Barbara Broekman in Museum Rijswijk


Tot en met 22 mei 2011 is in Museum Rijswijk een tentoonstelling te zien met werken van beeldend kunstenaar Barbara Broekman.

In haar werk stuurt Barbara Broekman (1955) aan op een rechtstreekse confrontatie met de zintuigen. Het grote formaat, de diepe kleuren, de suggestie van beweging en de tastbaarheid van het materiaal roepen een sensuele ervaring op. Prikkelen, verleiden en uitdagen tot kijken: dat is wat Barbara Broekman met haar werk beoogt.


Barbara Broekman werkt niet alleen op grote formaten maar kiest ook belangrijke, universele thema’s tot onderwerp als geboorte, liefde, afscheid en dood. Vaak staat de vrouw hierin centraal: haar positie in de maatschappij, de relatie man-vrouw, vrouw-kind en het beeld dat mannen van vrouwen hebben. Deze thema’s zijn herkenbaar in elke cultuur, en raken ook haar persoonlijk. Bij de tiendelige serie geborduurde schilderijen over het thema Verlies, baseerde Barbara Broekman zich op krantenfoto’s van rampzalige gebeurtenissen in de twintigste eeuw, als bijvoorbeeld de oorlog in Bosnië of bomaanslagen in de Verenigde Staten. De foto’s richten zich op de slachtoffers, de wegvluchtende vrouwen en kinderen, wier toekomst onzeker is en die rouwen om het verlies van hun geliefden. Over ieder van deze beelden legde Barbara Broekman een textielmotief dat typerend is voor het land waar de foto genomen is. De textielmotieven staan voor traditie, de eigen cultuur en vooral voor creativiteit. In haar visie verenigen deze dubbelbeelden de scheppende en de destructieve krachten van de mens. Sinds haar afstuderen aan de Rietveld Academie en California College of the Arts laat Barbara Broekman veel van haar werk door vakmensen uitvoeren. Zij maakt nauwkeurige werktekeningen met kleuraanduidingen, die in het geval van de serie Verlies in India door (mannelijke) ambachtslieden met de hand worden geborduurd. Broekmans werken zijn nooit simpel te duiden, maar bevatten vele betekenislagen. Voor haar serie On Victorian and Oriental Women liet zij uitvergrootte fragmenten van beroemde vrouwenportretten uit de 19e eeuw printen en ‘beschilderde’ ze opnieuw met uitgeknipte motieven uit handgeborduurde tafelkleden uit Oost-Europa. De manier waarop de vrouwen zijn afgebeeld, vertelt veel over de ideeën uit die tijd van mannen over vrouwen: enerzijds het beeld van de vrouw als maagd en moeder, anderzijds als sensueel en sexueel wezen. Maar Barbara Broekman trekt dit beeld door naar onze tijd, want nog steeds werken deze ideeën door in de hedendaagse beeldvorming rondom de vrouw. Naast haar autonome werk heeft Barbara Broekman vele openbare werken gemaakt voor grote opdrachtgevers, die niet alleen in textiel werden uitgevoerd, maar ook andere materialen als beton, linoleum en kunsthars. Zij vindt het maken van openbare werken een belangrijk aspect van haar kunstenaarschap, want behalve dat zij behoefte heeft aan de dialoog met de opdrachtgever, wil zij ook dat haar werk functioneert in een maatschappelijke context en gezien wordt door een groot publiek.

Open: dinsdag tot en met vrijdag en zondag 14.00 tot 17.00 uur, zaterdag 11.00 tot 17.00 uur en 25 april (Tweede Paasdag). Maandag gesloten en 22 april (Goede Vrijdag), 24 april (Eerste Paasdag) en 30 april (Koninginnedag).

Foto’s: Gert Jan van Rooij, eerste foto: Loss 1 2008, hand embroidered chain stitch 160 x 250 cm, tweede foto: Loss 4 2008, hand embroidered chain stitch 180 x 184 cm.

Barbara Broekman kun je in deze uitzending van Het mooiste meisje van de klas zien.

6 gedachten over “Barbara Broekman in Museum Rijswijk

  1. Berthi je bent er vanavond vroeg bij.
    Morgen zeker vroeg oppad ????

  2. @Lies Huizer, ik moet om zes uur op! De trein vertrekt om zeven uur. Er wordt aan het spoor gewerkt waardoor ik een langere route moet nemen!
    Nu moet ik allerlei spullen in mijn tas doen die ik absoluut niet moet vergeten!:-)

  3. mooi werk , het verwerken van deze nare dingen is ook therapeutisch basje

  4. Interessant werk, interessante website. Mij sprak vooral het gedeelte ‘wannadoos’ aan. My town, 176 verschillende werken bijeengebracht tot één geheel. Ik hoop dat ze het daadwerkelijk uitvoert! Ze kan er een mooi statement mee maken: kijk eens hoe mooi de eenheid in verscheidenheid is.

  5. Vandaag de dag van en over kunst .
    Het brengt je tot nadenken over de mens in zijn zijn zou ik zeggen .
    Elke zaterdag heeft TV veel te bieden over kunst en heel vaak herhalingen .
    Soms maak ik een keuze en het kan ook gebeuren dat ik meer toevallig iets onder ogen krijg .
    Met de beelden en beschrijving hier vanochtend al bewonderd en wat er daarna op mij afkwam het is een mengsel van heel veel . Ik bedenk dat ik het museum in Rijswijk nog nooit ben binnen gegaan .
    Het was gewoon uitstellen , eigenlijk zo dicht in de buurt dat doen we nog wel eens .
    Je wordt er stil van hoe een kunstenaar met zijn materialen iets te vertellen heeft .
    Het plan dat groeide en de arbeid die daarna volgde met als hoogtepunt het te kunnen tonen aan het publiek .
    Iedereen heeft zijn eigen interpretatie .
    Waar ik erg van onder de indruk kwam op TV een pad aangelegd in een grasveld van allemaal geruimde grafstenen .
    Zo werd het een pad met verhalen en ik vond het prachtig dat er iets gedaan is met deze stenen , die eens geplaatst zijn als herinnering aan een geliefd persoon .
    Dit pad geeft veel tot nadenken .
    Je kunt over vormen die ooit ontstaan zijn door de mens bedacht eindeloos verder praten .
    Wanneer je alleen bent en soms onverwachts tot een klein slaapje gedwongen wordt , de Tv ging gewoon verder , ik herinner mij goed dat ik het kunst programa had uitgekeken .
    Ik zie een man met een verhaal over antennes geplaatst op hoge gebouwen of torens , na alles wat hij er over gehoord heeft is dat dit ernstige klachten zou geven aan zijn gezondheid .
    Dan zie ik een watertoren in beeld en plotseling ben ik helemaal wakker .
    Dat kan niet missen , het is de watertoren uit mijn geboortedorp .
    Over schadelijke stralingen maak ik mij even niet druk . Maar na zoveel jaren deze toren te herkennen met grote zekerheid .
    Ik weet dat er bij de bouw iemand is verongelukt . de bouw is van ver voor mijn geboorte , dus die was er altijd al voor mij .
    Gedachten gaan verder , er is ooit een tekenaar architect druk geweest om de eerste lijnen van het ontwerp neer te zetten .
    De dag gaat verder en ik neem van al de kunst mee om mij er mee bezig te houden . Van de kunst op TV maak ik vaak enkele aantekeningen om strakjes nog eens verder speurwerk te verrichten bij Google .
    Zo mag ik van een mooie zaterdag spreken .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *