Puck & Hans – Couture Locale


Op 9 juni is de expositie Puck & Hans – Couture Locale van start gegaan in het Amsterdam Museum. Maar wie zijn Puck en Hans eigenlijk?


Puck en Hans voor hun eerste winkel in Den Haag, 1967.

Puck Kroon (1941) maakte haar eigen kleding en Hans Kemmink (1947) was fotograaf. In 1967 openden ze hun eerste (paarse) winkel in Den Haag. Puck concentreerde zich op het ontwerpen van kleding en Hans deed het zakelijke deel; plus de inrichting van de etalages. In 1971 volgde een winkel in Rotterdam en in 1974 Amsterdam. Drie winkels waren ruim voldoende voor het soort kleding dat zij wilden maken. Ze ontwierpen niet voor de massa. Zij kenmerkten zich door een mix van exclusieve materialen, kwaliteit en speelsheid. In de jaren ’70, ’80 en ’90 van de vorige eeuw genoten zij grote bekendheid door in het oog springende creaties. Zowel bekende als minder bekende personen droegen een unieke Puck & Hans. In 1998 hield het modeduo het voor gezien en sloten de zaak. Alleen de goudkleurige letters Puck & Hans op de gevel aan het Rokin herinneren nog aan de winkel. Vijftig jaar na de opening van hun eerste winkel is er nu een expositie en een publicatie. De tentoonstelling ga ik binnenkort bezoeken, maar de publicatie heb ik al in bezit en die ga ik nu bekijken.


Leg of Mutton – rode wollen flanel jas met shocking pink top, Avenue 1975.

Na een korte inleiding door Annemarie den Dekker – hoofdconservator Amsterdam Museum – volgen vijftig pagina’s met afbeeldingen van ontwerpen van Puck & Hans. Hierna komt een interview van John de Greef – moderedacteur van Elsevier – met Puck & Hans. We maken nader kennis met het modeduo. Puck was al heel jong bezig met poppenkleertjes. Ze was zo serieus bezig om de gemaakte kleren op kleine schaal om te zetten in groot formaat dat haar moeder ondanks ‘Weinig geld een Pfaff naaimachine op afbetaling’ aanschafte. Puck volgde een opleiding tot coupeur en later volgde ze de avondopleiding aan de modeafdeling van de Rotterdamse Kunstacademie. Hans, autodidact en al jong als bruidsfotograaf en cineast-assistent aan het werk, was nauw betrokken bij het ontwerpen en bij het beoordelen van proefmodellen. Het selecteren en beoordelen van stoffen en het vinden van exclusief materiaal voor hun collecties stonden centraal voor beiden. Kwaliteit was belangrijk. Maar hoe het nu precies ging en gaat blijft gissen. Ze kunnen het zelf ook niet goed uitleggen. Behalve het harde werken zagen ze ook de bedreigende opkomst van nieuwe confectieketens van het kaliber H&M en Zara met goedkope mode. Het voeren van hun vrij luxe label en het bestieren van drie winkels was niet alleen dagen ‘Vol rozengeur en maneschijn’. Alleen al de angst niet genoeg voorraad te hebben. Dit was tevens de reden om ooit ook mode van andere ontwerpers, zoals Jean Paul Gaultier in te kopen voor de winkels. Dit betekende ook extra werk en extra druk. Puck meent achteraf dat ze op een bepaalde manier wel verslaafd waren aan hun winkels. Voor de coldturkeymethode, waarmee het duo uiteindelijk vrij abrupt koos voor het beëindigen van de Puck & Hans-collectie en voor het sluiten van hun winkels, werden ze gewaarschuwd. Iedereen dacht dat ze in een zwart gat zouden vallen. Niets was minder waar. Puck begon aan een studie kunstgeschiedenis en Hans ging zich richten op de fotografie.


Strike a pose – lang zijden Nehru jasje met zijden pantalon. Foto: Frans van der Heijden.

Na de kennismaking met Puck en Hans volgen achtendertig bladzijden met ontwerpen van hun hand die hun creativiteit laten zien. Er is een onderbreking van twee pagina’s waar de herinnering van een vriendschap in mode van Frans Ankoné staat te lezen. Leuke anekdotes worden door Frans aangehaald zoals een reis naar Parijs waar ze met de Citroën DS van Hans de stad doorkruisten onderweg naar een show en de weg kwijt raakten. Ze zagen een motorpolitie en stopten vlak voor zijn neus om de weg te vragen. De agent keek de auto in en kon zijn ogen niet geloven. Ze zaten met een man of tien op en onder elkaar in de Citroën. Hij lachte om dit vrolijke zooitje en sprak de woorden ‘Suivez Moi’.


Jurk van gerecyclede shawls, 1970.

De laatste twee pagina’s zijn gereserveerd voor een patroon waarmee je je eigen Puck & Hans-sjalenrok kunt maken. Een jurk van gerecyclede shawls dateert uit 1970.


We zijn aan het einde van de publicatie Puck & Hans – Couture Locale gekomen. Ik heb een goede indruk gekregen van het modeduo waar ik tot voor kort niet eerder van had gehoord. Het formaat 17 x 29,6 cm is enigszins afwijkend van de doorgaande publicaties, wat mij zeker aanspreekt. Door de enorme hoeveelheid illustraties – 120 in kleur en 60 in zwart-wit – krijg je een goed beeld van het creatieve werk van Puck & Hans. Deze luxe paperback is beslist een mooi naslagwerk voor iedereen die geïnteresseerd is in mode! De publicatie wordt uitgegeven door Waanders & De Kunst, ISBN 9789462621428, prijs € 19,95.

De foto’s zijn afkomstig uit de publicatie Puck & Hans – Couture Locale.

Op zondag 6 augustus 2017 signeren Puck en Hans het boek Puck & Hans – Couture Locale in Athenaeum Nieuwscentrum op ’t Spui (nummer 14) in Amsterdam. De signeersessie duurt van 15.30 tot 17.00 uur.

Een reactie op “Puck & Hans – Couture Locale

  1. Ach hoe vaak zal ik hebben staan likkebaarden voor de etalage van Puck & Hans aan het Rokin. Nooit stijve, statische modellen maar levendige scènes werden uitgebeeld – de glamour spatte er vanaf. En dan die buitengewoon elegante kleren op zich. Ik kon er alleen maar van dromen.
    Naar binnen gaan heb ik nooit gedurfd. Dichterbij de werkelijkheid dan het mogen aanraken van het okergeel wollen ensemble: paardrijbroek en bijpassend colbert met schoot, dat een zus van mij zich wel kon permitteren, ben ik nooit geweest. Mijn kledingmaat was te groot en mijn beurs te smal.
    Of ik al naar het Amsterdams Museum ben geweest? Ja natuurlijk. Het is een overzichtelijke presentatie waar je blij van wordt. Een aanbeveling!
    Puck (zonder Hans)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *