Viktor & Rolf in het Centraal Museum I

Vandaag was het de laatste dag dat een NS kruidvatkaartje gebruikt kon worden. In gedachten zag ik me al in een bomvolle trein zitten of staan op weg naar Utrecht voor de grootste overzichtstentoonstelling ooit gehouden van Viktor & Rolf in het Centraal Museum. Maar het tegenovergestelde bleek waar te zijn. Een heerlijke rust trof ik aan. Wie had dit gedacht. Enfin, terug naar Viktor & Rolf. Eén woord omvat alles: klasse. Schitterende ‘kunst’ ontwerpen, magnifieke opstelling en dan het poppenhuis met 55 handgemaakte porseleinen poppen. Deze zijn elk gekleed in een exacte kopie van de originele look zoals zij destijds getoond is tijdens de show in Parijs. Zelfs het haar en de make-up van de toenmalige modellen is op uiterst gedetailleerde wijze weergegeven. De oorspronkelijke ontwerpen spelen ook een belangrijke rol in deze expositie.
Het poppenhuis paste qua hoogte niet in het Centraal Museum. Er was maar één oplossing: de zaag pakken en het poppenhuis inkorten. Mij kwam ter ore dat er voor deze expositie een slordige € 700.000 op tafel moest komen. Vandaar de toeslag van € 3,00.
Op tijd was ik in het museum zodat ik in alle vroegte ook daar van de rust kon genieten. Tegen 14.00 uur ontwaakte Utrecht en werd het aanmerkelijk drukker in het museum.

Prachtige vondst, deze handbeschilderde klompen in Delftsblauw met het Viktor & Rolf zegel. Ik denk dat ze inmiddels bij iedereen bekend zijn.

Na hun afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem in 1992 verhuisden Viktor & Rolf naar Parijs om te beginnen aan een carrière als modewontwerpers. De eerste collectie werd in een klein appartement ontworpen en gemaakt. Op de foto hierboven zie je één van die ontwerpen. Met deze gatenjurk won het modeduo in 1993 de hoofdprijs van de belangrijke modewedstrijd van Hyères in Frankrijk. De ontwerpers voelden zich nietig in de modestad en wilden zich voor deze stad verbergen. Met deze eerste stukken onderzochten Viktor & Rolf ideeën van vervorming en gelaagdheid.

Atomic Bomb, herfst/winter 1998-1999. Tegen het einde van de jaren negentig ging de aandacht van de wereld uit naar het volgende millennium. Viktor & Rolf’s collectie herfst/winter 1998-1999 omvatte twee tegenstrijdige scenario’s rond de vraag wat dit nieuwe jaarduizend zou brengen. Ze speelden met het gedachtegoed van Nostradamus die het einde van de wereld voorspelde en met het idee dat dit het grootste feest zou worden dat de wereld ooit zou zien. Het brutale antwoord van de ontwerpers was een collectie rondom het silhouet van de atoomwolk veroorzaakt door een atoombom met daartegenover feestattributen. Zijden kussens en feestartikelen blazen de kleding op, die verder wordt verfraaid met brokaat, wimpels, ballons en pompons.

Foto: broekpak opgevuld met kussens. Collectie: Groninger Museum.

‘The House of Viktor & Rolf’ verwijst naar de traditie van het modehuis, maar ook naar het grote poppenhuis dat speciaal voor de tentoonstelling is ontworpen. De ontwerpers leggen uit hoe het huis van Viktor & Rolf is ontstaan: ‘Toen we net waren begonnen hebben we een aantal miniatuurinstallaties gemaakt die onze grootste ambities weergaven: een pop op een catwalk, een pop in een fotostudio, een miniatuurboetiek enzovoort. De poppen waren een abstractie van mensen, en de scènes die ze uitbeelden lieten het leven zien waarvan we alleen durfden te dromen. Dat leven van een afstand bekijken, erover fantaseren op een speelse manier – even serieus als die volwassen speeltjes waren – in plaats van het leven echt te leiden, leek het meest in de buurt te komen bij de realisatie van onze dromen. Tien jaar later dachten we het eerst aan die poppen toen we nadachten over een ‘overzichtstentoonstelling’. We hadden sterk de behoefte om iets te doen dat samenhing met ons oude werk, om het te gebruiken en het onderdeel te maken van een nieuw verhaal, een groter verhaal, om er iets nieuws van te maken – en ook iets gelijksoortigs. Door alles bij elkaar in een poppenhuis te tonen, alsof het een grootse verwachting van de toekomst was of, beter misschien, een terugblik van de toekomst, proberen we ons verleden te redigeren en ons lot te bezegelen. Het was voor ons vanaf het begin duidelijk dat we de tentoonstelling ook wilden gebruiken om nieuw werk te maken, buiten de context en de voorwaarden van het modestelsel.’

Stars & Stripes, herfst/winter 2000-2001. Voor hun Ready-to-Wear collectie, Stars & Stripes, lieten de ontwerpers zich inspireren door de Amerikaanse vlag. Stars & Stripes was een groot commercieel succes en werd aangekocht door winkels als Barneys en Jeffrey in New York. Anders dan de couturecollectie van Viktor & Rolf, was deze kleding draagbaar en betaalbaar.
Met de collectie lanceerden Viktor & Rolf ook hun logo, een lakzegel met het monogram V & R. Later verklaarden ze: ‘Het is een soort stempel van goedkeuring.’ De geboorte van het label was hiermee een feit.

De trouwjurk van Mabel Wisse Smit ontbreekt niet. Zowel de gedragen jurk als de miniatuur versie is aanwezig. Een overdaad aan strikjes is verwerkt op de jurk. Toentertijd vond ik hem niet mooi, en nu nog steeds niet.

Bron tekst: informatiebulletin van het Centraal Museum.

Dit is een klein gedeelte van de foto’s die ik vandaag heb gemaakt. Morgen volgt het tweede deel.

19 gedachten over “Viktor & Rolf in het Centraal Museum I

  1. wat een prachtigs zie ik toch elke keer hier als ik voorbij kom surfen.
    of het nu nieuw is of uit vervlogen tijden, het is altijd watertanden.
    en wat leuk dat je aandacht besteed aan een poppenhuis!
    ik hoop dat je dit log nog heel lang volschrijft.
    groetjes,
    Gerda

  2. Bedankt voor deze uitgebreide en leerzame blog! Ik ga er ook heen.

  3. Wat is dit een mooie manier om de collectie van V & R ten toon te stellen. Berthi heeft weer een lange reis gemaakt om ons dit moois te tonen.
    Als ik deze poppen zie denk ik aan mijn collectie naakte poppen die ooit nog eens aangekleed willen worden.
    Gisteren ben ik niet aan een reactie plaatsen toegekomen. Zoals Frouke al verteld is ze zaterdag op bezoek geweest. Na de pronkrol van Wil (GGP) bekeken te hebben kwamen de verhalen van Frouke los en haar idee over een pronkrol. Ze heeft schitterend Hongaars linnen wat de ideale breedte heeft, aangevuld met de stof van nu gaat zij haar losse stukjes Hongaars handwerk tot een pronkrol maken. Het verhaal van Frouke aangevuld met foto’s op haar laptop was schitterend. Wij hopen nog veel van Frouke via Berthi en HZG van haar te zien en te lezen. Frouke heeft door haar leven in Hongarije de mogelijkheid om daar de handwerken te verzamelen en te bestuderen.
    elma

  4. Gisteren heb ik voor een vriend een heel persoonlijk cadeautje besteld, n.l. een postzegel. Kijk bij de link van TNT die Berthi geplaats heeft en het gaat erg makkelijk.
    elma

  5. Zo weer een hele reis, gelukkig lekker rustig.
    Wat maken ze toch aparte dingen.
    Ik schaar het eerder onder kunst.
    JAA de klomp herinner ik mij nog.
    Razendknap om de jurken in miniatuur te maken. Doen ze dat zelf of hebben ze daar handige dames voor !!?;-)

  6. wat een idee om je collectie in miniatuur te maken, en dan al die porceleinen koppetjes ze zijn ook nog verschillend opgemaakt. Leuk speelgoed.

  7. Het laatste zinnetje van dit mooie uitgebreide verslag verrast me Berthi! Ik dacht werkelijk dat ik de enige was die de trouwjurk van Mabel Wisse Smit niet mooi vond en nog steeds niet ;- ))
    Ik vind het zeker kunstenaars en ze ontwerpen de prachtigste stukken, het lijkt me een bijzonder mooie tentoonstelling. Fijn dat je er vroeg kon zijn Berthi om rust te hebben in de trein en in het museum om alles goed te bekijken.

  8. Wat heb je dit weer prachtig beschreven, het zijn dan ook ware kunstenaars.
    Ook ik vond/vind de jurk van Mabel Wisse Smit een kreng van een ding, maar ja zij moest er in lopen.
    Groetjes
    Ines

  9. De miniaturen vind ik een erg leuk onderdeel van de tentoonstelling.
    Wat een mooie site van Viktor en Rolf. Daar kun je je wel even vermaken.

  10. Mooi verslag Berthi en … ook ik vind/vond de jurk van Mabel niet mooi . Te veel strikjes ??????

  11. Wat goed dat smaken verschillen! Ik vond/vind de jurk van Mabel, mooi, leuk, vrolijk, origineel en het paste goed bij haar: een knipoog naar de plechtstatigheid die het koningshuis zo vaak ten toon spreidt.

  12. Misschien moet je de jurk van Mabel zien als: Ik heb de prins gestrikt, gestrikt, gestrikt, gestrikt, gestrikt, gestrikt, gestrikt enz. en dan heb je heel wat strikjes nodig.
    elma

  13. Wat Elma hierboven beschrijft was indertijd de uitleg van de jurk van Mabel.
    Wat ik zo leuk vind aan deze tentoonstelling dat als je maar heel veel geld hebt, je een stukje mee naar huis kunt nemenL: van alle popppen in het poppenhuis zijn twee exemplaren gemaakt, eentje voor de tentoonstelling en eentje voor de verkoop.
    De pop van prinses Mabel was direct weg dus of iemand vond de jurk wel mooi of prinses Mabel heeft als grote fan van het ontwerpersduo zelf de pop gekocht.

  14. Alweer een geweldige tentoonstelling, wat een mooie ontwerpen.
    Mooi verhaal en foto’s bedankt morgen ga ik weer verder met genieten.

  15. Heel erg leuk Marian! Zo zie ik het alsnog, goh, wat had ik graag erheen gegaan. Dank je wel!

  16. Hallo Berthi,afgelopen zaterdag zijn wij naar de tentoonstelling geweest het was geweldig veel jonge mensen van de mode en kunst opleidingen waren er,erg leuk de reacties die je dan hoort.Mijn favoriet was de Russian Doll,ook de film die erbij hoorde,prachtig niets dan schoonheid van het eerste jurkje een jutte laagje stof tot de laatste kolosale jutte jas met een gigantische roos.ik hoop dat je daarover in je volgende blog ook iets vermeld veel groetjes Lia

  17. @lia van haaren, dat komt eraan!:-)
    Ik was ook zeer onder de indruk van de Russian Doll. Super gedaan, wellicht één van de beste shows. Slechts één model was er nodig. De film heb ik ook bekeken, en ik niet alleen. Het was een drukte van jewelste bij de Russian Doll.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *