De macht van mode

José Teunissen heeft de afgelopen drie jaar besteed aan het samenstellen en schrijven van De macht van mode. Het is een boekwerk van ruim 400 bladzijden geworden. Het belicht mode vanuit de geschiedenis, de maatschappij, de kunst en de globalisering. Waarom dit boek? José Teunissen: ‘Mode wordt ten onrechte vaak gekoppeld aan ijdelheid en oppervlakkigheid. Ik wilde mode in een bredere context plaatsen en ben op zoek gegaan naar mensen die vanuit de wetenschap iets met het onderwerp hadden. Het is een belangrijk boek geworden omdat alle mensen die op dit moment serieus onderzoek doen naar de mode zijn gebundeld.’ Bestaat er volgens José Teunissen ook typisch Nederlandse mode? ‘Wij zijn goed in casual kleding. Pronken hoort niet bij onze cultuur, eerder minimalisme en draagbare kleding. Ik geloof dat we horen bij de scheidslijn van het protestantisme die door Noord-Europa loopt. Maar Nederland heeft zeker iets te melden in de modewereld. Kijk naar Viktor & Rolf en Percy Irausquin, maar ook naar commerciële merken als Diesel waar Nederlanders een belangrijke rol spelen. En het leuke van de Fashion Week in Amsterdam is dat er een bundeling van die bedrijvigheid en creativiteit ontstaat. We zijn duidelijk aan een inhaalslag bezig.’

Bron: Algemeen Dagblad

De macht van mode, over ontwerp en betekenis, José Teunissen, Jan Brand. ISBN: 90-5897-510-X
Prijs: € 39,95. Vanaf 15-2-2006 verkrijgbaar.

7 gedachten over “De macht van mode

  1. Berthi, je liet laatst die kindertrui van Oilily zien met merklapmotieven er op. Op de Duitse E-bay wordt nu een trui voor volwassenen aangeboden, ook van Oilily met alfabetmotieven er op, blijkbaar is de merklap toch regelmatig een onderwerp van inspiratie voor Oilily. (www.ebay.de zoeken op mustertucher)

  2. Navraag over de invloed van merklappen bij Oilily werd beantwoord met: Merklappen zijn niet specifiek een inspiratie voor Oilily. Het kan
    voorkomen dat het eens gebruikt is omdat dan toevallig in het thema
    past, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
    Jouw Oilily-trui is dus beslist bijzonder te noemen!

  3. Maaike,
    Nu moet ik voortaan heel voorzichtig met mijn Oilily
    trui omgaan! Goed om te weten, Maaike.
    Fijn dat je me dat even schrijft! Dank je!

  4. dag Berthi,
    Mijn naam is Michael…wat leuk!
    Dat je reclame voor me maakt:-)
    Hoe kom je aan de kaart?
    Groetjes Michael

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *