JAN TAMINIAU

Het is 1993 en Jan Taminiau zit in het examenjaar van de Tilburgse Beatrix Mavo. Leraar Nederlands Cees Weltevreden laat zijn leerlingen van de 4e klas opschrijven wat ze later willen worden. Jan Taminiau schrijft het volgende: ‘Ik zit na 4 jaar Beatrix mavo eindelijk in het exame jaar. Het is wel 4 jaar ploeteren geweest maar ik heb het gehaald. Maar dan komt de keus wat ga je doen na die 5 jaar mavo. Wat wordt het, een sprong in het diepen of iets met zekerheid, pa en ma weten het ook niet want soms zeggen ze je komt maar bij ons werken en volg maar cursussen maar dan zeggen ze weer ga maar naar school want we willen je niet van je studie ontnemen. Maar als ik kies voor een school voor wat voor school kies je dan. Iets kreatiefs maar wat voor kreatieve schoolen zijn er zo veel en wat is leuk om te doen. Want ik wil me nog niet beperken tot iets bepaalds en tot wat ik me wil richten (de mode richting) dat vinden mijn ouder niet goed want je komt in een enge wereld terecht waar ik volgens hun nog niet ben tegen opgewassen. Ze zullen wel gelijk hebben dus stel ik het nog 1 jaar uit.’

25 jaar na het examenjaar aan de Beatrix Mavo is Jan Taminiau een grote bekendheid in de Nederlandse modewereld. Hij koos voor de modeopleiding Artez in Arnhem, nam deel aan de Amsterdam Fashion Week en vanaf 2004 heeft hij zijn eigen label JANTAMINIAU (Foto’s van Jan Taminiau uit 2003 kun je hier bekijken.). Zijn naam werd in 2009 in één klap in heel Nederland bekend toen prinses Máxima het ‘postzakjasje’ droeg. In 2013 maakte Taminiau twee jurken die Máxima droeg bij de inhuldiging van koning Willem-Alexander. De inhuldigingsjurk is het absolute hoogtepunt van zijn carrière. Taminiau: ‘Dit was een droom die uitkwam. Het is de meest prestigieuze opdracht die ik ooit heb gehad en het succes ervan heeft mij en mijn merk sterker gemaakt.’ Een jaar later – in 2014 – ontving Taminiau de Grand Seigneur, de belangrijkste Nederlandse modeprijs.

En nu worden in het Centraal Museum in Utrecht tientallen topstukken van Jan Taminiau tentoongesteld. Gelijktijdig bij deze expositie verschijnt de publicatie JAN TAMINIAU, uitgegeven door Waanders & de Kunst.


De uitgave JAN TAMINIAU is geen leesboek want dat wilde de modeontwerper niet. Taminiau: ‘I wanted it to be a book about how I have been looking at things and what I have been seeing. As a dyslexic, I have never really read words. I was never conditioned by letters. So I could always just see the images on the pages for their beauty. Detached from their written context. It is a beauty that triggers my imagination.’ Het blijft dus bij deze woorden. Máár daar staat tegenover dat je door middel van vele foto’s van zeer dichtbij kennis kunt maken met het vakmanschap van de modeontwerper.

Het boek bestaat uit drie ‘hoofdstukken’: het eerste gedeelte geeft een inkijk in diverse ontwerpen van Taminiau, hierna volgt ‘The making of reflections – Centraal Museum Utrecht’ en ‘Embroideries 1995-2018’ is de afsluiting.


Eén van de ontwerpen van Taminiau die in het eerste gedeelte van het boek wordt getoond is een jurk van handgeweven Chinese folklorestoffen. De jurk is bezaaid met drukkers en heeft een kraag die verwijst naar de Nederlandse streekdracht. Taminiau: ‘De ontwerpen uit de collectie “Check Check Mate” verwijzen naar de stukken uit een schaakspel. Dit is de koningin. Voor mij symboliseert deze collectie het moment dat ik het heft weer in eigen handen nam.’


Jan Taminiau bezig met de rode jurk voor Máxima. Hij koos voor een nude ondertoon met een overlaag van kant waarop de geborduurde guirlandes van rode bloemen, pailletten en Swarovski-kristallen te zien waren.


Uiteraard ontbreekt de aandacht voor de twee jurken die Máxima droeg tijdens de inhuldiging van koning Willem-Alexander niet. Door de zeer gedetailleerde foto’s krijg je een goede indruk van het fraaie en vakkundige borduurwerk. In dit bericht op mijn blog kun je meer lezen over de royal blue inhuldigingsjurk.


Het tweede deel van het boek laat de inrichting van de expositie in het Centraal Museum zien. Voor dit deel is ander papier gekozen. Telkens zijn twee pagina’s met elkaar verbonden wat een klassieke uitstraling geeft dat weer past bij de modeontwerper Taminiau.


Het laatste hoofdstuk gaat uitgebreid in op het borduurwerk. Jan Taminiau staat bekend om zijn vele borduursels en decoraties die hij gebruikt voor zijn exclusieve couturekleding. De vele gedetailleerde foto’s laten de enorme hoeveelheden pailletten, kralen en decoraties zien.

JAN TAMINIAU is een fraai uitgevoerd boek met tientallen foto’s waarmee Taminiau de lezer op reis neemt in zijn wereld. Van zeer dichtbij maak je kennis met het vakmanschap van Jan Taminiau, één van de meest belangrijke modeontwerpers van Nederland. Het boek biedt niet alleen veel kijkplezier maar ook inspiratie!

JAN TAMINIAU wordt uitgegeven door Waanders & de Kunst, gebonden uitgave, 176 pagina’s, circa 120 illustraties, 24 x 29 cm, ISNB 9789462621794, prijs € 34,95.

De foto’s komen uit het boek JAN TAMINIAU. De tentoonstelling Jan Taminiau – Reflections is te zien tot en met 26 augustus 2018 in het Centraal Museum in Utrecht.

4 reacties op “JAN TAMINIAU

  1. Een zeer getalenteerd jongmens!
    Prachtig wat hij in zo’n korte tijd al heeft gemaakt.
    Zonnige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

  2. @Mien B., zowel boek als expositie is een aanrader! Ik zal nog enkele foto’s van de expositie plaatsen die ik afgelopen zaterdag maakte!

    @Truus, absoluut! Ik heb daarom al regelmatig aandacht aan Jan Taminiau besteed op dit blog!

  3. Dat toekomstbeeld van Jan Taminiau kwam ik ook tegen op de tentoonstelling in het onderwijsmuseum. Ik moest vooral lachen zoals hij schrijft over dat pa en ma zeggen kom maar bij ons werken. Het was een beetje alsof hij in zichzelf aan het praten was toen hij dat allemaal opschreef.
    Ondertussen heeft hij zichzelf wel bewezen. Prachtige creaties zijn er uit zijn hoofd/handen gekomen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *