Monet – Tuinen van verbeelding


Voor het eerst sinds 1986 wijdt een Nederlands museum een tentoonstelling aan een van de pioniers van de moderne kunst: Claude Monet (1840-1926). Kunstmuseum Den Haag geeft hiermee een vervolg aan het baanbrekende Monet-retrospectief dat hier in 1952 plaatsvond, en dat tot op de dag van vandaag de waardering voor Monets waterlelieschilderijen heeft beïnvloed.


In 1883 vestigt Monet zich in het Franse dorpje Giverny. De landschapsschilder verruilt daarmee zijn nomadenbestaan voor een teruggetrokken leven, waarbij hij zich volledig wijdt aan het schilderen van zijn tuin. Onverstoord en afgezonderd werkt hij jarenlang aan zijn laatste meesterwerk: een groot decoratief ensemble met als onderwerp de weerspiegelingen op zijn waterlelievijver. Monet beschouwt deze Grandes Décorations als zijn nalatenschap, die na zijn overlijden zou worden geïnstalleerd in Parijs. Tot die tijd had hij de werken nooit geëxposeerd of verkocht.

De openbaring van Monets artistieke erfenis levert weinig positieve reacties op. Decennialang gelden de waterlelies als een zwak onderdeel binnen Monets oeuvre; het werk van een oude en nagenoeg blinde man. In 1952 presenteert het huidige Kunstmuseum Den Haag de schilderijen uit Giverny voor het eerst als volwaardige kunstwerken. Mede dankzij deze tentoonstelling kentert het beeld. Inmiddels zijn de waterlelieschilderijen uitgegroeid tot Monets meest geliefde werk.


Waterlelies, circa 1914-1917. Olieverf op doek. Fine Arts Museums of San Francisco – aankoop door het museum, Mildred Anna William Collectie, 1973.

Monets panorama van waterlelies is nog altijd te bewonderen in het Musée de l’Orangerie in Parijs. De getoonde schilderijen in het museum maken deel uit van het experiment dat Monet in Giverny in zijn greep hield. Ter voorbereiding op de Grandes Décorations schilderde hij honderden werken die na zijn dood een kwarteeuw lang onaangeroerd in zijn atelier achterbleven. Dit geldt ook voor Blauweregen uit de collectie van Kunstmuseum Den Haag, dat in aanloop naar deze tentoonstelling intensief is onderzocht en gerestaureerd.


Blauweregen (studie), 1917-1920. Olieverf op doek. Musée d’Art et d’Histoire de Dreux.

Monet – Tuinen van verbeelding is te zien tot en met 2 februari 2020 in Kunstmuseum Den Haag. Deze expositie is mooi te combineren met Let’s Dance! – Dansmode van tutu tot pattas. Hier kun je nog meer foto’s bekijken van deze tentoonstelling die tot en met 12 januari 2020 te zien is.

Bron tekst: Kunstmuseum Den Haag

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *