Vooraf aan de uitzending Tussen Kunst & Kitsch van vanavond was er veel media-aandacht. Het duurste object ooit in de geschiedenis van het tv-programma zou aan bod komen. In deze log kondigde ik de bijzondere vondst al aan. Toen was er nog geen afbeelding vrijgegeven van het schilderij Het kantwerkstertje van Joost van Geel (1631-1698).
Het kantwerkstertje werd eerder getoond in Zwolle. Het schilderij zou van Gabriël Metsu kunnen zijn, maar John Hoogsteder had zijn twijfels en wilde uitvoerig onderzoek doen. Tijdens de opnames van het programma in Escher in Het Paleis in Den Haag kwam de onthulling. Het schilderij Het kantwerkstertje is van Joost van Geel, een leerling van Gabriël Metsu. Dit is vast komen te staan na onderzoek gedaan te hebben naar signatuurresten, voorstelling, schilderwijze en de herkomst van het schilderij die teruggaat tot 1780. Er zijn slechts 10 tot 15 schilderijen van Joost van Geel bekend, één ervan is Dame met min, 1660-1670. Dit schilderij bevindt zich in Museum Boijmans van Beuningen. Als je de twee schilderijen vergelijkt, valt het op dat beide dames een zelfde soort roodkleurige bontjas dragen. Geschatte waarde van Het kantwerkstertje: € 250.000.
wat een geweldige schilder Berthi!! En helemaal mijn ding natuurlijk, Ik kijk het eerste naar de kleding!! Leuk logje!
groetjes,
Wa zou je doen als je ineens een schilderij in je bezit had dat zoveel waard zou blijken te zijn. Simpel aan de muur hangen om er naar te kijken kan niet meer. Mag vast niet van de verzekering. Dus je bent verplicht het in een kluis te stoppen of het te verkopen. Moeilijk hoor.
Maar het is een beeldschoon schilderij dat wel.
Anneke
@Anneke SK, iedereen weet dat het schilderij bestaat en in particulier bezit is. De eigenaresse was dan wel niet zelf niet beeld, maar toch…
Met een goed gevoel blijven genieten van het schilderij lijkt me bijna onmogelijk. Dan toch verkopen…
@Antje uit Urk, kleding van de gegoede burgers.
Wat een mooi schilderij, voor de verzamelaars van foto’s van schilderijen met kantklosters een aanwinst. Nu zie je dat de schilder de kledingstukken voor meerdere schilderijen gebruikt. Zoals wij proberen te achterhalen wie die oude merklap heeft gemaakt is het ook belangrijk wie de schilder is van deze oude schilderijen.
Dit kantwerkstertje lijkt er nog minder zin in te hebben dan het vorige dat je liet zien.
Wat een mooi, lief schilderijtje is dit. Eigenlijk zou het in een museum moeten hangen en laat de eigenaresse er dan een leuke smak geld voor krijgen! Misschien dat het op een veiling nog meer opbrengt?
Prachtig schilderij! Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Joost van Geel gehoord, sorry… Je zal dit maar in huis hebben hangen. Hopelijk is de eigenaresse bereid om het te veilen of anders uit te lenen aan musea, zodat veel mensen in de gelegenheid zijn om er naar te gaan kijken!
Een prachtig schilderij.Maar wat een treurig gezichtje,ze heeft geen zin in poseren of in kantklossen.Maar het is schitterend gemaakt.
Het is een jong meisje, net als laatst het meisje dat je op de textielkaart zag. Dit meisje moet verplicht poseren, lang stilzitten in een bepaalde houding en daar heeft ze geen zin in. Geef haar eens ongelijk… maar het schilderij is schitterend.
Dat is zeker een prachtig schilderij. Wie weet hangen er nog meer van zijn schilderijen ergens in een huiskamer.
Heb je de kantenservetten al gezien op mijn blog, helaas zijn ze niet in Nederland te koop. Een andere servet is geïnspireerd op een patroon uit Zuid Zweden, waar jouw borduurwerk (postzegel)linksboven ook vandaan komt.
@Willy, nog niet, ik kom er nu aan!
Ik heb de uitzending gezien.
Ja, hoewel het heerlijk moet zijn zo’n schilderij in je huiskamer te hebben hangen, is het aan te raden toch te verkopen of uit te lenen aan een museum.
Je bent je leven anders niet zeker met zo’n duur stuk in huis.
Leuk om de gelijkenis te zien trouwens!
Groet,
Janny
Het is een prachtig kunstwerk .
Wat waren er vroeger toch grote schilders om zo de schoonheid van mens en kleding uit te beelden .
De stoffen zou je even willen voelen .
De compositie van het geheel vertelt ons over een lang vervlogen tijd .
Vaak ook zijn symbolen aan gebracht .
En dan na zo,n lange tijd proberen te onderzoeken welke schilder dit heeft gemaakt . Zou het de waarheid zijn , denk ik dan even . Maar we kunnen er toch van op aan gaan dat er een uitgebreid onderzoek heeft plaats gevonden.
Goed kijken en er tijd voor nemen en je ziet steeds meer .
Ligt er een viool op tafel ?
En het kistje met open deksel , misschien om er klosjes in op te bergen .
De stoel met knop een oud Hollands model , met waarschijnlijk een rieten zitting .
Ik probeer mij de stoel zo voor te stelen , of toch een andere bekleding ?
Op de achtergrond een schilderij is moeilijk te zien wat het uitbeeld .
Een bijbelse voorstelling , het zou kunnen .
De gelijkenis met het andere schilderij is opvallend nagenoeg dezelfde kleding .
De ronding van het fluwelen jak en op het tweede schilderij draagt de vrouw geen schort . Was deze dame van deftiger afkomst , haar zijden rok en een min hebben gaf dat een status ?
Een min was toch een dienstverleenster .
En zo mijmeren we voort . . .
Natuurlijk keken wij ook naar tussen K&K.
Met zo’n schiderij in huis zou ik niet meer slapen. Dan is het in een museum toch beter op z’n plaats.
Ik las het ook het boek “het meisje met de parel” van Tracy Chevalier. Kleding was meer een decorstuk. Als het de schilder zo uitkwam werd dát gewoon gebruikt wat hij had. Want een eenvoudig dienstertje zal echt niet zo’n mooi jak in haar bezit hebben gehad.
En zou de dochter des huizes een schort dragen?
Hoe dan ook, ze ziet er niet erg enthousiast uit!!
Waar is trouwens het kant?
Moest dus zijn:
“…ik las het ook IN het boek….”
Misschien een rare vraag maar wat deed een kantwerkstertje ?? Was zij bezig met kantklossen of behelsde dit nog andere dingen ??
Mijn reactie was wat te snel, het is geen kantkloster maar een kantwerkster. Op haar schoot ligt een naaikussen en zij maakt naaldkant.
ik had wel gehoord over een kostbaar schilderij maar wist niet dat het een afbeelding van een kantwerkstertje was! leuk! maar ook ik ben nieuwsgierig naar meer informatie over de voorstelling.
Dame met min : jammer dat die sjeike dame niet zelf voedt , niet?
@Christien, tja, zo ging dat in die tijd.