De gilden van Eindhoven geborduurd door Paul Barts

Paul Barts, 63 jaar, directeur-eigenaar van Adviesbureau Ronnico en adviseur toegankelijke openbare ruimte, borduurt al ettelijke jaren en staat nu in de spotlights met zijn borduurwerk De gilden van Eindhoven. Ik reisde af naar Eindhoven om met eigen ogen het meesterwerk van Paul Barts te aanschouwen in de Eindhovenwinkel.

Na telefonisch overleg met Paul Barts mocht ik foto’s maken en via de moderne weg (e-mail) beantwoordde Paul Barts mijn vragen. Klik op de foto’s voor een vergroting.

Wanneer en waarom bent u met borduren begonnen?
Ik ben begonnen, omdat ik tapijten knopen niet leuk vond en ik die Lesende van Fragonard in de etalage wel leuk vond en dat wel wilde proberen, dat is geweest in ongeveer 1975.

Hoeveel borduurwerken heeft u al gemaakt?
Ik zal deze week mijn 9e borduurwerk afronden, een proef om te borduren met zijde. Ik ga niet door met zijde, het geeft mij niet het effect wat ik gehoopt had.

Hoe bent u op het idee gekomen om de Eindhovense gilden te borduren?
Toen ik in 1998 samen met mijn dochter Nicole naar de massale opmars stond te kijken tijdens de Kringgildedag te Mierlo (N.Br.), kwam een gedachte bij mij op en die heb ik haar toen ook gezegd:
Hiervan moet ik eigenlijk een tapisserie maken! Die gedachte vatte definitief post.
En toen ik enige tijd later een afspraak had gemaakt met Eef Reker en Johan Oomen van de overheid van de NBFS-Kring Kempenland en hun van mijn plan vertelde, heb ik even het idee gehad,
dat zij water zagen branden: Wie is er zo gek om de gilden van Eindhoven te gebruiken voor een tapisserie en daar dan ook nog 10 jaar over te doen!

Hoe hebt u het ontwerp gemaakt?
Ik werd lid van de tekenclub ‘Potlood en Penseel’. Op de dinsdagavond ging ik tekenen o.l.v. Liza Jazenko, die na een intakegesprek met mij wel interesse had in dit project.
Ook van alle tien Eindhovense schuttersgilden kreeg ik medewerking om tot dit resultaat te komen. De bijdrage bestond meestal uit stukjes stof om de kleuren zo dicht mogelijk te benaderen.
De start van de tapisserie was op 4 oktober 2000. Het gedeelte met betrekking tot de gilden beëindigde ik op 19 juni 2004. De tapisserie was in haar geheel af op 13 maart 2006.

Wat voor soort ondergrond heeft u gebruikt? En welk borduurgaren en hoeveel kleuren zijn er gebruikt?
Het stramien is van Wiehler Gobelin uit Buxtehude in Duitsland, zij hebben om de 20 steken een gele draad wat het tellen iets eenvoudiger maakt.
Het werk is geborduurd met Anchor (101 verschillende kleuren), veel meer contrastrijkere kleuren dan DMC.

Ik zag dat u gekozen heeft voor de petit point borduursteek. Waarom niet de kruissteek?
Als je heel fijn werkt is het lastig om de kruissteek te doen en de meeste grote borduurwerken zijn de gobelinsteek, de petit-point steek is ook een halve kruis, echter veel fijner en genuanceerder.

Op de achtergrond van de gilden staan gebouwen van Eindhoven. Kunt u uitleggen om welke gebouwen het gaat, in de volgorde van links naar rechts?
– Beeld in het Stadswandelpark, ter herinnering aan de eerste radioverbinding tussen Nederland en Nederlands-Indië;
– Anwar- en Medinamoskee in Gestel, met gilden St.-Joris Gestel & Blaarthem en St.-Catharina tot Blortem & Gestel;
– Het pand Geldropseweg 20 in het stadsdeel Stratum, met St.-Jorisgilde Stratum;
– Het Evoluon in het stadsdeel Strijp, met St.-Catharinagilde Strijp;
– De Catharinakerk in het stadscentrum, met Ridderlijke Gilde St.-Sebastiaan en St.-Catharinagilde Eindhoven-Stad;
– De Lichttoren in het stadscentrum, met St.-Jorisgilde Woensel;
– De Oude Toren in het stadsdeel Woensel, met St.-Catharinagilde Woensel [gilde thans te Vlokhoven gevestigd];
– Het oud-stadhuis van Tongelre, met St.-Martinusgilde Tongelre;
– De Collsewatermolen in het stadsdeel Tongelre, met St.-Catharinagilde Tongelre.

Hoe groot is het werk uiteindelijk geworden?
Het werk is 68 bij 138 cm.

Zit er een symboliek in de rand van het borduurwerk?
De rand van het wandtapijt is een beetje afgekeken van het fresco van Simone Martini en Ambrozio Lorenzetti in het stadhuis van Siëna (Italië).
De lucht is gemaakt naar Gezicht op de Valkburcht te Nijmegen (1641), een schilderij van Jan van Goyen.

De bloemen op de voorgrond zijn als volgt ontstaan. Het moesten Brabantse bloemen zijn, dus klaprozen en korenbloemen.
Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukte mij niet om er een goede foto van te maken.
Toen ik een keer samen met mijn vrouw Thea in het Museum Kröller Muller op de Veluwe was, zag ik een schilderij van Vincent van Gogh en dacht: Zo kan ik de bloemen ook borduren.
Een goede foto van het schilderij kon ik helaas niet krijgen, totdat ik in de uitverkoop het boek Eye to eye kocht.
Het boek is van de hand van Ron Wunderink en gaat over Paul Huf die de schilderijen van Vincent van Gogh fotografeerde.

Zit er een persoonlijke noot in het borduurwerk?
Ja zeker, diverse zelfs. Op de eerste plaats is mijn kleindochter Chelsey Barts te zien in het pak van de St.-Catharinagilde en aan de hand van Carel Vermeeren.
Toen Vermeeren nog leefde, was hij ook lid van de overheid van Kring Kempenland – District Centrum.
Verder is onder de St.-Jorisgilde Stratum de poes Bergerac te zien, die 18 jaar oud geworden is en bij ons in Stratum woonde. De poes is vernoemd naar de wijn Bergerac, omdat mijn vrouw Thea als vinologe haar katten wijnnamen gaf.
En ten slotte: achter de gilde van Stratum is het pand Geldropseweg 20 te zien. Het huis werd in 1899 gebouwd door Jan en Alphonse Custers. Het is nu een rijksmonument.
Alphonse is de grootvader van mijn kinderen. Jan en Alphonse Custers hadden in Eindhoven een atelier voor neogotische beeldhouwkunst. En beeldhouwwerken uit hun atelier zijn tegenwoordig in veel kerken in Zuid-Nederland te vinden.

Ik weet dat in een borduurwerk heel wat uurtjes gaan zitten. Toch durf ik geen schatting te maken als het om dit werk gaat. Aan hoeveel uren moet ik denken?
Ik schat, dat ik er tussen de 5000 a 7000 uur aan heb gewerkt.

Er zullen zeker mensen zijn die de Eindhovense gilden graag willen naborduren. Hebt u al nagedacht om een patroon uit te geven?
Ik ga er geen patroon van maken, veel is uit het hoofd geborduurd.

Tot eind maart is het borduurwerk te zien in de Eindhovenwinkel. Waar gaat het borduurwerk hierna naar toe?
Vermoedelijk gaat het borduurwerk na 1 april tot 1 januari naar het gemeentehuis van Eindhoven, maar het definitieve besluit daarover is nog niet gevallen. Het blijft dan in het Eindhovenhuis.

Bent u alweer bezig met een nieuw ontwerp?
Ik ben nog niet bezig met het nieuwe ontwerp, echter in mijn hoofd is het al wel klaar, het wordt een roofvogel met een gehandicapte valkenier. De afspraak is al gemaakt.
Ik ben ook nog bezig met een kruissteekwerk wat ik gekocht heb in Thailand en dat doe ik ook in de caravan.

De Eindhovenwinkel is te vinden op de hoek Rechtestraat/Kerkstraat in Eindhoven, en is geopend op do-vr-za vanaf 12.00 uur.

De beslissing is gevallen (juni 2010). Het borduurwerk De gilden van Eindhoven is terechtgekomen in het gemeentehuis van Eindhoven. Het is daar op de eerste verdieping te bezichtigen.

26 gedachten over “De gilden van Eindhoven geborduurd door Paul Barts

  1. Geboren en getogen in Eindhoven herken ik veel van de gebouwen op de achtergrond. Ik wist echter niet dat er zoveel gilden waren!
    Wat een moed en doorzettingsvermogen heeft Paul Barts gehad om dit fijne borduurwerk te ontwerpen en borduren! Chapeau!

  2. Ongelofelijk! Tien jaar werk 5000 á 7000 uren, ik kan er niet bij! Maar wat een geweldig stuk is dit en zo’n enorm formaat.
    Ik vind het razend knap.
    Leuk dat de kleindochter en de zo oud geworden poes er ook in voorkomen!

  3. super werk!!! en wat een vreselijk leuk interview en goeie antwoorden ,bedankt allebei!!

  4. Geweldig Berthi!! En jij zorgt ervoor dat wij kunnen meegenieten!
    Ben nu “het wandtapijt” aan het lezen…wat een toeval.

  5. Berthi, wat een prachtig borduurwerk. Mooi dat voor de achtergrond grijze tinten zijn gekozen. Leuk om het verhaal van dit borduurwerk hier te lezen.

  6. fantastisch! een middeleeuwse monnik in een moderne tijd. ongelofelijk dat je tien jaar lang zo vasthoudend en precies op je doel kan afgaan. de gilden zijn niet alleen het onderwerp, ook de werkhouding is volgensd de gildentraditie. hulde voor het resultaat, voor het proces ernaartoe en natuurlijk voor de maker, Paul Barts.

  7. Wat een PRACHTIG log over een FANTASTISCH borduurwerk …………

  8. En of je daar talent voor nodig hebt!!! Prachtig werk, zeer persoonlijk en zeer creatief. Dat is borduren!

  9. Ook ik ben een geboren en getogen
    Eindhovense.Nu al weer 23 jaar woonachtig in Friesland is het heel leuk om dit alles te zien en te lezen.
    Zou er ook iemand zijn die zo’n geweldig werk maakt over mijn tweede heitelân (vaderland).

  10. Een prachtig wandtapijt waar veel op te zien is. Ik vind de kleurverdeling ook erg mooi.
    Complimenten aan Paul Barts.

  11. Wat ontzettend knap gemaakt en wat ontzettend leuk dat het door een man gemaakt is en wat voor een……hij moet engelengeduld hebben, petje af.
    Groetjes
    Ines

  12. Wat een geweldig werk is dit geweest en wat prachtig , vooral met dit verhaal erbij.
    Ook al die persoonlijke dingen er in heel erg mooi.

  13. Schitterend gemaakt.Wat zal dat een voorwerk geweest zijn om de kleuren uit te zoeken.Petje af!!

  14. Knap borduurwerk Paul en heel mooi blog Berthi!
    Dit hoort groot in de krant! Of in Handwerken Zonder Grenzen.

  15. Wat kan deze Paul mooi borduren met zo veel geduld.
    De vragen en antwoorden zijn erg leuk en leerzaam om te lezen.
    elma

  16. Wat een kunststuk en wát een werk.
    Mooi Berthi dat jij dit mocht bekijken .
    Leuk de informatie via de vragen.
    En wat heeft meneer er een werk voor moeten leveren, zelfs op tekenles.
    En leuk eigenwijs niet gaan knopen, wat iid veel mannen in die jaren deden.
    Eén vraag mis ik, wat vonden zijn collega’s medewerkers van zijn hobby, borduren als man !!

  17. Mijn collega’s hebben het altijd normaal gevonden, want omdat ik het al zo lang doe, wisten de meesten niet beter. Ook de meesten van mijn relaties vinden het niet meer dan normaal dat ik borduur, wel dat het apart is dat een man het doet.
    met vriendelijke groeten,
    Paul

  18. En Marian’ne had het gelezen.
    Inderdaad heel leuk uw antwoord te lezen, bedankt.
    En nog veel plezier met borduren !!;-)
    Berthi, jouw vragen gaven een heel mooi beeld van mijnheer Barts hoor 🙂

  19. Gos Paul, wat leuk dat ik je borduur werk
    op de P. C tegen kom,
    Dan kan ik je meester werk nog eens bekijken.
    Groetjes.

  20. In een woord GEWELDIG. Met veel plezier en bewondering heb ik genoten van de vele fragmenten.
    Wat is toeval. Zoekend naar de St. Catharina Gilde Centrum om er even contact mee te zoeken i.v.m. hun Actieve aanwezigheid afgelopen zondag tijdens het onthullen van het Karel Vermeeren borstbeeld . Ik heb er foto’s van gemaakt. On voorbereid maar toch leuk om deze foto’s te delen.
    Was een mooie dag en vele gezichten herkent. Leuk om daar ook ook oud klas/schoolgenoten aan te treffen.
    Ik zou graag een link aan onze website willen toevoegen . Uiteraard met uw toestemming.
    Veel kijk plezier.
    http://z11made.fotoeindhoven.nl/centrum/2010-4juli-dela/index3.html
    http://z11made2.fotoeindhoven.nl/album-index/2010-4july.z11made2/index2.html
    &

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *