Tot en met 2 januari 2011 is in Museum Rijswijk werk te zien van Karola Pezarro. Op deze overzichtstentoonstelling worden werken van textiel, sculpturen en tekeningen getoond. Gelijktijdig verschijnt in de serie Haags Palet het boek Karola Pezarro. Tussen de tijd met een inleiding van Sandra Spijkerman. Laat ik beginnen met het boek.

Sandra Spijkerman begint haar verhaal met een uitspraak uit het boek Weg uit het verleden van Anke de Vries dat zij in haar jeugd las.
… Als je in het leven moet kiezen tussen het nuttige en het overbodige, dan moet je altijd voor het overbodige kiezen…
Vaak wordt de kunst als overbodig gezien, als schijnbaar nutteloos, schrijft Sandra Spijkerman. ‘Maar het gaat ook om die dingen die je vanuit je ooghoek waarneemt, de kleine details. Onbelangrijk misschien voor het grotere geheel, maar desondanks cruciaal voor een beter begrip of een andere blik. Daar draait het ook om in het werk van Karola Pezarro.’

Eén van de details van ‘De naam en het land’ (2010) dat op uitklappagina’s in het boek te zien is. In dit werk is Karola Pezarro uitgegaan van oude foto’s van de familie van haar vader en haar moeder. Bedekt door een fijngeborduurde, transparante stof, schemeren de portretten. Doordat ze niet meer herkenbaar zijn, staan de personen symbool voor het verloren gaan van levens, verlangens en tijd.
Zo’n twee jaar geleden begon Karola Pezarro met borduren. In het verleden tekende ze altijd veel. Met de naaimachine kun je dergelijke tekeningen probleemloos maken. Karola Pezarro probeerde uit op de naaimachine wat er gebeurde als je een splitsing maakte. Het is een soort tekenen met naald. Zonder vooropgezet plan gaat ze aan de slag met het materiaal. De kunst is om op het juiste moment er iets mee te doen. Dat Karola Pezarro dit goed afgaat, blijkt uit de fraaie werken die uiteindelijk tot stand komen. Inna Architektura-borduursels is daar een voorbeeld van en Tussen de tijd sluit voorlopig deze reeks fraaie borduursels.

Karola Pezarro. Tussen de tijd, Haags Palet, hardcover, 48 bladzijden. ISBN: 978-90-70003-27-2. Prijs € 15.
De uitgave is rijk geïllustreerd met grote afbeeldingen van de (borduur)werken van Karola Pezarro. Voor in het boek zijn twee losse bijlagen toegevoegd, een Engels- en Duitstalige versie van de inleidende tekst van Sandra Spijkerman. Het is te zien dat er de nodige tijd en aandacht is besteed aan deze uitgave.

Tot en met 2 januari 2011 is in Museum Rijswijk de tentoonstelling Karola Pezarro. Tussen de tijd te zien.
Openingstijden Museum Rijswijk:
Dinsdag tot en met vrijdag en zondag van 14.00-17.00 uur, zaterdag van 11.00-17.00 uur, maandag gesloten. Eerste kerstdag, oudejaarsdag en nieuwjaarsdag gesloten, tweede kerstdag geopend. Meer informatie op de website van Museum Rijswijk.

ziet er mooi uit. vooral de Kostschoolmeisjes met de vrolijke oranje sokken over de raden van de schoenen, basje
“Als je in het leven moet kiezen tussen het nuttige en het overbodige, dan moet je altijd voor het overbodige kiezen…” laten we dat in goud borduren en naar de minister van cultuur sturen!!!
ziet er een prachtige tentoonstelling uit!
Oh, al weer een mooie tentoonstelling.
In een heel mooi museum ook.
@lheurebleue, heel mooi dat jij deze zin nog eens extra aanhaalt! Deze woorden zijn in het boek van Anke de Vries het levensmotto van een man die handelde in antiek en brocante.
@Willy, wat boffen we dat er op dit moment zoveel moois is te zien en te beleven in Nederland. Laten we hopen dat dit zo blijft…
Mooi werk!
Wat een bijzonder werk en draden voegen heel wat toe.
De laatste foto roept herinneringen op.
Nu komen de Polen hier werken.
Twintig jaar geleden brachten de Nederlanders nog werk naar Polen, wat hier te duur was en niet meer mocht als thuiswerk.
Bezoeken deze katholieke meisjes van welgestelde ouders die op kostschool zaten de Kathedraal of het Koninklijk paleis in Krakau. De vrolijke kleur oranje ben ik toen niet tegengekomen, alles een beetje triest en grauw. Het is onvoorstelbaar wat een prachtige oude bouwwerken daar nog te zien zijn. O.a in Katowice, Czestochowa en Wroclaw, zomaar een paar plaatsen in dat gebied waar het werk naar toe ging.