Tilleke Schwarz in Galerie help u zelven

Vanmiddag vond de opening plaats van de expositie Een fraai gezicht in Galerie help u zelven. De galerie verenigt zes kunstenaars die tot en met 16 augustus 2009 exposeren. De menselijke figuur met in het bijzonder het gezicht en delen daarvan belichten zij in tekeningen, zeefdrukken, textiel en keramiek. De expositie vormt een tweeluik met ‘blinde wereld’ die tegelijkertijd te zien is in de nabij gelegen expositieruimte Tricot in Winterswijk.

Gijs Huigen verraste in 2008 bij zijn afstuderen met een zwarte gids: een boekwerkje van 144 pagina’s met daarin 100 portretten van beunhazen zoals hij ze liefdevol noemt. Het zijn bewoners uit een achterstandswijk die hij portretteerde en die zich aanbieden met hun specifieke diensten, zoals Annie voor het borduurwerk, Leijda voor het poetsen, Theo voor het stucwerk, Andries voor de legerdump. Een wonderlijke wereld, maar zo herkenbaar en door Gijs met veel bezieling en liefde getekend als ode aan de beunhazen. Op de expositie zijn grote zeefdrukken te zien van een aantal personen uit de zwarte gids.

Roel Endendijk maakt eveneens portretten van minutieus naast elkaar gelegde woldraden. Dik, dun, zelf gesponnen en in twee woltinten uitgevoerd. Een eigen ontwikkelde techniek die verwantschap vertoont met oude Mexicaanse technieken. Hij vormt van de wol korte en lange draden, maakt bochten, zodat structuur en diepte ontstaat. Voor zijn inspiratiebron gebruikt hij oude foto’s uit de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw. Melancholieke en sobere portretten van personen die de wereld over zich heen laten komen. Zoals Roel zelf zegt: ‘Ze bespringen me en vragen om “gewold” te worden. Ik maak ze zacht en aaibaar.’

Helmie van de Riet is al jaren gefascineerd door het menselijk lichaam. In collages, installaties en objecten heeft ze al vele malen het grote wonder van het lichaam doorvorst. Gebruikmakend van textiel, hout, papier en kunststoffen, tovert ze monumentale werelden van tranen, eierstokken, bloed en zenuwbanen. Sterk vergrote werelden, waarin haar fascinaties voor lichaamsprocessen zichtbaar wordt en die ze met de nodige humor verbeeldt. Waren haar werken aanvankelijk bescheidener en specifieker op het vrouwelijke gericht, thans worden de processen algemener, al blijft ze zich bedienen van zeer vrouwelijke handwerktechnieken. Op de expositie zijn gigantische hersenen van papier te zien.

Tilleke Schwarz blijft borduren. Al 20 jaar maakt ze borduurtekeningen. Een ogenschijnlijke chaos van kleine onderdelen die intuïtief tot stand komt. Onderwerpen die dicht bij haar zelf staan, zijn haar beesten, huis, familie. De verwondering over de ‘gekke’ buitenwereld zet ze om in beelden waarvan zij uitsluitend de herkomst weet. De betekenissen staan los van elkaar en reageren op elkaar. Naast deze vrijheid neemt ze ook de vrijheid om andere materialen in haar borduurwerk te gebruiken waardoor het nog veel meer het traditionele borduurwerk ontstijgt. Haar eigen hersenscan gebruikt ze als uitgangspunt voor een nieuw borduurwerk (het werk Re do). Naast borduurwerk zijn er ook tekeningen te zien.

Van Tilleke Schwarz is het borduurwerk In memoriam, Rood en Re do te zien.

Rood 1988
Tilleke: ‘Een reis naar Egypte was de aanleiding voor deze rode lap uit 1988 met een onderstroom van traditionele motieven uit Centraal-Azië (pauwen en kamelen). Verder vetplanten, een kat en dagboeknotities. Het vele portrettekenen in die tijd heeft voor het eerst effect op een werkstuk.
Materiaal en techniek: Basismateriaal is geverfde neteldoek op geverfd linnen. Door met verschillende garens op niet aftelbare stof te werken ontstaan kleine verschillen tussen de geborduurde motieven. Belangrijkste borduurtechnieken zijn kruissteken en draad opnaaien met diverse soorten garen.’

Re do 2004
Tilleke: ‘Re do betekent iets opnieuw doen of gebruiken. Het verwijst naar het opnieuw gebruiken van oude dessins en restjes oud materiaal. Re do is een tamelijk persoonlijk werk en refereert aan een lichte beroerte die ik in juni 2004 kreeg. De tekst bovenin gaat over beroertes. Het hoofd is een geborduurde weergave van mijn hoofd op een CT-scan. Het werk herinnert ook aan de dood van onze oude kat. Je kunt de kat zien, die op weg is naar de hemel en wordt begeleid door engeltjes. De engeltjes, die de kat begeleiden zijn verschillend van grootte, één is geborduurd voor de beroerte en de andere kort erna. Ik ben gelukkig goed hersteld. Rechtsonder in het werk is een vijver te zien met twee kikkers. Rechts zijn teddyberen afgebeeld.’





Saskia Jetten. Wie ben ik, wie ben jij, wie zijn wij? Het vormt al jaren het thema in het werk van Saskia Jetten. Wanneer ben ik het zelf en wanneer draag ik mijn masker? Dit gegeven komt tot uitdrukking in haar grote portretten, haar zeefdrukken en litho’s. Het zijn vaak hoofden waarbij de ogen neus en mond uitgelicht worden. Clowneske figuren, sober maar met de nodige humor getekend. In deze licht surrealistische sfeer ontstaan er verfijnde en poëtische tekeningen. Sommige van haar portretten zijn uitgebeeld op grote schalen. Andere tekeningen zijn uitgevoerd als textielprint en door haar draagkunst genoemd.

Ines de Booij. Eveneens op schalen afgebeeld zijn de tekeningen van Ines de Booij. Aanvankelijk werkend als keramiste verlegde ze haar terrein naar schilderijtjes, tekeningen en sieraden. In een spel van vlakken, vormen en figuren ontstaan haar intuïtieve tekeningen die een zelfstandig leven leiden maar ook gebruikt worden op haar keramische werk. In de liefdevolle kleine portretjes zweven de figuren in de ruimte op de grens van realisme en abstractie. Naast de tekeningen brengt Ines een nieuwe collectie schalen met de voor haar bekende zwevers.

7 gedachten over “Tilleke Schwarz in Galerie help u zelven

  1. Ik vind het heel indrukwekkend dat mensen zich helemaal uitleven in deze kunst. Maar het is niet mijn smaak.

  2. Ja Tilleke haar werk is heel bijzonder .
    Het lijkt me dat het enorm spontaan ontstaan wordt .
    We hoeven natuurlijk niet allemaal Tillekes te worden , maar proberen om spontane steekjes in letters , woorden en uitbeeldingen te maken , daar kun je toch heel veel in kwijt .
    Zoals we allemaal vlugge aantekeningen maken . Een lap klaar leggen en wat er verder nodig is , ga aan de gang wanneer je zin hebt of iets aan de lap wil toevertrouwen .

  3. De werken van Roel Endendijk vind ik heel bijzonder!
    Maar ook het werk van Helmie van der Riet en natuurlijk Tilleke Schwartz kan mij bekoren.

  4. @Hilly, (*_*) (*_*) (*_*)
    @Hilda, het is maar goed dat iedereen een andere smaak heeft, anders zou de wereld er maar saai uitzien!
    @Gerrie, goed idee! Misschien moet ik ook gewoon een lap op tafel leggen met borduurgaren erbij en zodra ik een ingeving heb, naald en draad ter hand nemen. Hoe verrassend zou de lap worden?
    @Saskia, ik laat alleen werk van Tilleke zien, maar de andere kunstenaars verdienen evenveel aandacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *