Textiel Plus kunstdagen in Deventer I

Op 21 februari 2011 maakte ik je attent op de Textiel Plus kunstdagen en vandaag was het zover. De Lebuïnuskerk is gevuld met prachtige textielkunst en diverse materialen. Vanmorgen zat ik om 09.00 uur in de trein die ervoor zorgde dat ik op een mooi tijdstip in Deventer was.


Parelketting 8 van Karin Kortenhorst; metaaldraad, kunststoftape en bladgoud. In Textiel Plus nummer 215 kun je meer lezen over Karin Kortenhorst.

De Lebuïnuskerk is een schitterende locatie, voldoende ruimte waardoor je elkaar niet in de weg loopt. De twee lezingen van vandaag waren de moeite waard. Gillian Vogelsang demonstreerde het gebruik van de sluiers, zoals die worden gedragen in het Midden-Oosten en de westerse wereld. Stoffig? was de titel van de lezing van Inge Specht, conservator Nederlands Leder en Schoenen Museum. Aan de hand van voorbeelden liet zij diverse schoenen zien die op enigerlei wijze te maken hebben met textiel.

Enkele weetjes uit beide lezingen:

– Een batoola is een soort masker dat samen met een hoofddoek wordt gedragen in het zuidelijke deel van Oman.
– Een vrouw die de chador draagt waarvan het naai- en borduurwerk zich aan de buitenkant bevindt, is op zoek naar een man. Zij is een prostituee.
– In Nederland werd de huik tot aan de Tweede Wereldoorlog gedragen, zowel door katholieken als protestanten. De huik is oorspronkelijk Arabisch: de haik. Vanuit Andalusië zou de haik naar Nederland zijn gekomen waar het de naam huik kreeg.
– Tot 1600 zien we geen hak onder de schoen. Tot dan werden er plateauzolen gebruikt.
– Een hak was een mannending. Met een hak zou de man niet uit de stijgbeugels vallen.
– Tussen 1600-1860 was er geen verschil tussen een rechter- en linkerschoen.
– Alleen de ’textiel’schoenen van de mensen die zich deze schoenen konden veroorloven zijn bewaard gebleven.
– De ’textiel’schoen was voor binnen.
– De eerste naaldhakken waren van hout. Nadeel: ze braken snel. Later werd de naaldhak verstevigd met een metalen pin.
– De schoenindustrie is in Nederland teloorgegaan in de jaren zestig van de vorige eeuw door toetreding van Italië en Spanje tot de EEG.
– Vernieuwingen in de schoen wordt steeds lastiger waardoor men het zoekt in de vernieuwing naar materialen.


De bultenmof is een gebreid winteraccessoire van Sarena Huizinga uit de collectie die ze ontwierp voor de expositie Fit In bij Intermezzo.


Voor Tine de Ruysser (Engeland) begint het in 1997 met een vouwopdracht voor studenten juweelontwerp in Antwerpen. Tine neemt de zeshoekige honingraat als uitgangspunt en weet het papier door vouwen vorm en beweeglijkheid te geven. Die onschuldige opdracht was het begin van een fascinerende zoektocht naar materiaal dat oogt als metaal, maar vouwt als papier. Ze werd als post graduate student toegelaten op Royal College of Art Londen, waar ze sinds een paar jaar werkt binnen een team. Tine houdt zich vooral bezig met wearables, draagbare producten.



Johanna Schweizer heeft een voorkeur voor archetypes, waar ze dan haar eigen verhaal inlegt en voor het niet direct voor de hand liggende. Ideeën werkt ze op een heel eigen wijze uit tot ruimtelijke, soms bijna doorzichtige figuren. Het lastige van haar werk is dat ze haakt aan iets slaps en plats dat uiteindelijk iets stijfs en ruimtelijks moet worden. Ze moet dus veel stappen vooruit denken, de vorm moet er tijdens en door het haken ingebracht worden. Eenmaal klaar wordt de slappe figuur gedompeld in stijfsel en opgevuld. Na droging wordt die tijdelijke vulling eruit gehaald en kan de figuur zelfstandig bestaan. In Textiel Plus nummer 208 kun je meer lezen over Johanna Schweizer.

Morgen (26 maart) kun je van 10.00 tot 17.00 uur terecht in de Lebuïnuskerk voor de tweede en laatste Textiel Plus kunstdag.

21 gedachten over “Textiel Plus kunstdagen in Deventer I

  1. Wat een prachtige onderwerpen kom ik hier tegen op de vroege Zaterdagmorgen .
    Een mooi begin van de dag en het weekend .
    Zoals je deze dag hebt mogen beleven in een schitterende locatie , heel mooi en dan is ruimte ook erg belangrijk .
    Berthi wat krijg je op zo,n dag een voer aangeboden , op de terugreis werd er vast nog over nagedroomd .
    Hoe de mens met kunst bezig is en hoe het ontstaat . Je maakte weer prachtige foto,s
    Geschiedenis van schoen tot sluier , je kunt zeggen van top tot teen het heeft je weer veel gegeven .
    De gebreide mof , een mooie mode accessoire en nuttig om onze handen warm te houden .
    Dit zou weer terug moeten keren , modellen zijn er met allerlei materiaal te bedenken .
    Kan het in deze drukke tijd waarin we altijd ergens naar onderweg zijn en met tassen vol terug keren naar eigen home ?
    Hoe moet dat met een mof erbij . Ik bedenk wel dat er in zo,n mof aardige opbergvakjes gemaakt kunnen worden voor je geld en pasjes en een zakdoekje kunnen best een plekje vinden .
    Het onderwerp schoenen , het verhaal van de mannen hak .
    Ik geniet van het prachtige vouwwerk , hoe kunstig zit dit in elkaar .
    De mensfiguren kunnen mij minder boeien , al vind ik het wel enorm knap gedaan .
    Vooral de vormen gesteven , wat een werk zal dat geweest zijn . Toen ik de figuren eerst zag was mijn gedachten dit zal wel op metaal draad gevormd zijn .
    Vooral niet vergeten om alles wat aangeklikt kan worden deze klikdeurtjes even te openen , want je komt ogen te kort . Het prachtig goudborduursel !

  2. Wat veel informatie krijgen wij over deze textielreis van Berthi. Dit zijn weer heel wat textielobjecten die met veel creativiteit zijn gemaakt.
    Als je de link aanklikt van Textiel-Plus zie je een mooie tas van onze Saskia.

  3. toch een beetje textielplus voor mij. Ik kan er helaas zelf niet naar toe gaan, volgend jaar beter!! bedankt Berthi

  4. Ik ga voor Tine de Ruysser, de anderen doen mij niet veel , ik vind veel dingen te kunstig om het kunst te noemen, maar je ik ben ioik niet zo kunstig Fijn weekend Basje

  5. Je hebt je hart kunnen ophalen!
    Over schoenen gesproken: Stacey Rookhuizen draagt vandaag een paar om U tegen te zeggen in het magazine van de Volkskrant.

  6. Ik ga er graag naartoe, maar helaas geen TextielPlus-dagen voor mij dit jaar. Maar gelukkig kan ik hier een paar mooie dingen zien. Waarvoor dank.
    @Elma: In een dolle bui heb ik mijn meest controversiële tas Berenklauw in de “vitrine” gezet. Leuk dat het je is opgevallen!

  7. Ik val voor de polsmof. Wat een prachtig breiwerk en wat een mooie vormgeving!

  8. Nu even een staartje aan mijn reactie: ik schreef eerst ik val voor de …. en liet het voorvoegsel pols- weg. Mooi dat er bij plaatsen een schermpje verscheen met : sorry we cannot accept these data! Ik snapte er niks van tot ik aan dat drieletterwoord dacht dat ik gebruikte…kennelijk mag dat niet, ziet de webmaster dat als scheldwoord!
    Want toen ik het dus opnieuw deed met pols- ervoor lukte het weer normaal. Maar… de webmaster heeft dan wel zitten slapen toen Gerrie reageerde want die gebruikt het ook , ik geloof , wel drie keer! Raadselachtig. Wat zijn computers toch eigenlijk dom hè?

  9. In Leiden zag ik het ook….in zo’n kerk komt de textielkunst nóg beter tot zijn recht.
    Ik ga voor draagbare dingen. Die figuren van Johanna Schweizer spreken me dan ook minder aan.
    Die gebreidde mof lijkt me lekker warm (kon het niet laten Frouke om het ook te proberen)
    ;-))

  10. Hallo Frouke nou bij het tikken van mof kreeg ik wel een naar gevoel moet ik zeggen , maar dit hier is toch een echte mof .
    ( nu alweer 2x !)
    Ik krijg heel vaak te zien dat iets niet geplaatst kan worden , ik dacht dat het te maken had wanneer je teveel tijd bezig bent eer je het plaatst . En mijn nogal lange verhalen waarin ik wel eens even weghuppel tussen door dan kost het nog meer tijd . Dus bij deze plaatsing was ik gespannen en och het ging zomaar goed , terwijl ik ook nog even afwezig was . . .

  11. Ha Gerrie! Daar kun je best eens gelijk in hebben..ik ben inderdaad bij Berthi’s blog weggelopen omdat mijn dochter binnen kwam met allerlei verhalen.daarna de draad weer opgepakt… Heb ik me dus voor niks betrapt gevoeld, hihi Ine heeft het ook getest, dus het klopt vast. Leuk dus die MOF!

  12. Klopt, als je te lang wacht met het plaatsen van je reactie dan wordt dit als spam gezien en kun je de reactie niet meer plaatsen!
    Zelf ben ik ook helemaal weg van de machinaal gebreide mof. Was het met de hand gedaan, dan was hij nog mooier en persoonlijker. Het werk van Tine de Ruysser is zeer doordacht, knap werk! Johanna Schweizer maakt bijzonder, apart, eigenzinnig werk! Vandaag geeft zij een lezing in de Lebuïnuskerk.
    @Gerrie, er wordt zoveel mooi werk gemaakt, je komt tijd en ogen tekort! Lezingen vind ik een extra toevoeging geven aan zo’n dag. Ik probeer daar altijd naar toe te gaan. Jammer dat de zaal voor de lezingen gisteren niet vol zaten, maar de aanwezigen genoten van de verhalen. Ik verwacht dat het vandaag heel erg druk zal zijn in Deventer. Veel reizigers met de trein zullen gebruik maken van het Kruidvatkaartje. Het zat er voor mij vandaag niet in om naar Deventer te gaan, maar goed dat de organisatie heeft gekozen voor een nieuwe formule. Nu hoeft niet iedereen op dezelfde dag af te reizen naar Deventer. Zo krijg je een mooie verspreiding van bezoekers.

  13. Haha, toen jij je post op je blog zette, was ik onderweg naar………de Textiel Plusdag.
    Nu ben ik net terug en ben helemaal enthosiast en zou er bijna een postje overmaken. Eerste ven de diverse blogs bij langs………..kan ik bij jou zalig nagenieten van de afgelopen uren!!’
    En een voordeel, hoef ik maar een kort postje te maken en dan lekker naar die van jou linken! Bedankt!!

  14. Ook ik liep gisteren in Deventer op de Textiel Plusdag. Fijn om nu nog even na te genieten van je mooie foto’s. Zelf vond ik het werk van Adinka Tellegen heel mooi.
    Ook zo’n kerk vol leveranciers bij elkaar is heerlijk, al dat mooie, nieuwe, uitdagende materiaal wat er te koop is. Deze keer alleen wat kwasten en inkt gekocht en 20 klosjes naaigaren.

  15. @Tijm, dadelijk komen er nog enkele foto’s!:-)
    @Dorien, Ik heb helemaal niets gekocht!:-) Jij kunt nu even vooruit met 20 kosjes garen!:-)
    Jammer, haar werk heb ik niet op de foto staan.

  16. Berthi, ik had haar werk in Horst ook al bewonderd.
    Met die 20 klosjes garen zou ik een heel klein stukje op haar manier kunnen borduren! Misschien toch eens proberen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *