TEN DANS gevraagd



Puur en Puur film (2005), Kledingstuk uit sokken, Ultima Vez/Wim Vandekeybus-Isabelle Lhoas.

De ene zaterdag zit ik in Goch (Duitsland), en de daaropvolgende zaterdag ben ik in Hechtel (België). Dat krijg je als je zoon graag meedoet aan een schaaktoernooi. Ging ik in Goch op zoek naar ‘beroemde’ voordeuren, later meer hierover, vandaag ging ik vanuit Hechtel naar het Modemuseum Hasselt. Tot 4 januari 2009 is in het Modemuseum Hasselt de expositie TEN DANS gevraagd te zien. Er is gekozen voor een zéér verrassende opstelling, helaas vond ik de keuze en de uitvoering van de kostuums minder geslaagd. Als je al veel tentoonstellingen hebt gezien, ga je vergelijken, ook al is dit niet goed. De schetstekeningen die ik zag, vond ik vaak beter en mooier dan de uitvoering. Natuurlijk moet een danskostuum aan belangrijke eisen voldoen, maar ondanks de gestelde eisen viel me de uitvoering soms wat tegen. Enkele mooie kostuums legde ik op de foto vast.

Links de schets van de pestdokter, Daphne Kitschen, Het Zwanenmeer 2002. Rechts de schets van de koningin, Daphne Kitschen, Het Zwanenmeer 2002, Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (Jan Fabre).
Op de schets van de pestdokter staat de volgende tekst te lezen: ‘Pestmasker uit echt vogelhoofd (been), de rest volledig in bruin leder gesloten ev. op stelten!’ Op de schets van de koningin staat het volgende te lezen: ‘Lang kleed, heel hoog in de taille met versierde riem. Gouden kroon en lange zwarte loper met hermelijnen voering.’



Masker pestdokter, Zwanenmeer 2002.




Detail kleding van de koningin, Zwanenmeer 2002.




De Schone Slaapster 1985, Aurora, Koninklijke Balletschool/Joy Newton-Andreï Ivaneanu.




De Schone Slaapster 1985, Seringenfee, Koninklijke Balletschool/Joy Newton-Andreï Ivaneanu.

In 2007 bezocht ik de overzichtstentoonstelling van Kaffe Fassett in het Modemuseum Hasselt.

9 gedachten over “TEN DANS gevraagd

  1. Net wakker moest ik goed kijken naar de eerste foto, eindelijk zag ik dat het sokken, sokken, sokken en sokken waren. Nog maar even gekeken bij Kaffe Fassett waar ik de hele collectie van Regia sokkenwol ( Design Line) in huis heb. Vanmorgen bij het opstaan een paar kleurrijke warme sokken aangetrokken, dan moeten mijn clocks aan. De dikke sokken passen niet in mijn schoenen. Er zijn een aantal kleuren ook in 6 draads, dus wat dikker.
    Wat heeft Berthi Kaffe Fassett in Hasselt prachtig op de foto gezet, werkend aan zijn breiwerkje met veel kleur.
    Elma

  2. idee voor een trui opgedaan Kijk in de sokkenopruimomg en sla je slag???? zal we lekker warm zijn, mooi is wat anders. en al die naden, …….
    mooi fotos van de tentoonstelling is Hasselt, het masker is toch wel sprekend fijn zondag (uitrusten van alle heenen weertjes, ik weet hoe dat gaat,

  3. Ik denk al, zien zij (vorige reagerenden) ander foto’s dan ik.
    Sokken !!??? …….En nu zie IK ze ook !!!
    Heel origineel !;-))
    Soms vind ik ook gekrabbelde inspiraties terug op kleine kladjes.
    Leuk om te zien dat het toch wel vaak precies zo’n werkstuk is geworden.

  4. Als je al zoveel gezien hebt als jij, is het onontkoombaar om oprecht kritisch te zijn. Maar toch weet je een paar pareltjes te vinden voor ons.

  5. @Saskia, heel mooi verwoord!
    @Elma, het sokkentruitje zit ingenieus in elkaar. Geweldig idee.
    Ik draag nog steeds geen sokken. Ik heb niet zo snel last van koude voeten.
    Dat ik Kaffe Fassett in Hasselt zag is bijna twee jaar geleden. Ongelooflijk, de tijd gaat echt te snel voor mij!
    @basje, jij zult vast vaak terug denken aan de periode dat jij veel reisde met je zoon. Zoals je al eens eerder schreef, was het ook een gezellige periode.
    Wij reizen graag met Thijmen naar toernooien.
    Heeft hij er plezier in, dan hebben wij dat ook.
    @Wilma,:-)
    @Marian’ne m, jij bent ook heel creatief met naald en draad!

  6. Zo kom je nog eens ergens… behalve dat danskleding aan eisen moet voldoen voor het dansen, is het ook nog eens zo dat het effect van kostuums op het toneel heel anders kan zijn dan in een tentoonstelling. Belichting is soms meer dan de helft van de kostuums.

  7. @yvonnep, je hebt gelijk! Het allerbelangrijskte is om het juiste effect te bereiken. En danskostuums hebben veel te lijden, waardoor ze een verhaal vertellen wat ik weer belangrijk vind. Misschien ging ik met een iets verkeerd beeld naar deze tentoonstelling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *