Kant uit Koninklijk Bezit

Corrie heeft in de jaren 60 en 70 in het restauratie atelier gewerkt van het Rijksmuseum. Zij komt bij de afdeling Restauratie Wandtapijten terecht. Dit atelier is in de jaren 20 opgericht door de heer Bloedhouwer sr.
Dan komt de mogelijkheid om mee te werken aan het project “Kant uit Koninklijk Bezit”. Corrie gaat restauratiewerkzaamheden verrichten, etaleert en spelt kant op voor de fotoยดs, en de laatste maanden voor de expositie noteert ze alle gegevens van de kantstukken. In totaal 400 stuks. Twee jaar wordt hieraan gewerkt o.l.v. Conservator Textiel mevrouw Erkelens. Het is heel bijzonder dat deze kantexpositie in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum wordt gehouden.

Op de afbeeldingen zie je: de catalogus die samengesteld is naar aanleiding van de expositie “Kant uit Koninklijk Bezit”, de doopjurk (Point de gaze de Bruxelles, ca. 1880) met het Nederlandse Koninklijke wapen en Corrie die de doopjurk aan het opspelden is voor de expositie.
Deze doopjurk is gedragen door: koningin Wilhelmina, koningin Juliana, koningin Beatrix, prinses Christina, prins Willem-Alexander, prinses Amalia en prinses Alexia.
Voor de doop van prinses Amalia was het nodig om de doopjurk te vermaken. Als je goed naar de foto’s van Amalia’s doop kijkt is het heel aannemelijk dat het bovenlijfje van de doopjurk uit elkaar gehaald is, nieuw bovenlijfje erop genaaid is en daarover het oude bovenlijfje weer bevestigd is om het passend te maken.

Corrie heeft als eerste vrouw op het atelier ontheffing gekregen om na haar huwelijk te blijven werken (in deeltijd) in het Rijksmuseum, tot 14.00 uur ’s middags. In 1974 is Corrie gestopt met haar werkzaamheden omdat zij in verwachting was van haar eerste kind.

14 gedachten over “Kant uit Koninklijk Bezit

  1. @Marianne (Libracat), ik heb met Corrie afgesproken om alleen haar voornaam te vermelden op mijn blog!! Zij kan heel veel en prachtig vertellen over haar tijd in het Rijksmuseum en zeker over deze tentoonstelling, maar het is niet de bedoeling dat het allemaal op internet komt te staan.

  2. ik vind het bijzonder dat de verschillende textiele stukken(kleding), maar ook bijvoorbeelde de juwelen, door verschillende mensen gedragen wordt door verschillende generaties. zo blijft het niet verborgen in een kast maar kunnen we er allemaal van genieten.
    mooi dat je dit laat zien, Berthi.

  3. @noor, het is inderdaad jammer als alles in depots blijft liggen. Gelukkig zijn er de laatste tijd weer volop exposities over textiel/handwerk. Het is heel goed dat het onder de aandacht komt. En de personen die moeilijk kunnen reizen, via internet veel moois te zien krijgen.

  4. als ik internet niet had……………. het is zi leuk om van alles te kunnen zien, Het is inderdaad heel plezierug dat ook in koninklijke fa,milies van alles wordt hergebruikt leuk verhaal

  5. Kant uit koninklijk bezit is een prachtige catalogus .
    Ik ben niet in het bezit van zelfs een heel klein stukje koninklijke kant , maar wel de gelukkige bezitster van deze catalogus .
    Berthi , het is altijd weer verrassend met welk onderwerp je voor de dag komt . En vandaag voor mij een goed herkenbaar plaatje .
    En nu met nog meer informatie .Want dit is dan een beetje achter de schermen kijken .
    En dat doen we immers graag .
    Ik kocht de catalogus bij de koninklijke stallen op Het Loo .
    Als je zoiets tegen komt dan kun je het gewoon niet laten om het te kopen .
    En natuurlijk maakte ik plannen ooit nog eens die collectie te bewonderen .
    Daar is niet van gekomen .
    Een van de mooiste stukken die er in staan , vind ik , is een prachtige parasol gemaakt van Tenerife kant of Nandutikant. Cat.nr.125
    Natuurlijk heb ik nu weer zitten bladeren .
    Wat een prachtige kantstukken .
    Koningin Emma was ook vaak getooid met veel kant verwerking op haar japonnen .
    De prachtige kanten waaiers ! !
    Kant is zo mooi , is heel teer , maar wat een arbeidsuren erin zitten om dit te vervaardigen .

  6. @Gerrie, ik had al een vermoeden dat jij deze catalogus zou herkennen. Ik was in 1966 nog te jong en kwam toen absoluut niet in musea.
    Onlangs heb ik de catalogus via internet gekocht.
    De parasol is zeker een beauty, maar er staan eigenlijk alleen maar topstukken in!!
    Wie weet, wordt dit jaar de doopjurk weer uit de kast gehaald!

  7. oooh. Dank je wel voor deze posting. Ik was het hele kant uit koninklijk bezit al zo’n beetje vergeten. Mijn moeder had het, vroeger, en ik weet niet waar het gebleven is.
    Een ritje langs memory lane, derhalve.
    Lie(f)s
    wil ook zulk mooi kant kunnen maken. ๐Ÿ™‚

  8. Wat een ontzettend leuk artikel Berthi, bedankt. Ook ik ben gek van kant, ik klos ongeveer 25 jaar, maar zoals er toen geklost werd daar raak je niet op uitgekeken. Ik houd het dus maar eenvoudig en geniet van het mooie.
    Wat mij opviel is de rok die Corry draagt. Ik had er ook zo een van groene schotse ruit. Ik had er een overgooier van, een zg twistovergooier, wie herkent ze. Een recht model met wijde ronde hals. En als je dan echt mee wilde doen droeg je er een ketting bij met een soort groot medaillon, of rond plaatje met een twistend paar. Ja over nostalgie gesproken, heerlijk.

  9. Bedankt voor de uitleg. Ik had zoiets al wel verwacht, maar het kon natuurlijk ook zijn dat iedereen dat vanzelfsprekend zou weten, vandaar mijn vraag.
    Ik hoop dat je nog veel achter-de-schermenverhalen hier neerzet ๐Ÿ™‚

  10. haha, en ik meteen naar de website van het Rijks om te kijken hoe of wat…dat was namelijk wel een tentoonstelling waar ik naar toe wilde… Dan moet ik eerst maar eens de tijdreismachine vinden. ๐Ÿ™‚ Grappig is wel dat ik onlangs het boekje ‘Introduction to lace’ van Gabrielle Pond tweedehands heb besteld om hier eens wat meer van te weten.

  11. @yvonnep, toeval? Of hangt het in de lucht?
    Om verwarring tegen te gaan, had ik al bewust geen link geplaatst naar het Rijksmuseum!:-)
    Kant is heel boeiend en interessant, maar verschrikkelijk moeilijk!! Er zijn zoveel verschillende soorten. Als ik een klein beetje weet, ben ik al zeer tevreden!:-)

  12. Wat een prachtig verhaal is dit. En wat is er veel mooi kant hรฉ! Ja, Corrie, zo ging dat in die jaren. Trouwen en stoppen met werken. Maar wel heel stoer dat je mocht blijven werken. En tegenwoordig is het net andersom!!! Bijna iedereen blijft na haar trouwen werken.
    Berthi, bedankt voor je mooie log van vandaag.

  13. Leuk om alle reacties op het artikel over mijn werk in het Rijksmuseum op jouw weblog te lezen! N.a.v. de opmerking over mijn rok: het is een zelfgemaakte overgooier, gemaakt van een Schotse kilt.
    Groetjes,
    Corrie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *