Fietsappel


De Fietsappel is een onbewaakte fietsenstalling bij het station van Alphen aan den Rijn waar reizigers en bezoekers hun fiets gratis kunnen stallen. Het is een gebouw van staal met meerdere verdiepingen in de vorm van een appel. Omdat het een onbewaakte fietsenstalling is, is ervoor gekozen de stalling zo open mogelijk te maken ter bevordering van de sociale controle en het stimuleren van het gevoel van veiligheid. Zo zien we in de schil van de appel fraaie ‘kantmotieven’ verwerkt.

Foto: Els van Gans

Wil je meer gekantklost hekwerk zien, neem dan een kijkje bij deze log.

13 reacties op “Fietsappel

  1. Het prachtig kant lacht mij al toe .
    Stoere constructie van staal en daarbij het ragfijne kant .
    Ik vraag me af hoe de kant tot stand is gekomen , de ondergrond lijkt tule dus ik denk als een doorgestopte tule .
    Die techniek kwam hier aleens langs .
    ben ook nieuwsgierig naar het materiaal van het kant , maar mooi is het .
    Kunstenaars zijn steeds meer bezig om handwerktechnieken in de kust te verwerken .

  2. Laat op de avond of in de late soms vroege uurtjes komen er fouten in mijn tikwerk . Vaak moeilijk het nalezen op fouten in het kleine schermpje . Maar ik hoop dat een ieder begrijpt dat ik inplaats van kust bedoel dat het kunst moet zijn .

  3. Gerrie, er zijn veel kantsoorten die een tulegrond als achtergrond hebben.
    Kijk hier http://www.dinie-kantklos.nl/kantklossen198.htm maar eens, dan zie je er een paar. De tulegrond wordt gewoon geklost tijdens het klossen (!). Er wordt niks doorgestopt
    Of het bij dit metaal werk ook zo is gebeurd weet ik niet hoor. Ik vind het wél mooi.

  4. EEN LEUKE STALLING EN EEN VINGERWIJZING NAAR “VOORZICHTIG” HET IS KANT OOK MIJN FIETS ZO BEHANDELEN fIJNE ZONDA

  5. Ik kan even niet op de benaming komen van het kant wat ik bedoel . Mieke evengoed wel dank voor je mooie link .
    Er wordt een tule ondergrond gespannen en daarop worden motieven gemaakt .
    Ik weet dat we het hier al eerder zagen .
    Welke techniek het ook was , ik ben erg benieuwd naar het materiaal dat er gebruikt is .
    Hopen dat de kunstenaars van dit werk hier even langs zullen wandelen . . . . .

  6. Ik moet wel lachen als ze spreken over verschillende maaswijdte gaas en dan hebben ze het over kant .
    Zou het materiaal soms een draad zijn van kunststof . Gaas doet je zo denken aan een kippenren .
    Het vorige log waar Berthi naar verwijst is ook erg de moeite waard .
    Nog duidelijker is het kant te zien bij :
    http://www.lacefence.com
    Hier zie je dat het een geklost patroon is !
    Ik vind deze kunst schitterend , maar eerlijk gezegd ben ik wel heel blij hier op zeshoog een ballustrade te hebben van (kunst)glas . Het is nogal hoog , dit was wel nodig met het oog op de suicidale daden die hier soms gebeuren .

  7. Leuk dat je iedere keer ‘kant’werk van DeMakersvan terug ziet. Ik heb voor Joep zijn eindexamen ‘n stukje zilverkant geklost (1998 0f 1999?)en daarna hebben ze het hekwerk ontworpen. Als ik me niet vergis hebben ze in eerste instantie daarbij hulp gehad van leden van het LOKK.

  8. Voordat ik een reactie geef op deze appel heb ik eerst maar even gebeld met een vriendin uit Alpen aan de Rijn. Elke keer als ze op het station komt kijkt ze naar de appel.
    Als ervaren kantkloster herkent ze de slagen die er gebruikt zijn. Het is metaaldraad met daarom heen een laagje plastic.
    Wat zou ik graag de productie van het geheel gezien hebben.
    Ze kende de web-log van Berthi niet, dus gelijk maar even het adres doorgegeven.

  9. @Trees,
    Gerrie Antonides heeft Joep geholpen bij het uitwerken van het hek. Ik heb daar in 2005 al foto’s van gevonden op een website. Zij was toentertijd lid van de Kantdocenten vereniging en op dat moment als enige bereid Joep te helpen met die klus, heb ik me laten vertellen. Nu woont ze ook wel erg dichtbij Eindhoven, waar Joep op de Design Academie zat… Maar dat er zoveel mooie dingen uit voortgekomen zijn, is prachtig. Zeker, als je weet, dat hij in India er 60 mensen mee aan het werk heeft!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *