Soft Ware 2008

Vandaag is er niet alleen de Harten-meeting, maar vandaag wordt ook de expositie Soft Ware 2008 in de bovenzalen van Pulchri Studio geopend door Marian Conrads. Voor deze tentoonstelling werd door initiatiefneemster Tilleke Schwarz in nauw overleg met Maria Smits werk geselecteerd van een 24-tal kunstenaars. Bij de selectie van de kunstenaars en de keuze uit hun werk gold als voorwaarde dat het autonome kunst betreft. Zo biedt Soft Ware 2008 een verrassende en vernieuwende kijk op ‘textiel in de beeldende kunst’.

Anne van de Pals maakt monumentale 3D wolbeelden, waarvan ze er twee toont.

Met de tentoonstelling Soft Ware 2008 wordt expliciet aandacht besteed aan textiel in de beeldende kunst en wel vanuit vijf invalshoeken:

• Conceptueel. De kunstenaar heeft voor het specifieke materiaal (textiel) of de bijzondere techniek gekozen, omdat deze bijdragen aan de inhoud en de betekenis van het werk. Bijvoorbeeld als symbool of om een sfeer of herinnering op te roepen. Een alweer klassiek voorbeeld hiervan is het werk van de kunstenaar Berend Strik. Hinke Schreuders, Maria Smits en Rixt Mekenkamp zijn andere bekende kunstenaars, die vanuit deze visie textiel in hun werk toepassen.

• Structuur. Het toevoegen van een accentuerende structuur aan een kunstwerk. In plaats van zand door de verf te mengen kan men er ook garens en/of kralen aan toevoegen. Michael Raedecker werd met zijn vernieuwende schilderijen genomineerd voor de prestigieuze Turner prijs (in 2000), waarin hij in de schilderijen borduurt. Zie in dit verband ook het werk van Ton of Holland, Vittorio Roerade en van Emjan. Op de foto zie je werk van Emjan (Marianne van Loo), zij borduurt op papier.

• Gebruik van de tactiele eigenschappen van textiel. Bijvoorbeeld: fluweel roept een heel andere gevoelswaarde op dan roestvrij staal, ook als je het niet mag aanraken. Overbekende voorbeelden zijn de ‘soft sculptures’ van Claes Oldenburg. Ook hedendaagse kunstenaars als Desirée de Baar, Wilma Kuil, Marita Kratz, H.F van Steensel, Jan Wisse, Piia Maria Pikkanen, Warfemius en Diana Maria en Lijn Seijsener maken in hun werk gebruik van vergelijkbare materialen. Ook het subtiele werk van Saskia E.M. van Dijk is in deze categorie te plaatsen.

Een schilderij van H.F. van Steensel dat ten dele uit lappen bestaat.

• Het bereiken van bijzondere effecten met gebruik van textiele technieken (bijvoorbeeld: naaien, breien, haken). Zie onder andere het werk van Marian Bijlenga, Luis Acosta, Isolde Venrooy, Piia Maria .


Werk van Marian Bijlenga.

• Gebruik van een arbeidsintensieve techniek (bijvoorbeeld borduren) leidt door de traagheid van het proces tot een wezenlijk ander werk dan wanneer gebruik zou worden gemaakt van de tekentechniek. In de literatuur wordt soms een relatie gelegd tussen borduren en mediteren (Rozsika Parker in The Subversive Stitch). Dit geldt onder andere ook voor het borduurwerk van Tilleke Schwarz en het werk van Regula Maria Müller.


Marita Kratz haakt mensachtige figuren.

De tentoonstelling Soft Ware 2008 is te zien van 19 januari tot 10 februari 2008.

21 gedachten over “Soft Ware 2008

  1. Veel plezier vandaag, en probeer maar weer een nieuwe servet te scoren. Aan de reacties te zien zijn alle deelnemers al onderweg en de rest kan uitslapen.

  2. Ja, veel kijk- en praatplezier allemaal en de thuisblijvers hebben de hele dag de tijd om dit interessante log door te lezen.

  3. Ook ik ben terug van de ‘HARTENMEETING’.Wat was het een heerlijke dag !Prachtige locatie
    dat Polman’s Huis, ze verzorgden een voortreffelijke lunch, waar iedereen van smulde.Zooooooo leuk om nu de gezichten te zien die horen bij al die logs. En dan al die Hartenprojecten in het echt te zien….
    dat gaat een mooie tentoonstelling worden.
    Berthi, dank voor het organiseren van deze SUPERDAG !!!!!

  4. Nog bedankt berthi, voor de organisatie van deze dag, ik zit met rozige wangen nog even achter de pc. Wat was het leuk iedereen te ontmoeten. Die expositie in Pulgrie, erg leuk! Hij staat al in mijn agenda!

  5. Wat veel informatie over de expositie Soft Ware 2008. Marita Kratz bewonder ik met haar haakobjecten, wat vereist dat een kennis van de techniek om dit zo te kunnen haken.
    In het tijdschrift Textiel Plus nr.124 februari 1989 stond een artikel over Kleurverlopen door Luis Acosta, deze naam kom ik nu weer tegen op deze expositie.
    Dat artikel sprak mij erg aan en had al wat geprobeerd. In Textiel Plus nr.141 kwam er een vervolg op het artikel kleurverlopen, met de mogelijkheid om bij hem thuis in de Stynstraat in Utrecht een cursus te volgen.
    In oktober 1993 ben ik bij Luis Acosta een cursus gaan volgen. Met nog 3 dames bij hem in de kamer aan de tafel heb ik van de lessen genoten. De 3 andere dames waren weefsters met heel andere belangstelling dan ik. In die jaren heb ik het veel toegepast in truien met kleurverlopen.
    Vanmorgen mijn map met huiswerk weer opgepakt en zal er weer eens mee bezig gaan.
    Zijn manier van aanpak om kleuren te laten verlopen spreekt mij nog steeds erg aan.
    In afwachting van de hartenreacties hier nog wat te lezen.
    Elma

  6. Berthi bedankt voor alles, het was heel gezellig. Wij kunnen hier nog lang van na genieten. Super!!!!!!!

  7. Berthi,bedankt voor de leuke dag,veel succes met je boek en eet je hartenchocolaatjes lekker op!

  8. Teutelkoor: mmmmmmmmmmmmm (inzingen)
    ZOOOOOOONE GOEIE HEBBE WIJ NOG NIE GEHAD
    ZOOOOOOONE GOEIE HEBBE WIJ NOG NIE GEHAD…
    B-ness: hierzo, klim even hier op een stoel.
    Tataaaaaaaaaaaaa
    Tataaaaaaaaaaaaa
    Tataaaaaaaaaaaaa
    (stilte)
    Hooggeeerd Wij.
    Wij overhandigen heden aan de stoelbeklommene:
    a.een PLUIMENDEKSEL mét belletjes op je haartjes
    b.de oorkonde met uwe naam in blauw (DMC932): B-ness, Organisatoricus Harticus Chocoladicus Fantasticus den EERSTE.
    c.onze welgemeende bloemenbekogeling.
    Voor een zeer geslaagd hartensamenzijn.
    Voor je inspanningen hiertoe.
    Voor herhaling vatbaar!
    Dikke zoenen, ook van Peet!
    MWAH MWAH MWAH! (Hier, servetje).
    Dank je, B-ness! Wat GEWELDIG leuk om je te hebben mogen ontmoeten. En ik ben flieft op je jasje/bloesje/jakje. Staat je goed.

  9. Berthi het was geweldig! heerlijk om de bekenden weer te zien en nieuwe gezichten te kunnen ontmoeten. Leuk om bij al die web-logs nu een hoofd te hebben 😉 De verzorging bij Polmans was voortreffelijk en over de handwerken raak ik nog lang niet uitgepraat.
    dank voor de organisatie!

  10. Fijn om te horen dat jullie net als ik zo genoten hebben! Het was weer een zeer hartverwarmende dag in Utrecht!

  11. dank voor deze informatie: de textieltentoonstelling staat nu met stip op 1 op mijn verlanglijstje

  12. @Elma, wat heb jij veel op textielgebied gedaan. Je bent van ontzettend veel technieken op de hoogte. Het kan bijna niet anders of je moet zowat de hele dag bezig zijn met textiel/handwerk! Petje af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *