Liefde! Kunst! Passie! II



Zelfportret, 1941, Diego Rivera, olieverf op doek.

Bruikleen Smith College Museum of Art.

Het verhaal over het leven en de liefde van Frida Kahlo (1907-1954) en Diego Rivera (1886-1957) is ongetwijfeld het bekendste uit de kunstgeschiedenis. Frida ontmoette Diego voor het eerst in 1922 toen Diego muurschilderingen maakte in de Escuela nacional preparatoria, de school die Frida bezocht. Drie jaar later veranderde haar leven door een ernstig verkeersongeluk en moest ze haar plannen om te studeren opgeven. Tijdens haar herstel begon ze met schilderen en de rest van haar leven zal ze haar lijden regelmatig vastleggen in haar werk. In 1928 ontmoette Frida en Diego elkaar opnieuw. Zij was net 21 jaar oud, Diego 42 jaar. Hij behoorde al tot de belangrijkste kunstenaars van Mexico. Diego werd met name beroemd door zijn muurschilderingen.
In 1929 trouwden de duif en de olifant, zoals Frida’s ouders het paar noemden. Het huwelijk verliep niet zonder de nodige strubbelingen. In 1939 kwam er een scheiding, in 1940 hertrouwde het paar. Ze leefden grotendeels gescheiden en hadden beiden hun eigen liefdesaffaires. In april 1953, nog geen jaar voor haar dood, had Frida haar eerste grote tentoonstelling in haar geboorteland Mexico. Haar gezondheidstoestand was zo slecht dat niemand verwachtte dat zij zelf aanwezig zou zijn. Maar om acht uur kwam de ambulance aanrijden. De kunstenaar, gekleed in haar Mexicaanse lievelingskostuum, werd op een brancard naar haar hemelbed gereden, dat die middag in het museum was neergezet. De tweehonderd vrienden en bewonderaars vormden een kring rond haar bed en zongen tot ver na middernacht Mexicaanse ballades met haar.



Zon en leven, 1947, Frida Kahlo, olieverf op masonite.

Particuliere collectie.




Diego en Frida 1929-1944 / Dubbelportret Diego en ik, 1944, Frida Kahlo, olieverf op hout, particuliere collectie. Het werk is inclusief omlijsting slechts 26 bij 18,5 cm groot. Het doet denken aan iconen, houten panelen waar heiligen op afgebeeld zijn. In de catalogus die bij de expositie Liefde! Kunst! Passie! verschijnt lees ik het volgende over dit werk: ‘Dat Frida haar verbintenis met Diego een bijzonder, bijna bovennatuurlijk karakter toedicht, blijkt ook uit de manier waarop ze zichzelf en Diego hier heeft afgebeeld. De linkerhelft van het gelaat behoort Diego toe en de rechterhelft Frida. De gezichtshelften sluiten niet helemaal naadloos op elkaar aan, hun karakters botsten immers regelmatig, maar vormen samen toch een eenheid. …Frida symboliseert de tegenstrijdige persoonlijkheden van Diego en haarzelf in het dubbelportret ook nog op een andere manier, namelijk door middel van de halve maan, waarvan de punten zich tegelijkertijd sluiten tot een zon. Hiermee lijkt ze – op haast clichématige wijze – uit te drukken dat het mannelijke niet compleet is zonder het vrouwelijke, zoals het donker niet zonder licht kan bestaan, de nacht niet zonder de dag. …De ‘wortels’ die Diego en Frida met elkaar verbinden, zou je in dit kader als met elkaar vervlochten aders kunnen zien. …Daarnaast is de voorstelling opgezet tegen een bloedrode achtergrond, de kleur die symbool staat voor vruchtbaarheid en voortplanting. Ook het motief van de lijst drukt de lichamelijke liefde tussen man en vrouw uit, de (water) slakkenhuisjes, die staan voor het mannelijk geslacht neerzijds en de schelpen, het vrouwelijke, anderzijds. Laat Frida in het dubbelportret zien hoe ze had gewild dat haar relatie met Diego er uit had gezien of beschouwde ze hun relatie in essentie echt als symbiotisch?’



Juanita Rosas, 1930, Diego Rivera, olieverf op doek.

Bruikleen Smith College Museum of Art.




De sinaasappel/verkoopster, 1916, Natalja Gontsjarova, olieverf op doek, bruikleen van Museum Ludwig Keulen. Het kunstenaarsechtpaar Natalja Gontsjarova (1881-1962) en Michail Larionov (1881-1964) zijn de kunstgeschiedenis ingegaan als het paar dat aan het begin van de twintigste eeuw een beslissende stempel heeft gedrukt op de schilderkunst van de Russische avant-garde. De twee brachten hun gehele leven aan elkaars zijde door.



Aardappelakker – Aardappeloogst, 1908/1909, Natalja Gontsjarova, olieverf op doek.


Je moet snel zijn, wil je een bezoek brengen aan de tentoonstelling Liefde! Kunst! Passie!. Je krijgt de kans tot en met 1 juni 2009. Een andere expositie die ook tot deze datum loopt, is Breekbaar en geplooid op Kasteel Cannenburgh. In deze log lees je er meer over.

13 gedachten over “Liefde! Kunst! Passie! II

  1. Een heel bijzondere relatie en wat een ontzettende boeiende schilderijen. Berthi je laat ons genieten van je prachtige verhaal van deze tentoonstelling.
    Elma

  2. Hoe bijzonder kan het leven met kunst zijn?
    Het is een indrukwekkende tentoonstelling!
    Lieve groet Anje.

  3. Dank je wel Berthi voor deze verslagen van de tentoonstelling. Ik krijg zin om de film “Frida” weer eens te gaan bekijken.

  4. @elma, het is een prachtige expositie. Ik had de lange reistijd er voor over.
    De trein stond in Rotterdam ruim een half uur stil.De reserve machinist moest opgeroepen worden. Op het station in Den Haag moest ik nog eens bijna 20 minuten wachten op de tram. Om negen uur vertrok ik van huis en het was bijna één uur toen ik in het museum was. Gelukkig had ik genoeg leesvoer bij me… en geen brei- of borduurwerk!:-)
    Eenmaal in de tram, kwam ineens vanuit de Korte Vijverberg(?) een luxe auto met kenteken AA voorbij. Voor en achter de auto een hele stoet politieagenten op een motor. Zat in deze auto de koningin met de Chileense president?
    @Anje, héél bijzonder, maar niet gemakkelijk! Frida Kahlo heeft pas na haar dood de waardering gekregen. Voor een schilderij van haar moet je tegenwoordig diep in je beurs tasten.
    Diego Rivera staat nu meer op de achtergrond.
    @Willy, ik kocht een mooi boek in de museumwinkel.
    http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-diary-of-frida-kahlo/1001004002557811/index.html
    @Lous, zeker doen!!! Jouw reistijd naar het museum is een stuk korter dan die van mij!:-)

  5. Berthi , Je hebt prachtig foto,s meegebracht , gelukkig voor je was dat geen zware vracht !
    Alleen dan het gewicht van de camera .
    Je zult er altijd blij mee blijven om zelf dit alles nog vele keren te kunnen bekijken .
    Een lange treinreis moet je er soms voor over hebben .
    Je bent wel bedreven in het reizen met de trein .
    Ik vond het altijd een genoegen om een flink eind zo te toeren .
    Ook altijd lectuur mee en mensen observeren .
    Als ik een weekendje van West naar Oost ging , in Utrecht altijd een lange stop en was er genoeg tijd om mensen te bekijken . Dat was dan even lectuur pauze .
    Zo zul je ook een waardevolle dag gehad hebben .
    Kom je moe , maar voldaan thuis .
    En dan hier de plek waar we vanuit geheel Nederland en soms ver daar buiten nog eens mogen meegenieten van zo,n mooie expositie .
    Deze tentoonstelling met zo,n prachtig onderwerp .
    Als ik even bedenk hoe zo iets tot stand komt , met een zeer lange tijd voorbereiding , voor dat dit door velen bewonderd mag worden .
    De Musea en soms ook partikulieren die stukken in bruikleen geven .
    Ik zou me wel eens klein willen maken om in zo,n kunst vervoer kist mee te reizen . Word ik ook eerst in bobbeltjes plastic verpakt !!!!!
    Meemaken hoe alles ter plekke aankomt en dan de inrichting .
    Als ik lees hoeveel kunst in bruikleen is gegeven , en dan moet het ook nog veilig terug .
    Ik heb genoten van je rondleiding !
    Veel dank !
    Gerrie

  6. @Gerrie,…en dan te weten dat dit slechts een super klein gedeelte van de expositie is wat ik laat zien!
    In bubbeltjesplastic verpakt? Mij niet gezien, ik heb liever veel ruimte en overzicht om me heen!:-)

  7. Ik zit iedere keer naar die eerste foto te kijken…eigenlijk heeft Diego zichzelf niet echt als een aardige man afgebeeld.
    Dan heeft Frida veel meer gevoel in haar afbeelding gelegd van hun twee-eenheid.

  8. Wat een ontroerend vehaal over deze twee mensen. Heel bijzonder. Dank je wel voor de uitleg en het verhaal. Ja, Cannenburg. ik wist het, maar was het inmiddels alweer vergeten. Ik moet er een folder over hebben. Volgens mij heb ik die nog naar je gemaild. Ooit gekregen?

  9. Dit theater jaar komt er een theatervoorstelling over de relatie van Frieda Kahlo en Diego Rivera. Ik heb onderstaande tekst gekopieerd uit het programma van het LAk-theater in Leiden, dat met opheffing bedreigd wordt!
    za 27 mrt – Helmert Woudenberg en Sarah Eweg: De Olifant en de Duif
    Na zijn vele indrukwekkende solovoorstellingen (o.a. Fortuyn en Waterman) maakt Helmert Woudenberg met Sarah Eweg een voorstelling waarin twee markante persoonlijkheden tot leven komen: de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo en haar twintig jaar oudere man Diego Rivera. Frida raakte als jong meisje invalide na een verkeersongeluk. Liggend op bed of zittend in een rolstoel, met een corset van gips, kon ze niet veel anders dan schilderen. Ze werd een legende, niet alleen door haar indrukwekkende schilderijen, maar ook door haar persoonlijkheid en het gevecht dat ze met het leven voerde. Ze trouwde met Rivera, ook een schilder. Het was een stormachtig huwelijk, vol hartstocht en onzekerheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *