Vervolg Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870-1900

Voor de tentoonstelling Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870-1900 in het Drents Museum zijn veel mooie schilderijen bijeen gebracht, vandaar dat ik vandaag nog details uit enkele kunstwerken laat zien.


Detail: Op de schommel (1880) – Nikolay Yaroshenko (1846-1898). Schommelen is een geliefd volksvermaak tijdens dorpsfeesten. Yaroshenko schildert hier een typische scène uit het dagelijks leven met veel aandacht voor de personen. De soldaat maakt energiek zijn vriendin het hof, terwijl zij schijnbaar onverstoorbaar aan een zonnebloempitje knabbelt en schalks naar hem kijkt. De compositie geeft de snelle beweging van de schommel goed weer. De vrolijke kleurencombinatie zorgt voor een feestelijk gevoel.


Detail: Shrovetide (dagen voor Vastenavond) in St. Petersburg – Konstantin Makovsky (1839-1915)


Detail: Shrovetide (dagen voor Vastenavond) in St. Petersburg – Konstantin Makovsky (1839-1915)


Detail: Wat een vrijheid (1903) – Ilya Repin (1844-1930). ‘Ik heb een jong koppel geschilderd, wandelend langs de kust van de Finse Golf. Het is de tijd waarin de zee begint te bevriezen, wanneer de wind het water over de kust blaast en het verse ijs gebroken wordt’, zegt Repin over zijn schilderij. Hij schildert het werk als een lofzang op de overweldigende Russische natuur en de liefde voor het leven. De kunstcriticus Vladimir Stasov bestempelt het werk als een allegorie van de Russische jeugd ‘die haar moed, hoop en blijde verwachtingen niet verloren heeft, ondanks de rampspoed die haar overmand heeft.’ Het schilderij is in zijn ogen een voorbode en symbool van hoop voor de toekomst.


Detail: Dromen over de toekomst (1868) – Vasily Maksimov (1844-1911)

Dankzij het werk van de Peredvizhniki werd de grote armoede in Rusland voor iedereen zichtbaar. Hun schilderijen werden symbolen in het debat over sociale hervormingen. Hun kunst stond in dienst van de samenleving. De regering keek daarom met een kritisch oog naar de kunstwerken van de Peredvizhniki: alles werd politiek opgevat, ook als dat niet de bedoeling was. De Peredvizhniki balanceerden dus regelmatig op drie gedachten: wat zij zelf wilden maken, wat er van hen werd verwacht en wat was toegestaan. De kunstenaars werden daarbij bijzonder inventief in het opzoeken van de grenzen.
De tentoonstelling Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870-1900 is tot en met 2 april 2017 te zien in het Drents Museum.

2 reacties op “Vervolg Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870-1900

  1. Herfst 2015 was ik heel kort in Moskou en Sint Petersburg en vanzelfsprekend vanwege de kunst & de cultuur. Veel energie (letterlijk) had ik niet maar dat is een ander verhaal. Russisch sociaal realisme had ik sowieso in mijn hart gestolen en in het licht van de actualiteit (de controverse Trump – Putin, brrr, ik houd mijn hart vast) heeft daar niets aan veranderd. Repin is mijn held. Kunst verbindt de mens, moet je weten. Helemaal het rauwe leven op de huid gezeten. Gáán dus allemaal, beveel ik aan.
    En dan nog Berthi… vandaag kreeg ik een fors handwerk aangeboden. Zwarte zijde op ecru innen. De prijs was niet onoverkomelijk voor een werk dat me heel erg aan Marken deed denken. Het schreeuwde zeventiger jaren vorige eeuw (vermoed ik). Niet echt oud en toch het dilemma: als ik het koop, waar hang ik het dan in hemelsnaam neer?) maar toch. De gevraagde prijs is overkomelijk, ik vind het bijzonder dus vraag ik je: doen?
    Groet, Puck

  2. @Puck, bijzonder dat jij in Moskou en St. Petersburg bent geweest om cultuur op te snuiven! Je zult genoten hebben! Heb je wel veel foto’s gemaakt als een mooie blijvende herinnering?

    Met aankopen moet je je hart volgen. Is de eerste indruk goed, dan past het bij je. Zou je de aankoop voorbij laten gaan dan is het risico dat je later spijt krijgt. Althans, zo gebeurt dat bij mij. Heb je een foto van het handwerk, want je maakt me erg nieuwsgierig? Is het handwerk een gebruiksvoorwerp geweest of was het alleen voor decoratie? Wat is de afbeelding(en)?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *