Mode, de musical

In het Centraal Museum is tot en met 30 november 2014 de expositie Mode, de musical te zien. Piet Paris heeft uit de collectie van het Centraal Museum meer dan 150 voorwerpen gekozen en presenteert deze als scènes van een musical. Via backstage, de rode loper en – uiteindelijk – het podium leidt hij de bezoeker langs meer dan vijftig looks van onder andere Comme des Garçons, Maison Martin Margiela, Iris van Herpen, Viktor & Rolf, maar ook 17e- en 18e-eeuwse kostuums.

In de musical hebben twee hoofdrolspelers, de zussen Chantal (zij staat op een geel voetstuk) en Simone (zij staat op een aqua voetstuk), twee tegengestelde ‘smaken’. Simone staat voor modern, geometrisch, minimalistisch en Chantal staat voor decoratief, barok en kleurrijk.


Chantal draagt een catsuit en cape uit de collectie l’Image Tranquille van Jan Taminiau, voorjaar/zomer 2013 en schoenen uit de collectie Bedtime Story: Hana van Viktor & Rolf, najaar/winter 2005-2006.


Detail van de catsuit die volledig bedekt is met pailletten die meebewegend met het lichaam voor een spectaculair effect zorgen. Inspiratie vond Jan Taminiau in zijn herinneringen aan marmeren beelden die hij op zolder bij zijn grootmoeder tegenkwam.



Simone draagt van Maison Martin Margiela een gilet Stockman, zomer 1997 en een tule rok, 1990-2000. Chantal draagt een jurk uit de collectie Flowers: Abbey van Viktor & Rolf, voorjaar/zomer 2003. De bloemenkrans dateert van 1977.


Chantal draagt een blouse uit circa 1910 en een sinnerok van Lam de Wolf uit 2004. Sinnerokken zijn rokken met een moraal. Ze zijn opgebouwd uit traditionele en nieuwe stoffen waarop een tekst is geborduurd. Verzamelde teksten ooit uitgesproken of geschreven door schrijvers, critici, kunstenaars en anderen. De rok is een lange koker, die dubbel te dragen is. Wil je de tekst uitdragen dan kies je voor de geborduurde kant boven, zo niet, dan houd je de tekst voor jezelf aan de binnenkant.


Chantal draagt een damesjas uit 1967 van Cargelli, leren handschoenen uit 1900-1980 en de damestas dateert van voorjaar 1959.


Chantal draagt een jasje en jurk uit de collectie Passage 14 van John Galliano, voorjaar/zomer 2002. De hoed dateert van 1955. Simone draagt een jurk uit de collectie De tragedie van een bruidsjurk van Gerrit Uittenbogaard, voorjaar 1996. Hoofdsieraad uit 1968 is van Nicolaas van Beek.


Detail van het jasje van John Galliano.


Eén van de musical bezoekers draagt haar trouwjurk met losse shawl van Maison de Bonneterie, 1954-1956. Het collier dateert van 1850-1900. De in 1947 gelanceerde New Look van de Franse modeontwerper Christian Dior domineert in de jaren vijftig van de vorige eeuw het vrouwelijk modesilhouet. Met de wijd uitlopende rok en slanke taille vormt ze een reactie op de meer rechthoekige vormen die gangbaar waren voor de mode uit het begin van de jaren veertig van de vorige eeuw. Maison de Bonneterie heeft voor dit ontwerp goed gekeken naar Dior. Oorspronkelijk is mouwloze satijnen jurk met klokkende rok als trouwjurk gedragen. Het tasje en de shawl maken het bruidsensemble af. Op het satijn zijn boeketjes geborduurd.



Simone en Chantal backstage. Chantal draagt een corselet uit 1930-1940.


Chantal draagt van Maison Martin Margiela een dekbedjas, najaar/winter 1999-2000. Een echt dekbed bestaande uit katoen en ganzendons is voor het ontwerp gebruikt. Hieraan zijn slechts twee afritsbare mouwen toegevoegd. De jas kan gedragen worden met een laken uit de jaren zeventig van de vorige eeuw of overtrokken met een plastic hoes. Op deze manier kan de jas eveneens als regenjas worden gebruikt. Simone draagt een jas van Saskia van Drimmelen, najaar/winter 1994/1995.


Chantal draagt een jasje, broek en overhemd van Comme des Garçons, najaar/winter 2013. Dit ontwerp is gebaseerd op het klassieke mannenpak, uitgevoerd in een traditionele stof als pied-de-poule. Door de patroondelen in te knippen en de stof samen te binden zijn op zes plaatsen driedimensionale bloemknoppen gecreëerd.


Detail van het jasje.


Simone draagt een rok en sweater uit de collectie Saffron Orange van Rozema/Teunissen, najaar/winter 1999-2000.

Meer foto’s van de expositie Mode, de musical kun je zien op het blog van Tineke. De tentoonstelling is op een verrassende manier met kunst samengesteld door Piet Paris. Een aanrader.

2 reacties op “Mode, de musical

  1. Dankje wel Bertihi voor de mooie foto”s en uitleg.
    Hier ga ik naar toe.
    Fijne dag.

  2. Leuk Niesje! Piet Paris heeft op een geweldige manier deze tentoonstelling samengesteld. Knap hoe goed hij de kunst erbij heeft gezocht. Geniet van deze mooie expositie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *