier en met belangstelling kijk ik uit naar de nieuwe reeks Friese merklap 1786 anno 2011!
Wat ontzettend leuk! ik heb de patronen en nu het kleurenblad opgeslagen en ga hem zeker maken (maar eerst wat dingetjes afmaken).
Dank je wel.
Groeten, Marian
Geweldig dat dit er nu ook is..
Ik ben begonnen heb zwart gebruikt maar vind het helemaal niks…. Misschien dat ik dat er toch weer uithaal… Het is verschrikkelijk hard.
Met deze lijst kan ik nog eens kijken wat ervoor in de plaats komt…
Mevrouw Bep van Hes..hartelijk dank voor het afstaan…
Ook ik ben benieuwd hoeveel lappen er uiteindelijk zullen zijn.
gr. Cathrina
Je laat ons niet lang wachten Berthi..deze avond al vroeg op je log !!
Geweldig dat het nu compleet is en wij niet meer hoeven te SMACHTEN…is dat Venlo’s ??? hier zeggen ze altijd met SMART ergens op zitten wachten.
gisteren even een herinnering aan Markelo..dat was ook enig ..ben er geweest met Josee.
@Marian, leuk dat je de merklap gaat borduren! T.z.t. zie ik graag een foto tegemoet!
@Lies Huizer, volgens mij is smachten geen dialect, het staat als gewoon Nederlands woord in het woordenboek.
Leuk dat jij in Markelo bent geweest. Jij komt toch op aardig wat mooie plekjes in het land! Groot gelijk heb je, geniet ervan!
@Cathrina, het zwart ofwel donkergroen wordt maar heel weinig gebruikt.
Ik denk als je met twee draadjes borduurt het zwart harder overkomt dan wanneer je met één draadje borduurt zoals ik heb gedaan.
Ontzettend leuk Berhti, dat nu alles compleet is. Ik ga hem zeker maken, maar ik ben nu met de Sampler van Beatrix Potter bezig, maar ik ben bang dat ik op een gegeven moment er wel mee zal beginnen.
Bedankt voor alles.
Groet Geer,
Super Berhti!!!!!!!!! Met hart.groet,Caro
Happy end!
Nu nog een happy end voor de weesmeisjes 😉
Kan het oproepje op de site van Merkwaardig weg? Of toch maar laten staan?
@Saskia, misschien kan je het nog even laten staan. Misschien komt er nog een Friese merklap 1786 naar boven die in de jaren zeventig van de vorige eeuw is gemaakt.
Jaja, op naar de weesmeisjes en géén andere zoektocht meer!
Wauw! Heerlijk dat je weer een puzzelstukje hebt gevonden! Ik was er nog niet helemaal klaar mee, wilde nog een vergelijking maken tussen het patroon en Boone-Stolps “merklappen”, er zitten zoveel dezelfde patronen in het boek als in de merklap, maar ik kom er op het moment even niet aan toe!
Een feestjaar voor merklap 1786
Dit jaar 225 jaar geleden dat er een merklap gemaakt werd waaraan inmiddels lange zoektochten en ontdekkingen zijn gedaan . Al deze bewegingen in de afgelopen maanden en dagen zijn tot een mooi resultaat gekomen .
Dankzij Berthi haar inspanningen en natuurlijk ook van veel anderen kon er op deze plek een prachtige discussie ontstaan . Het feestje kan nu beginnen en er een vervolg aan geven voor nog meer geschiedenis .
Linnen en draden worden opgepakt of worden aangeschaft en de eerste steekjes zullen volgen .
Beef niet teveel om je draad in de naald te krijgen , rustig aan dan zal het wel gaan . Ook kleine projecten die een aftreksel mogen zijn aan deze bijzondere stekenlap , waar we allemaal zoveel van zijn gaan houden .
Veel plezier met de eerste steken !
Hallo Berthi,
Iedere morgen kijk ik even op je website en ik wil je even een groot compliment maken over het feit dat je iedere dag weer leuke dingen op je website zet (ook al ben ik niet zo’n borduurster. Heb daar gewoon de tijd niet voor!) Een hartelijke groet uit het Valkenburgse land, waar het zonnetje vandaag weer heerlijk schijnt! Monique
wat leuk zo n officieel dokument te kunnen onderscheppen aan t eind van de rit van deze merklap
t was een leuk avontuur op borduurgebied om mee te maken hoor…
ik wil m zker maken gaan in de toekomst, eerst t ouwe spul maar af…
Berthi, wat betreft de draden daar heb je wel gelijk in… In het eerste alf. over 3 draden, heb ik met een dubbele draad gedaan en de rest over 2 met 1 draadje….
Vond over 3 draden met 1 draad niet mooi… en inderdaad is dan de O dan niet mooi.
gr Cath
@Monique, dank je voor het compliment, maar jij bent ook een bezige bij. Petje af voor het vele werk dat jij verzet. Ik lees je verslagen zodat ik op de hoogte blijf.
@Cathrina, drie draden is erg dik, maar als iemand dat mooi vindt, moet je het doen. Gek, maar ik heb altijd met één draadje geborduurd. Vanaf het prille borduuravontuur gaf ik daar de voorkeur aan en zit het er eenmaal goed in dan gaat het er niet meer uit!:-)
@Ester en Geer, ik kijk uit naar alle nieuwe merklappen Friese merklap 1786 die gemaakt gaan worden. Dat levert t.z.t. een schitterende galerie op!
Met de lappen die al tevoorschijn waren gekomen was het al duidelijk: er moest wel een kleurentabel zijn geweest. Leuk dat je het nu compleet hebt.
hm, ben ik de enige die op de oude garenlijst ziet dat er geen kleur nr. 1 is? Was er toen ook niet, dus het klopt wel, maar toch, waarom zijn ze niet met 1 begonnen? Zie je ook dat er staat: Collectie Rijksmuseum “Zuiderzeemuseum” . Blijkbaar was de merklap uitgeleend aan het Zuiderzeemuseum en teruggekeerd naar de magazijnen van het Rijksmuseum, dan kan je in Enkhuizen wel blijven zoeken natuurlijk. Verder, misschien was die ene kleur oorspronkelijk toch wel zwart, hier zeggen ze van oude zwarte kleding: zo oud, het wordt al groen. Zwart was een moeilijke kleur om lichtecht te maken. Een tip om de draad door het oog van de naald te krijgen, naast diagonaal doorknippen en evt. andere kant oog naar je toedraaien was altijd nagellak en dan stijf dicht rollen en na het inrijgen het lakdeel van de draad knippen. Beter is: het uiteinde van de draad even in gesmolten wit vet (waxine, kaars) dippen, dichtrollen en je krijgt de resten makkelijker van de vingers, het draadje wordt “slanker” en je knipt het kaarsvetstukje toch af voor je verder borduurt. Mocht er toch wat vet in je borduurwerk komen, dat is altijd gemakkelijker te verwijderen dan nagellak.
@ dutch margreet: Zou het niet kunnen zijn dat hier wordt bedoeld “een van de musea van het rijk” en niet “HET Rijksmuseum”?
@dutch margreet, de oude benaming van Zuiderzeemuseum is: Rijksmuseum Zuiderzeemuseum. Tegenwoordig laat men Rijksmuseum weg. Het Zuiderzeemuseum heeft de merklap in 1956 aangekocht en is vanaf deze datum in het bezit van dit museum.
http://berthi.web-log.nl/berthi/2011/03/friese-merklap-1786-hanny-waardenburg.html
Er zijn meer Rijksmusea in Nederland. Het Openluchtmuseum in Arnhem is ook een rijksmuseum. Het is zoals Saskia het al zegt: één van de musea van het rijk!
Berthi,waarom heb je mijn reactie er af gehaald?Pas ik niet in jouw straatje?
@Dout Ruygh, natuurlijk heb ik jouw reactie er niet vanaf gehaald!!! Bij deze log ben ik nog geen reactie van je tegengekomen.
Heb je vandaag wel een reactie geplaatst? Zoja, is er dan misschien iets misgegaan?
Wel heb je een reactie geplaatst bij de log van gisteren:
http://berthi.web-log.nl/berthi/2011/05/textielpost-markelo–1.html#comments
Ik heb daar zelfs een reactie opgegeven. Kijk even bij de log van gisteren. Misschien bedoel je die reactie????
Graag hoor ik van je!
@Maaike W, ik heb het boek Merklappen van Boone-Stolp erbij gepakt.
Op de merklap van Trijntje Geerts uit 1738 staat linksboven een bloempot met anjers geborduurd. Deze lijkt op de bloemenvaas met anjers die op de Friese merklap 1786 staat afgebeeld. Linksonder op de Friese merklap 1786 staat een levensboom met daarin vierkantjes geborduurd, een vergelijkbare boom staat op een merklap uit 1797. Linksboven deze boom staat op de Friese merklap 1786 een klein boompje dat te vergelijken is met een boompje van een lap uit 1764. De boom rechtsonder op de Friese merklap 1786 is nagenoeg hetzelfde als de boom die op een lap staat uit 1738. Het blauwe boompje onder de grote ster op de Friese merklap 1786 vertoont veel overeenkomsten met een boompje van een lap uit 1764. De achtpuntige ster met bloemen (zoals Boone-Stolp het noemt) vertoont overeenkomsten met de ster van een lap uit 1738. Zoals je leest zijn deze patronen vergelijkbaar, maar geen enkel motief is exact hetzelfde. Het zijn allemaal motieven uit de 18e eeuw. Zodra de merklappensite van het Fries Museum online is zul je zeker veel meer merklappen tegenkomen die overeenkomsten vertonen met deze lap uit 1786. Patronen werden lang doorgebruikt.
Berthi,vergeef me.Ik was fout.k computer nog maar kort,en ik ben 75.Daar zit hem de kneep.Sorry ,dat ik zo uit m n slof schoot.Vandaag de 1786 gezoomd ,nu nog persen en klaar.Ik ga geloof ik een ander mooi patroon zoeken.groetjes van Dout.
@Dout Ruygh, kan gebeuren! Het probleem is opgelost.
Ik ben zeer benieuwd naar je Friese merklap 1786. Kun je mij een digitale foto mailen? Lukt het niet om dit zelf te doen, misschien kun je dan een hulptroep inschakelen?
Hoi Berthi.
Wat leuk toch om zo, landelijk (en wellicht verder), met dit projekt bezig te zijn. Dat er een hele groep mensen, meer en minder actief, met deze lap bezig is. Ik ga hem niet borduren maar vind dit wel een heel leuk proces dat zich heel mooi ontvouwt!
En door jou kan zich dit ont-wikkelen. Leuk! Zou hier over zo’n 100 jaar ook nog weer op terug gekeken worden? Groetjes…
Hallo Berthi, wat goed dat jij in Boone-Stolp gedoken bent (ik hoop dat ik dat gedurende het borduren nog kan doen als ik er weer tijd voor heb). De herkenning van de motieven van de Friese merklap en de motieven uit Boone-Stolp ligt zoals je schrijft voor de hand met steeds terugkerende motieven.
Het verschil met de patroontjes in Boone-Stolp is dat die niet halverwege een tak van kleur veranderen en dat vind ik in deze merklap wel zijn charme hebben.
Dat dat in Boone-Stolp niet het geval is, ligt natuurlijk in de basis aan merklappen die zij voor haar boek heeft gebruikt en gelukkig zijn de foto’s van deze merklappen allemaal in het boek opgenomen. Mw. Boone-Stolp geeft in het boekje tips over het kleurgebruik bij het borduren van motieven maar zij schrijft niet over het halverwege een motiefje veranderen van kleur. Daarom is het kleurgebruik in deze merklap voor mij wel intrigerend.
We hebben het eerder wel gehad over waarom nu deze merklap door de dames is uitgezocht om op patroon te zetten. Als ik me goed herinner was het waarschijnlijk een van de mooiste merklappen uit de collectie. Zou het misschien juist het aparte kleurgebruik (wisselen van kleuren in de motieven zelf)kunnen zijn wat deze merklap interessant heeft gemaakt?
@Maaike W, waarom deze merklap uitgekozen is om op patroon te zetten, heeft vast te maken met de persoonlijke voorkeur van Hanny Waardenburg.
Ik ken zeker geen andere Friese merklappen waar in een motief de toepassing van de kleuren op deze manier is gedaan, daardoor dus bijzonder.
Zou de toepassing van de kleuren van de 1786 er niet het gevolg van kunnen zijn dat de borduurster niet genoeg garen had en tussendoor ook de overgebleven draadjes van de alphabetten is gaan gebruiken?
Het is mij opgevallen dat dat het geheel wat rommelig maakt.t Was maar zo n gedachte.Heb je dit kleurgebruik ooit eerder opgemerkt ,Berthi?
@Dout Ruygh, ik denk dat ze telkens het borduurdraadje waar ze mee bezig was op maakte en daarna nieuwe draad pakte van een andere kleur. Op deze manier ontstaan dan de verschillende kleuren in de motieven. Misschien een beetje rommelig, maar het heeft zijn charme.
Bij een Friese merklap zul je niet gauw het kleurgebruik op deze manier zien.
Het kleurgebruik kan ook iets over meisje TM zeggen, naast de praktische kant van het opmaken van overgebleven draadjes. Het borduren op zich kan voor TM aantrekkelijker zijn geweest door telkens in verschillende kleurtjes te varieren. Wat voor de een saai is, kan voor een ander juist inspiratie en creativiteit opleveren.
@Maaike W, inderdaad. De leeftijd van het meisje zal hier ook een rol in spelen.
Wat is dit toch een bijzondere reis geworden Berthi en telkens als ik op de tv het reclamespotje zie denk ik aan je.
Ik heeb weer met zeer veel bewondering naar je prachtige logjes gekeken én naar de altijd mooie foto’s. Ik wil je nogmaals bedanken voor zoveel jaren dagelijkse logjes. Fijn weekend gewenst Berthi.
reactie op 25 mei 11.00
Berthi, ik ben niet met 3 draadjes werk bezig… werk met 1 draad over 2 draden. net als jij doet..vind dat rustiger/netter dan met 2 draden.
Alleen de bovenste rij wordt geborduurd 3 over 3 en dat is met 1 draadje een beetje schriel.. daar gebruik ik dan een dubbele draad.
Een soort gelijk geblokte boom staat ook op een lap uit 1750 (Anno 1750 ACW) dit patroon heb ik in 2004 bij Kunst en Vliegwerk aangeschaft. Hij is prachtig geworden al zeg ik het zelf… Mooi dat dit patroontje steeds terugkomt op een Friesche lap.
@Cathrina, erg leuk om te horen dat je ook met één draadje over twee draden borduurt!
Ook weer een lap uit de 18e eeuw! Ik denk dat er zeker meer Friese merklappen zijn die vergelijke motieven hebben.
@Corrie, we kijken nu met heel andere ogen naar de DE reclame van Doutzen!
Vanmorgen lag er post op tafel… Normaal zou dat ’s middags om een uur of 2 moeten zijn. Maar ja TNT, af en toe zijn ze de weg kwijt.
Tussen de enveloppen vind ik uitgave nr 89 van Merkwaardig met daarin over 4 bladzijden beschreven de zoektocht naar de 1786. Mevr. Geertje Dijkstra-Hof zou eens moeten weten wat het maken van haar merklap teweeg heeft gebracht. 3,5 maand zoektocht, al dat bellen en schrijven met “Nee, ik ken het niet” en dan uiteindelijk toch in de archieven te vinden. Het gevonden patroon, het wordt er allemaal in verwoordt. Leuk verhaal wat ook weer in de archieven bewaard blijft.
Berthi nogmaals dank voor al jouw inzet, zonder hadden we het nooit voor elkaar gekregen dat de archieven open gingen, niet???
Als we er ook nog eens achter zouden komen wie TM was en haar geboorte datum, is het helemaal klaar. Misschien dan een nazaat van de familie de Vries uit Monnickendam daar wat meer over weet te vertellen. Wie weet??
groeten Cathrina
@Cathrina, wie weet…
Ik kan je nog vertellen dat ik een berichtje van het Zuiderzeemuseum heb gekregen met daarin de bevestiging dat bij de eerstvolgende fotosessie de originele Friese merklap 1786 wordt meegenomen om op de foto te zetten. We krijgen de merklap dus te zien!
Oohhh, dat is helemaal mooi…Eerlijk gezegd… ze moeten nu wel, niet?? Na al de belangstelling zou het toch fantastisch zijn om de oude te zien hangen en de dames die er nu aan begonnen zijn nemen een retourtje Enkhuizen met de mogelijkheid hun lapjes te vergelijken/van elkaar bewonderen… Zou helemaal je van het zijn. Wie weet is dat te regelen in het najaar of zo??
Zie je het voor je??? Een bus die van zuiden naar Noord-Holland trekt met maar 1 doel: een merklap bekijken.
Hoi Berthi omdat ik een weekje weg was heb ik dit nu pas gelezen, wat mooi dat alles nu helemaal rond is.
Groetjes ELza.