Replica Friese merklap 1786 van Hanny Waardenburg


Maandagmiddag heb ik opnieuw contact opgenomen met Ina Groot, medewerkster bibliotheek en collecties van het Zuiderzeemuseum. Dezelfde middag gaat Ina op zoek naar een mogelijke replica van de Friese merklap 1786, geborduurd door Hanny Waardenburg. Er komt een foto naar boven van een replica Friese merklap 1786. In het archief staat te lezen dat deze replica geborduurd is door Hanny Waardenburg en nu bewaard wordt in het depot. Op de replica merklap valt mij meteen het jaartal 1975 op. De initialen van Hanny Waardenburg ontbreken. Martine vertelde ons eerder dat zij als jong meisje van circa 14 jaar het patroon medio jaren zeventig van de vorige eeuw kocht in het Zuiderzeemuseum! Dit komt dus overeen met het jaartal 1975 dat Hanny borduurde op haar lap. Het kan zijn dat alleen de replica van de Friese merklap in de museumzaal hing of misschien toch samen met de originele lap. In ieder geval is het onwaarschijnlijk dat de Friese merklap 1786 in het Westfries Museum hing tijdens de grote merklappenexpositie in 1972.

Anca Egas, conservator vlakke textiel/projectleider Nederlands Openluchtmuseum, is het archief ingedoken zoals ze ons beloofd had en kan het volgende vertellen: ‘In de mappen van Meulenbelt heb ik wel de handgeschreven inventarislijst gevonden van lappen die particulieren ter beschikking hebben gesteld voor de Boterhal. Verder een map met krantenartikelen, adhesie betuigingen etc. Verder tussen de inschrijfformulieren een briefje met een heleboel ZZM nummers van lappen maar volgens mij is dat een lijstje met te fotograferen lappen voor onze collectie derden. Ik heb hier dus wel een fotokaart met foto van de bewuste lap. Hierop staat bovenaan 1786 collectie ZZM inv.nr. B1018-1956. De lap is door ons gefotografeerd met fotonummer AA 120109. Het is een zwart-wit foto. Bij de particuliere fotokaarten staat dus wel of ze geëxposeerd zijn maar dus niet bij de lappen van de musea, helaas.’

Met deze informatie zijn we weer een stapje verder. Ik moet nog melden dat het Zuiderzeemuseum geen patroon heeft gevonden. Het is nu wachten op een persoon die een mogelijke kleurentabel heeft. Martine had geen kleurnummers bij haar patroon, maar als ik naar de lap van Hanny Waardenburg kijk, komen deze kleuren veel overeen met de twee replica’s die al eerder zijn opgedoken en het proefstukje op een linnen lap die MoniqueK kocht bij een bijeenkomst van Vrouwen van Nu. Misschien hoorde bij de lap een los papiertje met de kleurnummers want ik kan me bijna niet voorstellen dat Hanny Waardenburg haar gebruikte kleuren niet heeft doorgegeven. Wie o wie kan ons meer vertellen over de kleurnummers?

Wil je de zoektocht naar de Friese merklap 1786 nog eens rustig lezen, kijk dan als eerste naar dit bericht, vervolgens hier, daarna hier, dan hier, verder dit bericht en als laatste het bericht over de merklappenexpositie in Hoorn.

61 gedachten over “Replica Friese merklap 1786 van Hanny Waardenburg

  1. Posthume complimenten voor Hanny, want was is deze lap mooi. Geweldig zo’n duidelijke foto.
    Dank je wel dat je anderen ook hebt weten triggeren. Zie je wel dat musea vaak rijker zijn dan ze zelf beseffen.

  2. Berthi, wat een aanvulling weer.
    Het kan even duren maar ik verwacht dat we nog meer zullen achterhalen.
    Morgen ga ik met iemand mailen die volgens mij meer over de ZZM patronen zal weten.

  3. @Mijna, ik ben heel benieuwd want via het Zuiderzeemuseum is geen patroon meer te achterhalen. Inmiddels heb ik wel een kopie van het patroon, maar nog geen kleurentabel.

  4. Berthi, dat is geweldig hè deze foto… Hij is een stuk duidelijker qua kleur dan de andere 2 maar dat ligt mogelijk aan de fototoestellen die gebruikt zijn.
    Een kleurtabel… Wel mogelijk heeft mevr. Waardenburg die in haar eigen archief bewaard. Van de dames die wel het patroon hebben heeft geen een kleurentabel..Als ik me herinner Martine ook niet. Aan de hand van een goede kleurenfoto (of mogelijk de replica) met een kleurenboek van DMC erbij zijn de kleuren toch snel te achterhalen.. Er zijn 6 a 7 kleuren gebruikt… Dat moet toch snel te vinden zijn.
    Wat jammer voor het museum dat ook zij geen patroon meer hebben.. Want wat blijkt nu:: je hebt het origineel en een replica en het patroon is verdwenen. Stel dat iedereen, die dit indertijd heeft gekocht, het patroon kwijt is, dan is al het tekenwerk dat eraan is besteedt voor niets (weinig) geweest.
    Ik zou hem nu toch wel in het echt willen zien… De originele of de replica dat maakt niet meer uit…

  5. Wat een schitterende merklap is dit.
    Ik volg je al een tijdje, ook al borduur ik de laatste tijd niet zoveel meer.
    Ik zal je binnenkort een foto doormailen van iets dat ik heb gevonden op zolder; iets ouds..
    Groet, Elizabeth

  6. En het verhaal gaat maar door plus de zoektocht of er ergens een patroon te vinden is .
    Iemand die jaren geleden een patroon kocht en als je hier in geinteresseerd bent als borduurster , je begint aan de lap , het komt wel of niet af . Dan zal toch niemand zo,n patroon wegdoen . Je kunt je zoiets niet voorstellen . Maar evengoed zijn we al heel wat wijzer geworden .
    Het blijft spannend deze zoektocht .

  7. Je bent er maar druk mee, maar wel erg leuk om dit allemaal uit te zoeken. Deze merklap zal door heel wat dames geborduurd zijn, want het is zo’n prachtige lap. De kleurnummers komen vast nog boven water.

  8. Weet je wel waar het origineel hangt?
    Succes met zoeken, ik heb een boek over merklappen van Meulenbelt, ik ga eens kijken of hij daar in staat!
    groetjes,

  9. Ik zat net als Cathrina te denken zou je inderdaad de kleuren net kunnen achter halen met een stalenkaart. Zoals Elma kent er wel meer dames de stalen kaart uit hun hoofd.

  10. Wat een prachtige duidelijke foto! Voor het eerst valt me de omgedraaide s op de bovenste rij op. Ik was gisteren nog even aan het bladeren in Ariadnes uit de jaren zestig, heb nog even gekeken naar de kleuraanduiding bij een merklappatroon waarbij staat “lichtblauw, grasgroen”, geen kleurnummers.

  11. Prachtig dit is wel een heel erg mooie foto.
    Nu het briefje nog vinden met de kleuren namen en we kunnen los.

  12. Wat een mooie foto,en nu maar hopen
    dat de kleuren boven water komen.

  13. @Elizabeth, ik laat me graag verrassen!
    @Cathrina, met een aantal dames is het wellicht mogelijk om de Friese merklap 1786 te bekijken in het Zuiderzeemuseum. Ik zie alleen voor mijzelf voorlopig geen kans om naar Enkhuizen te gaan.
    @Antje uit Urk, de originele Friese merklap 1786 is te vinden in het depot van het Zuierzeemuseum.
    @Hilda, moet te doen zijn, denk ik.
    @mieke s, hahahaha, mooie tip, maar dank je!:-)))))) Nu even niet! Ik laat die zoektocht graag aan een ander over! De burgerweesmeisjes schreeuwen om aandacht. Het duurt niet lang meer of ze worden boos. Ze krijgen veel te weinig aandacht van mij om dit moment! Daar moet zéér snel verandering in komen!
    @Maaike W, misschien was er toch geen kleurentabel bij het patroon.
    @Geer, afwachten… Misschien had DMC in de jaren zeventig niet zoveel kleurnummers en was het voor de borduurster niet moeilijk om de juiste kleur erbij te zoeken.

  14. Maaike er komt nog een 2 gedraaide S op voor.. in rijtje 8, het 5de alfabet…
    in de andere staan ze goed..

  15. Mieke S,
    ziet eruit als de Christmas 1980 van Jan Houtman, met een 6 Notenkrakers in het midden

  16. Even verder gekeken en het is de 1980 van JH.
    einde zoektocht (*_*) (*_*)

  17. Geer, ik heb naar het kleurenschema gekeken en deze vergeleken met het kleurenschema in mijn editie (12e druk), ze komen overeen met de merklap uit 1777 die afgebeeld staat in het boek. Vergelijking van kleuren van deze merklap en die van de Friese merklap 1786 lijken mij moeilijk, ik denk dat je de lappen naast elkaar moet leggen maar dan nog verschillen de kleuren behoorlijk, de kleuren van de merklap 1777 zijn nogal bruin, de Friese merklap doet dan veel levendiger aan. Ik denk dat het wachten is tot iemand met een DMC stalenkaart uit de jaren 70 inzicht kan bieden.

  18. Berthi,
    Email is nu verzonden. Best spannend; ik ben heel benieuwd naar de reactie/het antwoord.
    Heeft het ZZM helemaal geen patronen meer?
    Vwb de kleuren: mijn oudste DMC kaart is uit 1979. Kleuren bepalen aan de hand van een hedendaagse kleurenkaart zal geen zin hebben. Vroeger en DMC tot ergens beginjaren ’90 verfden met plantaardige grondstoffen (en na die tijd/nu niet meer).
    Je komt qua garen dus sowieso bij het DMC (of misschien Anchor) uit bij het zwarte labelgaren (dus zonder barcodes op de labels).
    Een nog oudere DMC kaart (voor de lap van Hanny) kan ik wellicht op de kop tikken/lenen. Da’s het probleem niet.
    Ik heb nog 2 merklapfanaten op het oog die ik zou kunnen mailen omdat ik betwijfel dat zij deze speurtocht hebben gevolgd maar ik wil eerst reactie 1 afwachten.

  19. Ook in “Tijdloze merklapmotieven” van Joke Visser en Isabelle Contreau staan drie kleurenschema’s. De eerste hiervan geeft de kleuren weer zoals die er nu uitzien. “De oude merklappen zijn dikwijls met levendige kleuren geborduurd, die alleen in de loop der tijd zijn verbleekt. Bij de keuze van de kleuren is van deze kleuren uitgegaan.”
    We moeten ons dus misschien ook nog wel afvragen of de kleuren indertijd (jaren 70)zijn vastgesteld op de -in de loop der jaren verkleurde – kleuren van het origineel of juist op een verlevendigde versie.

  20. Wat vinden jullie ervan om nu een nieuwe kleurentabel samen te stellen met de kleuren van vandaag de dag? Op deze manier krijg je een nieuwe reeks Friese merklappen 1786, die je straks kunt plaatsen aan het begin van de 21e eeuw! Je hebt dan de serie uit de jaren zeventig van de vorige eeuw en de serie uit begin 21e eeuw. Persoonlijk vind ik dit wel wat hebben en lijkt me ook erg leuk! Ik kan er een project van maken op mijn blog. Foto’s plaatsen van de lap uit de jaren zeventig en die van nu, met een persoonlijk verhaal erbij. Je eigen belangrijke jaartallen en initialen borduren op de Friese lap. Zo krijg je een nieuwe serie ‘identieke’ lappen (eigenlijk ook weer niet) met ieder een eigen verhaal. Zaterdag ben ik in Nijkerk voor de Merwaardigdag en zal hier en daar eens polsen.

  21. Begin jaren 60 kwam ik in het bezit van een kleurenkaart van DMC , dat mis ik al lange tijd .
    Ik zit al zolang te hopen dat dit ergens naar boven komt , letterlijk naar zeshoog !
    Dozen in de berging zijn ruim drie jaren niet open geweest .
    In die jaren werd het assortiment in kleuren niet zo vaak veranderd en je kon best mixen met andere merken .

  22. Wat een prachtig ontwerp is het toch! En het lijkt me zeker een zeer goed idee om deze merklap te kunnen gaan borduren met hedendaagse kleuren! En met het ruime assortiment van garens die nu op de markt zijn. Dank je wel voor al je speurwerk en veel succes en plezier bij het vinden van nieuwe wetenswaardigheden rond deze merklap.

  23. Elk merk monitor heeft weer andere kleuren dus daar kunnen wij niet van uit gaan. De versie van vandaag is een erg mooie foto.
    Indien mogelijk, de echte merklap bekijken en daar de kleuren bij zoeken is een optie.
    Op dit moment zijn er zo veel regeltjes over het te gebruiken verfstoffen dat het moeilijk is om het oudere borduurgaren te gebruiken met het nieuwe van nu.
    Borduurwerken die al jaren liggen worden vaak afgemaakt met resten borduurgaren die nog uit de collecties van oude tantes komen.
    Gisteravond was de reclame van DE nog op de tv. DH zag niet aleen Doutse maar ook de merklap die bij Berthi getoond werd, het heeft wel indruk gemaakt.

  24. Berthi, ik vind het een heel leuk idee om de kleuren van nu te gebruiken, dat zou betekenen dat borduursters die staan te springen, alvast linnen en borduurgaren kunnen inslaan om voorbereid te zijn als het patroon beschikbaar komt.
    Het betekent ook dat je een duidelijke splitsing maakt van de groep replica’s geborduurd in de jaren zeventig en nu, toch een aantal decennia later. Ook omdat op de replica’s niet altijd een jaartal staat vermeld waarop een patroon na is geborduurd, zou dit een mooie scheiding kunnen zijn. Het betekent ook een grotere mogelijkheid voor de borduursters van nu die geen moeilijke grepen uit hoeven te halen om aan het benodigde borduurgaren te komen.
    Met de foto die je vandaag laat zien zie je hoe mooi de kleuren door de merklap lopen terwijl niet elk patroon in uniekleur is geborduurd maar net welk draadje voor de hand lijkt het.

  25. Tja, een kleurenkaart van de jaren 60…Wat maakt het uit of het jaren 1960 is of 2010??
    De originele kleuren vind je van zijn leven niet meer dat is 224 jaar geleden…
    Dan zou je in het museum van DMC naar de allereerste kleurenkaart moeten gaan zoeken en dan vergelijken met de kaart van nu en dan je kleur kiezen.
    Het enige wat ik zou willen is met de kl.kaart in de hand de oude lap bekijken en als er dames zijn die mee willen zouden we met een groepje kunnen gaan kijken… Hoe groot de groep minimaal moet zijn kan ik (of Berthi) navragen.
    Overigens met het tabelletje van Meulenbelt kom ik al een heel eind…
    De eigenaresse van de lap waar in eerste instantie de zoektocht begon, zei mij de blauwe kleuren zijn niet helder eerder somber. Absoluut niet vrolijk…

  26. @ Cathrina: Het is volgens mij geen Houtman uit 1980 maar 1988.
    @ MiekeS:ik zou wel willen weten van wie het andere borduurwerkje is.
    @Elma: ik deel je mening vwb garens voor 100%. Mocht ik kunnen helpen,laat het me weten. Ik heb alle zwart labelnrs in huis dus we zouden heel erg in de buurt van de lap van HW moeten kunnen komen. Desnoods met hulp van derden die staaltjes willen vergelijken met de HW lap.
    @Berthi: Ieder zijn eigen merk garen en kleuren lijkt me ook wel wat!

  27. Ik zou deze maand van diegene die deze lap ook heeft geborduurd meer horen want dan ging ze bij haar ouders op bezoek en daar zou ze gaan zoeken naar het patroon.
    Afwachten of zij deze kan vinden en weet welke kleuren ervoor gebruikt zijn
    groetjes

  28. He weet je wie hier net op de tv langs loopt? Jullie mogen niet meer raden.
    @ Berthi zie je in Nijkerk. Kom wel later en blijf niet lang. Tot dan

  29. Vergeef me als ik het fout heb, maar ik heb in mijn herinnering dat de oorspronkelijke lap naar men zei geborduurd is met nogal dikke ZIJDE. En DMC is toch katoen?

  30. DMC is een borduurZIJDE, maar de samenstelling is 100% katoen.
    Wij wachten op het moment dat iemand deze lap mag bekijken met vergrootglas en kleurenkaart.

  31. Het vergrootglas lijkt me ook handig om te kijken naar het linnen, de kleur van het linnen, wat is het voor soort linnen en hoeveel draden heeft het in zowel de breedte als lengte. Daarna kun je weer verder met de vraag of dit linnen nog verkrijgbaar is of elders een poging wagen als je een Friese merklap 1786 wilt borduren die het resultaat van TM kan benaderen. Of je kiest het linnen waarvan je weet dat het lekker borduurt om je eigen Friese merklap 1786 te borduren.
    Misschien een idee voor de volgende Merkwaardig jaarvergadering om iemand uit te nodigen die meer kan vertellen over kleuren na alles wat er vandaag over is geschreven. Er zijn genoeg interessante invalshoeken te bedenken!

  32. Berthi,wat geweldig dat speurwerk van jou.
    En wat fijn dat we allemaal mogen meegenieten.

  33. @elma, toevallig zag ik gisteren ook Doutzen voorbij gekomen!:-)
    @Cathrina, lekkere snelle zoektocht!:-)
    @Geer, dank je voor deze link! Cathrina heeft al weer supersnel werk verricht en de kleuren vergeleken.
    @Mijna, ik vermoed dat het ZZM helemaal geen patronen meer heeft, zeker weten doe ik dit niet. In ieder geval hebben ze het patroon van de Friese merklap 1786 niet meer.
    We wachten de reactie af van jouw mail.
    @Verona, we hebben geduld en wachten rustig af.
    @Hilda, leuk om je zaterdag weer te zien!
    Nu nog even over de kleuren! Ik denk dat het onmogelijk is om dezelfde kleuren te vinden die gebruikt zijn in 1786. Eigenlijk is het al lastig om de kleuren van de jaren zeventig te vinden. Waarom niet de blauw- bruin- beigetinten van vandaag de dag? Mijn voorkeur gaat uit naar zachte tinten. Ik vind het juist een extra charme geven als er een duidelijk verschil is te zien tussen de jaren zeventig en het begin van de 21e eeuw! Ik probeer me binnenkort te buigen over de kleuren en zal dan mijn voorkeur laten zien.

  34. Precies Berthi…ik zie deze al voor me in een kleur rood!
    Nou vooruit DMC 115 rood gemeleerd zou ook heel mooi zijn.

  35. Dank je Cathrina! Ik had hem niet herkend in het snelle beeld!

  36. Mieke, de andere die daarna komt (1.35)is mogelijk een van kinderliedjes..
    Die twee kindjes onder paraplu komen mij in ieder geval bekend voor.
    Als je een You Tube beter wil bekijken kun je op de seconde waar je wil zijn je beeld vasthouden en met je andere hand op print screen klikken…dan ga je naar Paint plakt en slaat op. Beetje bijknippen en je hebt een redelijk beeld om ga te kijken.. (*-*) We leren steeds bij, tenminste ik wel (*-*)

  37. Cath, ook volgens mij zijn het kinderliedjes. 2e links is vlgs mij zagen, zagen, wiedewiedewagen. Ik heb een printscreen etc gemaakt en zal zo eens een visje op het borduurprikbord uitgooien. Zelf heb ik dit patroon niet in huis noch weet ik van wie dit is.

  38. Hallo Berthi, ik heb ook al een mail gezonden.Jullie zoeken nl. iets wat er niet is. Willy Peeters heeft hem nageborduurd van een poster, precies in de kleuren op je blog.Toen ik hem zag wist ik meteen dat Willy hem had geborduurd.Succes verder, Tony

  39. Op het borduurprikbord heb ik het ook al vermeld, maar voor de duidelijkheid ook even hier.
    In het youtubefilmpje in de link van Mieke is het tweede borduurwerk wel degelijk een patroon van Mies Bloch. Het staat in het Mies Bloch Kruissteekboek van Margriet. De borduurster heeft wel de indeling van de maanden aangepast. Het is nl. een soort maandenlap.

  40. @Tonny, een poster?? Dan is er toch in het verleden meer aandacht aan de lap besteedt dan tot nu gedacht.
    Mits het dezelfde is …..

  41. @Tony de Bruijn, vanmiddag heeft Willy Peeters mij gebeld. Zij heeft de lap inderdaad nageborduurd aan de hand van de kleuren van de poster. Volgens mij moet dan van de lap van Hanny Waardenburg een poster zijn gemaakt want van de originele lap uit 1786 is alleen een zwart-wit foto en de poster was in kleur en de foto van de lap van Hanny is ook in kleur. Willy heeft die lap cadeau gedaan aan een persoon die inmiddels is overleden. Waarschijnlijk zal deze lap verdwenen zijn. Daarnaast heeft Willy de Friese merklap ook nog geborduurd in haar eigen kleuren. Ze weet alleen op dit moment niet waar zowel de lap als de poster is. Waarschijnlijk moet de lap en de poster ergens in haar huis liggen. Hopelijk komen beiden boven water. Ook vertelde Willy dat je volgens haar bij de aankoop van de poster ook het patroon zat. Ze heeft het in ieder geval in het Zuiderzeemuseum gekocht.

  42. En stel dat die verdwenen lap nu degene is die in Harlingen in het winkeltje lag gekocht door Doug… Zou toch helemaal het kringetje rond zijn …!!!!!!

  43. Ik ga in ieder geval nog eens naar Marieke van de “”Koperen Bel””met een afbeelding van mijn lap ,om te weten te komenwaar zij de lap vandaan heeft.De lap is wel in Harlingen ingelijst,is rondom niet afgewerkt.De kleurkeuze is wel in dezelfde tinten, maar wat harder ,vergeleken bij de andere gevonden lappen.

  44. @Dout, sorry ik heb je naam verkeerd geschreven…
    Leuk ga je ook een zoektocht op touw zetten…. haha
    Een andere vraag is eigenlijk::
    de kleuren die in het boek van Meulenbelt staan, daar staan geen nummers bij, wel de geschreven nr… Wie kan vertellen of die geschreven nummers erg dicht bij de originele oude kleuren staan?

  45. Oeffff…. niet de oude kleuren van de 1786…. maar gewoon oude kleuren (om verwarring te voorkomen)…

  46. Ik heb mijn copie1786 eens even grondig bekeken en merk op dat de bovenste rij letters is geborduurd met 3 draden in kruisjes van 3 bij 3 dr.Verder is alles in kruisjes met 2,en2bij2 dr gemaakt.
    Hoe zou dat zijn bij de andere bekende copieen?Zijn die op dezelfde maniergemaakt ,dan moet er een handleiding bij het patroon verkocht zijn..

  47. beste borduurcollega
    het patroon van het zuiderzeemuseum heb ik in mijn bezit , als U het nog niet heeft meld me dit dan .
    ik kan een copie maken en dat toesturen.
    U kunt ook telefonisch contact met me opnemen 06 40339395
    vriendelijke groet bep van hes
    kometenhof 7
    8303 cm emmeloord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *