Viktor & Rolf in het Centraal Museum II

White, voorjaar/zomer 2002. De collectie is ondergedompeld in een gevoel van optimisme en romantiek. De volledig witte kleding bevat een overdaad aan strikken, linten en volume. Eerder gebruikte motieven van Viktor & Rolf, zoals het uitvergroten van bepaalde patroondelen en het vereenvoudigen van elementen in één ontwerp, komen terug. Zo is er bijvoorbeeld een shirt met vijf strikkragen (zie foto, Collectie Groninger Museum) en een broek van drie lagen die samen één stuk vormen, te zien.

Bedtime Story, herfst/winter 2005-2006. De collectie ‘Bedtime Story’ bevat veel details die zijn geïnspireerd op nachtkleding: broderie Anglaise, stikwerk en ruches. Lakens worden weelderige, gedrapeerde avondjaponnen; dekbedden worden gewatteerde jassen en smokingjasjes; satijnen kussens worden gigantische halskragen die gezichten ondersteunen en omlijsten.
Op de foto zie je een gequilte mantel van rode en witte zijdesatijn; witte en lichtroze kussens van zijdesatijn met applicaties van kant en chiffon. Collectie Centraal Museum.

First Couture Show, voorjaar/zomer 1998. Voor Viktor & Rolf is Haute Couture als een laboratorium waarin ze vrijelijk kunnen experimenteren. In 1998, na vijf jaar in de marges geopereerd te hebben konden ze eindelijk hun eerste couture collectie tonen aan een gretig publiek van journalisten en toekomstige kopers. Eén model in een spectaculair ensemble – een witte, zijden jurk met grote kraag, een witte strohoed en een parelketting van extreem grote afmeting – gooide eerst de hoed en daarna de ketting op de grond, waar ze beide uiteenspatten en van porselein bleken te zijn. Viktor & Rolf verklaarden dat dit gebaar een kanttekening plaatste bij de onevenredig grote waarde die accessoires vertegenwoordigen in de mode-industrie.

The Fashion Show, herfst/winter 2007-2008. Bij deze collectie werd veel gesproken over het licht- en geluidssysteem dat voorzien was van een eigen steigerconstructie. Zou het model niet omvallen? Spraakmakend waren de ‘folklore’ stoffen en de Hollandse klomp met hak.
De pop draagt een rok van antraciet grijze jacquard geweven zijdetaft met centuur van zwartblauw jacquard geweven katoenen lint; zwart popeline shirt met geruite biezen, metalen stellage met ingebouwd licht en geluid; houten klompen met hoge hakken handbeschilderd met Staphorster patroon. Collectie Zuiderzee Museum.

Een detail van het drie verdiepingen tellende poppenhuis.

Drie poppen met de collectie Silver, herfst/winter 2006-2007. De collectie ‘Silver’ is geïnspireerd op de Nederlandse traditie om het eerste schoentje van een baby te verzilveren. Ze bevatten opnieuw klassieke kledingvormen, ditmaal deels verzilverd. Het concept van het verzilveren van delen dan wel van hele outfits staat symbool voor de wens om mode een minder vliedend karakter te geven. De outfits werden gecompleteerd met netkousen en grootgemaasde gezichtsnetten die deden denken aan klassieke couturesluiers.

De ‘final’ look was een strapless bruidsjurk met wijde knielange rok waarvan het volume gecreëerd was door middel van petticoats. De jurk was volledig verzilverd, inclusief het bruidsboeket.

Flowerbomb, voorjaar/zomer 2005. ‘Flowerbomb’ werd gepresenteerd als een catwalkshow van extravagantie en extremen en was een van de belangrijkste momenten in de carrière van Viktor & Rolf. De kleding varieert van eenvoudige jasjes tot enorme rozetten van linten waaronder de draagster lijkt verdwijnen. De strikken en linten, een centraal motief, worden per outfit groter. Tijdens de show werd het eerste echte parfum van Viktor & Rolf gelanceerd: Flowerbomb.
Op de foto zie je een avondjurk met strikken. Jurk met meerdere lagen en blote schouders. Collectie Centraal Museum.

No, herfst/winter 2008-2009. De ontwerpers waren gefrustreerd door de snelle opeenvolging van collecties en het commerciële aspect dat de mode beheerst. Met deze collectie spraken zij zich uit: ‘We houden van mode, maar het gaat te snel. We wilden dit seizoen “nee” zeggen.’ De woorden ‘NO’, ‘DREAM ON’, en ‘WOW’ zie je terug op de kleding. De jas op de foto is van grijze gemêleerde wol met goudkleurige koperen ‘nietjes’. Archief Viktor & Rolf.

Russian Doll, herfst/winter 1999-2000. Het modeduo bedacht een presentatievorm waarbij slechts één model de gehele collectie zou dragen. Het model kwam in het eerste kledingstuk op het podium en stapte op een draaitafel in een paar schoenen, als een ballerina in een muziekdoos. Daarna werd ze door de ontwerpers zelf, langzaam aangekleed in acht lagen van couturejurken, stuk voor stuk bezet met een overdaad aan Swarovski kristallen en kant. Iedere laag werd door de ontwerpers aangeduid als een ‘voorbereiding’ voor de volgende laag. Zodra Viktor & Rolf het model in een volgende laag gekleed hadden begon het platform waarop zij stond te draaien en haalden de ontwerpers de volgende ‘voorbereiding’, om zo een omgekeerde matroesjka, of Russische pop, te creëren.

Bron tekst: informatiebulletin van het Centraal Museum.

Twee dagen heb ik je een kleine rondleiding gegeven in het huis van Viktor & Rolf in het Centraal Museum. Als je kans ziet om naar deze expositie te gaan, doe dat dan! Het is zeer indrukkend om het hoge/grote (Oorspronkelijk zes meter hoog. Dat paste niet in het Centraal Museum waardoor er van de poten een stuk afgezaagd werd om het passend te krijgen.) poppenhuis te zien met 55 poppen van 60 cm hoogte, die met de hand gemaakt zijn in België, en aangekleed met geheel op schaal gemaakte ontwerpen. Het poppenhuis is ontworpen door Siebe Tettero. De expositie gaat mogelijk na 8 februari naar Duitsland of/en Amerika. Ik blijf nagenieten met het prachtige boek dat ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt. Een paar weken geleden bestelde ik het boek ‘The House of Viktor & Rolf’ bij Amazon.

19 gedachten over “Viktor & Rolf in het Centraal Museum II

  1. Wat zou ik graag eens achter de schermen kijken hoe al deze kleding gemaakt wordt.
    Waar ik nog geen idee van heb, hoe groot zijn de poppen?
    elma

  2. ´k heb het idee dat er veel draagbare kleding gemaakt is door de heren. De strikken en “opgeblazen toestanden” zijn niet zo mijn lijn,rond genoeg zou ik zeggen. Mooie poppenhuizen !

  3. Wat een bijzonder duo is dit toch, ze experimenteren graag, verkennen kun grenzen en vernieuwen zichzelf, maar toch klinkt er door alles heen een Hollandsche nuchterheid en blijven ze dicht bij zichzelf, prduceren hoog kwalitatieve mode en verrassen ons met schoonheid. Ik vind ze gewéldig! Ik vind ook jouw twee logs over hen gewéldig beschreven Berthi en de foto’s werkelijk prachtig! Ik val op de nachtkleding waarin je heerlijk in warme zachte doeken gewikkeld wordt en waarin je zomaar ergens zou kunnen gaan liggen om te slapen, je hebt bijna een bedje aan. De zilveren bruidsjurk vind ik ook prachtig, maar nogmaals ik bewonder alles vanwege de mooie stoffen en vooral om de vernieuwende effecten. Prachtig!

  4. @Elma, de poppen zijn zeventig cm hoog. Ik zal dit toevoegen in de log.
    @Corrie, deze heren zijn echte kunstenaars en vooral vernieuwend. Telkens hebben ze een verhaal achter hun collectie waardoor het nog interessanter wordt.

  5. Heb van deze 2 verhalen genoten,maar vooral de poppen vind ik het mooiste van alles wat je ons liet zien.Bedankt Berthi!

  6. Met Victor en Rolf heb ik niet zoveel, maar ik vind die verzilverde bruidsjurk – en dan vooral ook de bedoeling daarvan – wel weer geinig.
    Toch is je verhaal interessant Berthi en heel leuk om te lezen.

  7. we verschillen duidelijk van mening wat betreft victor&rolf. Het grappige is dat ik steeds heb gezegd dat ze kleren voor poppen maken, En voila! De bruidsjurk van Mabel daarentegen vond ik weer wel spectaculair!

  8. Ik ben 2 keer in het Centraal Museum in Utrecht geweest voor die tentoonstelling.
    Die poppen zijn iets kleiner dan de gewone mens.
    Je heb ook nog van die kleine porselijne Popjes die zijn 30 cm schat ik

  9. dit is echt een prachtige tentoonstelling.
    ik ga er zelf ook eens kijken het lijkt mij buiten gewoon mooi om te zien…
    emma

  10. hallo ik heb een vraagje ik heb een porselijne pop deze heeft 3 gezichten lachen huilen en slapen ik heb hem geerft wie kan mij hier iets over vertellen grt paula en raymond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *