COLBERT BORDUURWERK
Elma: ‘In het PJ XXII werd het ijsvogeltje getoond van Nellie, uitgevoerd in de Colbert-techniek.
Nadat de vogel uit Het Komplete Handwerken/2 BORDUURTECHNIEKEN uitspaartechnieken bladzijde 11 was gemaakt, was er vraag naar nog meer patronen en informatie.
In de bijlage Cursus uit ANNA 09/88 staat het Colbert-borduurwerk met een aantal uitgewerkte vulpatronen.
In deze Anna staat beschreven: “Dit borduurwerk heeft zijn naam te danken aan de belangrijke staatsman Jean Baptiste Colbert (1619-1683), zoon van een Lakenkoopman uit Reims. Vanaf 1661 was hij minister van financiën onder Lodewijk XIV en stimuleerde de inheemse industrie, onder andere door de fabrieken subsidie te verlenen – vooral voor luxe artikelen, zo ook voor de kostbare kanten, die moesten worden ingevoerd. Italiaanse en Nederlandse kantwerksters kwamen naar Frankrijk.”
Het is vooral de manier waarop de patronen gevormd worden, die Colbert-borduurwerk zo bijzonder maakt. De tekeningen zijn afkomstig van genaaide kant uit de Barok. Patroonelementen, die in de kant met dichte vulsteken genaaid en vaak met meervoudig opgevulde festonsteek zijn omboord, worden bij het Colbert-borduurwerk in het linnen opengelaten en met steel- en kettingsteek omboord; op de plaats van de onderbroken ondergrond komen vulpatronen waarbij de weefseldraden worden geteld.
In de Anna van 06/2010 staat weer een cursus met een uitgebreid verhaal over de achtergrond van het Colbert-borduurwerk.
In een opnieuw uitgegeven uitgave van DMC BRODERIES COLBERT staat een aantal patronen, van de vulsteken voor de ondergrond staan geen patronen.
Deze heb ik getekend en een aantal foto’s laten zien van het resultaat.
Deze patronen zijn geschikt om als ondergrond te gebruiken in Colbert-borduurwerk. Deze motieven heb ik gevonden op de afbeeldingen in het DMC boekje Broderies Colbert. Er staan in het boekje geen tekeningen van de steken, die heb ik getekend. Deze patronen worden op verschillende manieren gebruikt als oefenstukje in de pronkrol.
Wij werken op aftelbare stof van 10–12 draden per cm. Linnen of katoen. Je kunt werken met splijtzijde of perlé 8–12–16 naar keuze. Er is gekozen om een aantal vulsteken uit te werken en dan een motief te kiezen. Het patroon wordt met potlood op de stof getekend en dan met kettingsteken geborduurd. Steel- en platsteken worden ook gebruikt binnen de contourlijnen.
Margriet heeft ze verwerkt in een aantal randen, Hillie in de vierkanten. De olifant van Hillie komt uit een kleurboek. Alles zal een plaatsje krijgen in de pronkrollen.’
@Elma, dank je wel voor dit prachtige pronkjournaal. Over het Colbert-borduurwerk kreeg ik vorige week nog een vraag en zie hier deze geweldige uitleg van je, en niet te vergeten de patronen!!! SUPER, Elma! Dank je voor het vele werk. We zijn er erg blij mee!!!
Elma, je hebt een berg werk verzet en mij enorm geholpen. Net als Berthi kreeg ik vorige week vragen over het Colbert-borduren en zie hier Elma heeft een en ander uitgewerkt. Geweldig bedankt.
Ik heb het colbetborduurwerk van Wil gezien in Roden. Dat vond ik prachtig! Dank je wel Elma voor de uitgebreide uitwerking. Ik denk dat een combinatie met Dresdener borduurwerk mooie dingen zou kunnen opleveren.
Wat een mooi effect!
Dank voor je uitleg Elma. Ik heb je patronen op de harde schijf gezet om het tzt eens te gaan proberen!
Wat zijn er ook veel mogelijkheden voor deze techniek. Erg leuk.
de olifant loopt gewoon van het plaatje!! Super, Wat een leuke techniek en de moed om al die patroontje te maken, Pluim op de hoed Elma: een grote. Basje
Ben weer een beetje opgeknapt en heb weer een heleboel bijgelezen, wat een prachtige borduurwerken en leuk die lees automaat,en de gouden boekjes zijn bij ons stukgelezen.
Mooi dat ze er weer zijn kan ik er nog wat gaan kopen voor onze kleindochtertjes.
Groetjes ELza.
Wat een mooie uitleg. Het lijkt me prachtig om zoiets eens te maken. Wie weet krijg ik daar het geduld voor in de toekomst. Mijn borduurwerksteken gaan tot nu toe even snel vooruit als achteruit en aan het eind van een borduuruurtje ben ik dus weinig opgeschoten.
@Elza, fijn om te lezen dat je weer een beetje bent opgeknapt.
@Dorothé, al doende leer je en je zult zien dat je de borduursteken ineens onder de knie hebt!
De Anna van juni heb ik ook.
Wat een leuk idee om het plaatje van de olifant uit een kleurboek te halen. Die afbeeldingen zijn vaak eenvoudig en dus goed te gebruiken voor borduurwerk.
Maar de randen en blokken zijn ook leuk!
Wat een verrassing, kijk ik in Vancouver even bij Berthi en zie ik mijn Colbert borduurwerk.
In Vancouver, Chinatown, kwam ik hakende en breiende vrouwen tegen. Ze kenden alleen het woord “hello” en probeerden op die manier een gehaakte muts te verkopen. Was niet helemaal mijn smaak, maar ik heb wel een foto gemaakt.
Groeten uit Canada
Margriet
@ine, je kent ook vast de uitspraak: eenvoud siert de mens.
@Margriet, tjee zeg, jij bent ver weg, maar wel erg leuk dat je vanuit Canada een berichtje plaatst! Nog een fijne tijd!
Jij was dus eigenijk bij een Stitch ’n Bitch-groep terecht gekomen. Mischien krijgen we de foto nog een keertje te zien?
Heel bijzonder mooi, lijkt een beetje(heeeel klein beetje) op een stekenlapje wat ik op school heb gemaakt! Prachtig vind ik dit, en wat een werk!
groetjes Antje
Wat mooi, daar krijg ik nou weer kriebels van, moet toch maar weer eens gaan borduren
elma bedankt voor je heldere uitleg, en je tip om uit een kleurboek patronen te halen. ik heb er erg veel zin in door jullie site
gr mies
Heel verhelderend., schrijf ik op 6 febr. 2012 . Met dank,
Constance csteekjes