Liebermann – De zee van meneer Max


Max Liebermann woonde in Duitsland, maar kwam zomers graag naar Nederland om te schilderen. In 1876 diende Liebermann een verzoek in bij de regenten van het Burgerweeshuis Amsterdam om een schets te mogen maken. Hij kreeg toestemming wat uitzonderlijk was voor die tijd. Het schilderij Rustpauze in het Amsterdamse Weeshuis, nu te zien op de expositie Max Liebermann – een zomers impressionist, vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre. Een goede reden om de burgerweesmeisjes van Amsterdam samen met Max Liebermann de hoofdrol te geven in het nieuwe deel Liebermann – De zee van meneer Max in de serie kunstprentenboeken, een serie geïllustreerde jeugdboeken die uitgegeven worden door Leopold in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag.


De auteur Koos Meinderts geeft het burgerweesmeisje Martha het woord. Zij vertelt aan meneer Max dat haar moeder gestorven is aan de tering, of haar vader nog leeft weet ze niet: ‘hij is vertrokken naar zee’, die ze nog nooit heeft gezien. Meneer Max besluit Martha en nog een paar andere weesmeisjes een dagje mee te nemen naar het strand. Terwijl meneer Max schetsen maakt op het strand, rennen de meisjes naar de zee. Martha tilt haar rok een eindje op en stapt het water in. Op de terugweg naar het weeshuis komen ze langs een theetuin waar de meisjes limonade krijgen van meneer Max. ’s Avonds in haar bed denkt Martha terug aan de zee die zo mooi en groot is. En meneer Max schrijft ’s avonds een brief aan zijn vrouw in Berlijn en vertelt haar over de weesmeisjes en de schetsen die hij heeft gemaakt; van de duinen, het strand en de zee.


Koos Meinderts brengt de burgerweesmeisjes samen met Max Liebermann tot leven. Zo leert de jonge lezer dat een schilder eerst schetsen maakt voordat hij aan het schilderij begint, dat de weesmeisjes allemaal dezelfde kleding droegen en geen eigen slaapkamer hadden maar op een slaapzaal sliepen. Het verhaal wordt versterkt door de fraaie illustraties van Annette Fienieg. Bovendien zitten in deze tekeningen nog veel meer verhalen verscholen. Op een hedendaagse manier wordt een stukje geschiedenis helder en mooi in beeld gebracht!


Op de tentoonstelling Max Liebermann – een zomers impressionist in het Gemeentemuseum Den Haag zijn alle originele illustraties uit het kunstprentenboek te zien.

De foto’s van de illustraties maakte ik in het Gemeentemuseum Den Haag.

Liebermann – De zee van meneer Max wordt uitgegeven door Leopold in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag. Het prentenboek telt 32 pagina’s, ISBN 978-90-258-7458-2 en is verkrijgbaar voor € 14,99. Hier kun je een fragment uit het prentenboek lezen.

6 reacties op “Liebermann – De zee van meneer Max

  1. Wat mooi geschreven en getekend! En die rode toefjes van de kleding die je overal terugziet, tot op de bankjes in de slaapzaal. Wat ik zo grappig vind is dat de slaapzaal met een moderne fotografische blik (gezien met een groothoeklens) is getekend. Zie jij dat ook zo Berthi?
    Geniet van een voorjaarsweekend. Groetjes, Tineke

  2. Interessante info geef je weer Berthi .Dankjewel.
    Mooie illustraties van Annette Fienig .

  3. @Tineke, nu je het zo zegt, inderdaad met een moderne fotografische blik!

    @Mien B., ik heb iets met de burgerweesmeisjes van Amsterdam zoals je weet!

    @Koos Meinderts, fijn dat je tevreden bent! Het is een prachtig boek en geweldig dat de burgerweesmeisjes van Amsterdam een hoofdrol spelen.

  4. Lijkt mij een prachtig boek en daar ga ik achteraan want het lijkt me een goed boek voor kleindochter.
    Zonnig weekend Berthi.
    groetjes, Truus uit Drenthe

  5. @Truus, je kleindochter zal het zeker een leuk boek vinden. Het is goed om te weten dat in het verleden veel kinderen wees werden en dat er vervolgens goed voor hen werd gezorgd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *