Gejaagd door de maagd

Het schaaktoernooi in Maastricht, waar Thijmen aan meedeed, zit er op. Van vrijdagavond tot en met maandag moest er hard gewerkt worden, een overwinning krijg je tenslotte niet zomaar cadeau. Drie dagen was ik in Maastricht. Gedeeltelijk bracht ik mijn tijd door in de speelzaal van het schaaktoernooi, de overige tijd besteedde ik om Maastricht en omgeving te verkennen. Vandaag ga ik als eerste het hebben over het Bonnefantenmuseum waar de expositie Gejaagd door de maagd te zien is tot en met 13 september 2009. Zes Dianatapijten uit de zestiende eeuw van het Rijksmuseum zijn tentoongesteld. Zij maken deel uit van een reeks die tenminste elf, maar waarschijnlijk twaalf of meer voorstellingen omvatte. In 1954 verwierf het Rijksmuseum twee stukken uit de serie, gevolgd door een derde in 1969. In 2006 kon het museum een grote slag slaan, door nog eens drie tapijten uit dezelfde reeks te verwerven op een veiling in Parijs. De reeks Dianatapijten verbeeldt episoden uit het leven van deze oorspronkelijke Griekse godin van onder andere de jacht en de kuisheid, zoals die onsterfelijk zijn gemaakt door de Romeinse dichter Ovidius.

Door middel van een korte film en foto’s krijg je een indruk van de restauratie. De reiniging werd gedaan door De Wit.



In de zestiende eeuw behoorden geweven wandtapijten tot de meest exclusieve en kostbaarste kunstvormen. De geweldig hoge prijs van een wandtapijt volgde uit de gebruikte materialen: Naast wol werd vaak zijde, zilver- en zelfs gouddraad verwerkt. Bovendien was de productie van een wandtapijt arbeidsintensief. Een tapijt nam al snel enkele manjaren in beslag. De Dianatapijten hebben een afmeting van circa 360 x 400 cm.

Detail van De geschiedenis van Niobes Hoogmoed. Drie van de zeven zonen van Niobe vinden de dood door de pijlen van Apollo en Diana. Een vierde jongen probeert te paard te ontvluchten.

Detail van De geschiedenis van Cephalus en Procris. Vermomd als een verliefde jongeman stelt Cephalus de huwelijkstrouw van zijn vrouw Procris op de proef door haar een kistje met juwelen aan te bieden.

Heb je het plan om naar Maastricht te gaan, loop dan het Bonnefantenmuseum binnen. Het is uniek om deze bijzondere wandtapijten bij elkaar te zien. Een nieuwe kans zou wel eens lang op zich kunnen laten wachten.

28 gedachten over “Gejaagd door de maagd

  1. Dan hadden jullie een mooi weekend !
    En Thijmen zo goed gespeeld !!

  2. Prachtig die tapijten en helemaal nu er 6 bij elkaar hangn. Helaas…Maastricht is toch wel ver….overigens had ik in het schitterende blad OOG van het Rijksmuseum al een artikel erover gelezen, waarbij van één van de tapijten een heel grote foto (blz. 102)
    Verder is er een boek over deze serie tapijten verschenen:Geweven Mythen van Ebeltje Hartkamp-Jonxis. Verkrijgbaar via de webwinkel van het Rijksmuseum voor 22,95
    Een aanrader voor wevers/weefsters, textielliefhebbers….en ik denk dat jij het al gekocht hebt Berthi?

  3. O ja, vergat ik nog: Dankjewel voor de links naar het museum in M. en naar de Wit! Wat een pracht bedrijf, dat laatste, en wat een leuke filmpjes over het museum en de tapijten op de eerste link. Genoten! Leve het http://www…..(en de mensen die er op de manier zoals jij, Berthi, gebruik van maken!)

  4. @Annemie F, Thijmen heeft een prachtig toernooi gehad in Maastricht en gelukkig was het niet zo warm als vorig jaar!
    @Frouke, Ebeltje Hartkamp heeft een schitterend boek geschreven, maar deze keer liet ik toch (even) liggen… de laatste tijd zijn er zoveel boeken in huis bijgekomen, en er staan nog enkele andere titels op mijn lijstje.
    Dit is de laatste expositie voor conservator Ebeltje Hartkamp, zij gaat met pensioen.
    Ben je weer terug in Hongarije, Frouke? Hoe verloopt het met jullie expositie?

  5. Wat leuk, Jozefien reageerde in je log van 31/5 al met een link hierover. Bijna was ik naar het zuiden gegaan maar deze pinksterdagen zijn toch familiedagen geworden. Maar ik heb nog de tijd.

  6. Trouwens Tijmen heeft gewonnen dus, gefeliciteerd!!
    In de Limburger kon ik er digitaal niets over terugvinden helaas.

  7. Wat prachtig dat Thijmen gewonnen heeft. Gefeliciteerd. Met mijn speurwerk was ik niet verder gekomen dan zijn nummer 1955, toen riep mijn plicht om les te geven.
    Nu de wandtapijten. Als je bij de aankondiging kijkt van het Symposium zie je een prachtig detail van een wandtapijt. Ongelofelijk om met de middelen van toen zoveel diepte en detail aan te brengen en dat ze na zo veel eeuwen nog in deze staat zijn.
    Elma

  8. Wat moet dat mooi zijn om bij zo’n bedrijf te mogen werken! JIj hebt je tijd goed besteed en ons weer mee genomen op je rondrit. Mooie tapijten!!! En wat een grote zijn het. Ik begrijp dat Thijmen gewonnen heeft! Gefeliciteerd daar mee. Ik blijf het knap vinden dat iemand zo goed kan schaken.

  9. @Ine, dan was ik je misschien nog wel tegengekomen! Ik was de eerste pinksterdag in het Bonnefantenmuseum, voor de eerste keer. Een prachtig museum en ik vond het druk voor de vroege ochtend op eerste pinksterdag. Daaruit kan ik wellicht concluderen dat dit museum goed bezocht wordt. Ze hebben ook een leuk programma voor kinderen.
    Ja leuk dat Josefien de link al gaf. Ik was er toen al geweest! Misschien gaat Josefien zelf ook nog naar Maastricht.
    Ine, ik ben al een paar dagen je mailadres aan het zoeken in mijn mailbox, maar krijg het niet naar boven. Daarom gebruik ik deze weg om je heel hartelijk te bedanken voor de prachtige kleurrijke kaart je stuurde! Inmiddels staat deze kaart bij de verzameling!
    Dit is de website van het schaaktoernooi:
    http://www.limburgopen.nl/
    Thijmen speelde in de A-groep, de hoogste groep. Hij heeft één wedstrijd verloren, twee gewonnen en vier remises. Uiteindelijk is Thijmen 40ste geworden in een veld van 97 spelers. Een prachtige prestatie.
    @Elma, 1955 is de Fiderating (Internationale rating) van Thijmen, zijn KNSB rating (Nationale rating) is 1999. Doordat hij in Maastricht goed heeft gespeeld gaan beide ratings omhoog. Zijn TPR (Toernooiprestatie) was 2215.
    Ik had de afbeelding bij het symposium nog niet gezien. Het is dezelfde afbeelding die op de kaft van een klein informatieboekje over de Dianatapijten staat afgebeeld.
    Bij de expositie ligt voor iedere bezoeker zo’n handig boekje. Dat hebben ze keurig gedaan.

  10. Berthi, nee we zijn nu nog in NL, over een week of drie weer terug naar H, waar de expositie er weer mooi uitziet en heel enthousiast ontvangen werd en goed wordt bezocht. Pffff, was een aardig gecompliceerd geheel dit jaar, maar zeer de moeite waard!
    Overigens ligt er een doodslaken op de expositie en daarover heb ik een vraag die ik maar eens hier deponeer: er zit een gehaakte rand aan dat laken met tekst erin gewerkt, maar…dat zijn gothische letters en ik kom er niet uit wat er staat. Is een of andere religieuze tekst. Ook de bruikleengever van het laken kan het niet ontcijferen. Is er onder jouw lezers/bezoekers iemand die daarin “gespecialiseerd/ geschoold”is? Dan zou ik het graag weten en kan ik de doek fotograferen op een zodanige manier dat de tekst goed te zien is. Ben benieuwd! Tot slot:Met Ebeltje Hartkamp heb ik lang lang geleden op hetzelfde gymnasium in Groningen gezeten. Zo grappig om dan ineens, zo’n naam, Ebeltje Jonxis is niet bepaald een alledaagse naam per slot, terug te zien! Ha! Misschien ga ik alleen al om die reden dat boek bestellen…..

  11. Thijmen gefeliciteerd en wat weer een mooie tentoonstelling.
    Gelukkig kan ik het bij jou zien, het is voor ons helaas veel te ver weg.

  12. Frouke, ik heb eens via internet het süterlin-schrift kunnen ontcijferen. Misschien dat je via google naar gothisch schrift kunt zoeken?

  13. Misschien gaat het me lukken volgende week dit moois in het echt te bekijken! Prachtig!

  14. Frouke, op school heb ik ooit Duits gelezen in Gotische letters. Maar of jouw tekst in het Duits is, dat is maar de vraag. Ik wil er ooit best naar kijken, maar als het geen Duits is, dan kom ik er niet uit. Groeten, Eva.B.

  15. Dank Mieke voor de tip en ja Eva, het is duits, dus…..ik blij dat jij reageert! Als ik weer in H. ben zal ik contact met je opnemen en de zaak fotograferen. Dan kun je nóg zeggen, neee….dit lukt niet! Punt is dat ik op papier ook best een beetje het duits in het gotische schrift kan lezen, maar zo in haaksteekjes/ -stokjes, brrrr………….
    Ik laat van me horen!

  16. Ik kon me al bijna niet voorstellen dat je in Maastricht zou zitten zónder deze tapijten te gaan bekijken!
    Ik was daar vorige maand en min of meer bij toeval in het museum. Maar door de tapijten werd mijn bezoek heel wat langer dan gepland! Ze zijn schitterend en als je het informatieboekje helemaal hebt gelezen (wat ik in het museum nog niet had gedaan) dan wil je ze eigenlijk nóg wel een keer zien.

  17. @Josefien, ik heb het informatieboekje wel helemaal gelezen in het museum. Ik bracht er dus ook een aantal uren door.
    Ben je ook in de mooie museumwinkel geweest?

  18. Wat een mooie tapijten, ik heb al de filmpjes bekeken, het lijkt me geweldig als je daaraan mag werken.
    Paar jaar geleden was ik in Aubusson,het hele stadje leeft geloof ik van die mooie tapijten. we hebben veel kunnen zien daar, het was heel bijzonder.

  19. Berthi! Ja ik hou jullie op de hoogte van de ontcijfering hoor! En er zijn nog meer leuke dingen, ik zit alleen met een fotografieprobleem omdat het leuke zich over een lakenlengte uitstrekt en hoe ik dát nou moet laten zien….., maar ik kom er wel uit hoor!

  20. Frouke, als het zover komt dat je mij iets wilt sturen, dan heb ik maar een stukje nodig om te zien of het mij lukt of niet. Alles is dan denk ik niet nodig.

  21. @Lous, ik ken de plaats Aubusson niet en ben meteen naar Google gegaan, en dan zie je dat de wand- en vloertapijten van Aubusson goed vertegenwoordigd zijn op internet:
    http://www.aubussons.nl/
    @frouke, met jouw handigheid lukt het altijd!

  22. Eva, oké, we beginnen tzt met een stukje….leuk! Duurt nog even, want de doek ligt dus in H. op de tentoonstelling.
    Berthi, ik doe mn best, maar tis een aardige puzzel….

  23. Berthi , je had een goed gevuld weekend gepland .
    Mooi om er over te lezen .
    En niet te vergeten het succes van Thijmen , gefeliciteerd !
    Wat een prachtige tapijten laat je zien .
    En weer in heel mooie kleuren .
    Wat is dit werk toch enorm knap om afbeeldingen in weefwerk uit te voeren .
    Iemand die schildert kan misschien nog wat details of een verbetering met een fijn penseel aanbrengen .
    Maar zo,n weefwerk moet toch heel goed uitgevoerd worden om het tot zo,n prachtig resultaat te brengen .
    De restauraties die zijn ook zo bijzonder knap .
    Even een kijkje bij de Wit was echt de moeite waard .
    Ik heb vanochtend ook al wat uurtjes in OOG gedoken gezeten om ook nog meer over de tapijten te zien en te lezen . En toen ging ik natuurlijk nog verder en verder bladeren .
    Op bladzijde 102 : Uitgelicht
    WIE GOED KIJKT ZIET MEER
    Nou Berthi heeft goed gekeken en laat ons meekijken !
    Nogmaals veel dank !

  24. Wat aardig, die reacties op Thijmens toernooi, en ook die op de kleine wandtapijtententoonstelling in het Bonnefantenmuseum en het boekje dat ik daarbij schreef.
    Vroeger vond ik wandtapijten ‘moeilijk te lezen’: vaak te veel beelden op een groot vlak om in één oogopslag te overzien. In mijn boekje – ‘Geweven Mythen,de Diana tapijten van het Rijksmuseum’, ook verkrijgbaar in een Engelse editie ‘Weaving Myths’ – heb ik daaraan iets trachten te doen door daarin de verhalen uit de Grieks/Romeinse mythologie te ‘hertalen’ en de uitbeeldingen daarvan op de Diana reeks te laten zien, met veel detailopnamen. Karel van Mander, de ontwerper van deze wandtapijtenreeks die omstreeks 1600 in Delft is geweven,kende de verhalen van Ovdius’ heel goed – de geschreven en later gedrukte bron waarnaar hij de Diana reeks ontwierp. Hoe zit het eigenlijk met onze eigen kennis van Ovidius’ ‘Metamorphosen’? Lees de prachtige vertaling van Marietje Scheltma-d’Hane!
    Ebeltje Hartkamp-Jonxis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *