Oilily werkt aan de herfstcollectie van 2010

De laatste maanden waren nogal onrustig voor het kledingmerk Oilily. In deze log vertelde ik over het faillissement en de doorstart. De oprichters, Marieke en Willem Olsthoorn, kochten de merknaam en gaan proberen om Oilily nieuw leven in te blazen. Behalve ontwerpen besteden ze alles uit. ‘Een doorstart zat er niet in’, zegt Geert Olsthoorn (directeur van het nieuwe bedrijf Oilily World) in een interview voor NRC Handelsblad. ‘Een doorstart betekent ook het bedrijf voortzetten op de manier zoals het was, en dat wilden wij niet. Oilily had een enorme organisatie, met onderdelen voor productie, distributie, verkoopnetwerk en administratie. Dat past niet meer bij deze tijd. Daarom willen wij ons beperken tot de drie dingen waarin wij echt goed zijn: design, design en design.’ De werknemers van het nieuwe Oilily bestaan uit drie van de vier kinderen van Willem Olsthoorn, hun aanhang en enkele ontwerpers. Het wordt een klein kernbedrijf, dat productie, distributie en verkoop overlaat aan licentiehouders. Brecht Olsthoorn, die in 1994 het kledingmerk Room Seven oprichtte, heeft de licentie voor de nieuwe baby- en kinderkleding van Oilily gekregen.
Intussen heeft Oilily ontwerpster Wilma Groot ingehuurd voor de nieuwe vrouwencollectie.

Op de zolder van het pand aan de Houttil in de Alkmaarse binnenstad, waar Marieke en Willem Olsthoorn 46 jaar geleden begonnen, wordt nu hard gewerkt aan de Oilily-collectie voor de herfst 2010. Op een grote vierkante tafel liggen kleurenprints van bloemen-, Schotse ruit- en stippenpatronen die straks gecombineerd worden in de nieuwe kinderkleren. ‘Het moet verrassend zijn, origineel en uitbundig’, zegt Niels Bot, echtgenoot van Brecht Olsthoorn. De kleuren zijn inmiddels vastgesteld, net als de ontwerpen voor de stoffen. ‘We laten proefstukjes maken van 20 of 30 meter stof, om te zien hoe het ontwerp in werkelijkheid uitpakt’, vertelt Niels Bot.

Bron: NRC Handelsblad
Foto: Walter Herfst

11 gedachten over “Oilily werkt aan de herfstcollectie van 2010

  1. Oilily heeft altijd zo’n vrolijke uitstraling, het zou toch jammer zijn als dat wegvalt.
    Ik wens ze veel succes.

  2. Vorige week zag ik dat zowel de winkel in Hoorn als in Bataviastad nog gesloten waren.
    De kleding die afgeleid is van folklore heeft toch wel iets bijzonder.Gisteren op mijn werk kreeg ik complimenten omdat ik zo’n mooi t-shirt aan had. Jullie mogen drie keer raden van welke firma.

  3. Wat zou het toch zonde zijn geweest, als deze ontwerptalenten verloren zouden zijn gegaan.
    Succes Oilily World!

  4. Ik denk dat ’terug naar de oorsprong’ inderdaad de beste zet is voor dit bedrijf. Hun originele ontwerpen zijn vaak gekopieerd, maar dat was toch altijd minder. Ik hoop dat ze het gaan redden!

  5. Ben benieuwd hoe ze de consument gaan benaderen met hun nieuwe bedrijf !
    Momenteel is hier niets van bekend terwijl ik al 4 jaar oilily dames verkoop in mijn winkel en het nog steeds voor mij moeilijk is om aan oilily producten te komen!
    Ik had hele goede ervaringen met het oude oilily dit was perfect.Nu krijg ik op mijn benaderingen geen enkele reaktie.Jammer!!!

  6. Oilily is gedurende vele jaren een bron van
    plezier en inspiratie voor mijn 3 dochters
    en mij geweest.
    Ik hoop dan ook van harte dat mijn kleinkinderen ook nog van Oilily kunnen
    genieten.
    Het allerbeste aan de ontwerpers gewenst.
    ellen pieck.

  7. Oilily is gedurende vele jaren een bron van
    plezier en inspiratie voor mijn 3 dochters
    en mij geweest.
    Ik hoop dan ook van harte dat mijn kleinkinderen ook nog van Oilily kunnen
    genieten.
    Het allerbeste aan de ontwerpers gewenst.
    ellen pieck.

  8. Ik hoop dat er inderdaad terug oilily op de markt komt. Ik heb namelijk nog cadeaubons liggen en zou deze zeer graag willen opgebruiken!!! Anders zie ik zomaar een cadeautje verloren gaan… ;-(

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *