Pardubice

Vorig jaar ging Thijmen naar Bagneux voor een schaaktoernooi, dit jaar wordt het Pardubice. Vandaag vertrekt Thijmen met een groep van acht personen naar Tsjechië. Voor Thijmen is het de eerste keer dat hij een vliegreis maakt. De vlucht gaat van Schiphol naar Praag, met een overstap in Zürich. Het zal een drukte van jewelste zijn op Schiphol. Het is vakantietijd en iedereen wil zo snel mogelijk zijn vakantiebestemming bereiken. Dat wordt hard werken voor het personeel op Schiphol en laten we vooral de stewardessen niet vergeten want wat las ik vorige week in Elsevier: ‘Het is hard werken in de economy class.’ Het artikel ging overigens over de status van de stewardess: ‘Van wolkenprinses tot serveerster in de lucht.’ Een halve eeuw geleden was het beroep van stewardess een voor velen onbereikbaar ideaal. Nu moeten luchtvaartmaatschappijen moeite doen om aan personeel te komen. Wat ging er mis?
‘De ideale vrouw’, schreven de kranten, toen de eerste stewardess bij de KLM kwam. ‘De Hollandse vrouw op haar best, met een aangeboren beschaving, een veelzijdige ontwikkeling en een huiselijke zorgzaamheid’, loofde de KLM Post in 1939 de eerste vrouwen aan boord. Het waren vaak meisjes uit de betere kringen, opgegroeid op kostscholen, die stewardess werden. Verplicht vrijgezel, ‘omdat zij zich anders niet volledig in dienst van haar beroep kan stellen’, zoals een folder van KLM uit 1952 stelt. De selectie was streng. Van de kandidaten werd geëist dat ze hbs of gymnasium hadden, vloeiend Frans, Duits en Engels spraken en enige jaren in de verpleging hadden gewerkt. Ook moesten ze een uitgebreid examen afleggen. De kandidaten hoeven tegenwoordig niet meer te beschikken over een gymnasium-diploma, een havo- of mbo-diploma is voldoende. Er wordt ook niet meer verwacht dat ze Frans en Duits spreken. Een goede beheersing van de Engelse taal is voldoende. Een trouwring is al helemaal geen belemmering meer. ‘De stewardess is nog steeds het gezicht van de luchtvaartmaatschappij. Ze moet vriendelijk, vrolijk en beschaafd zijn. Knap is geen vereiste, een representatief voorkomen wel’, zegt Martinair-woordvoerder Erik van Doeselaar. En dus dragen de vrouwelijke kandidaten keurige mantelpakjes en hebben ze hun nagels glimmend rood gelakt.
Een van de eerste lessen, tijdens de opleiding van zes weken voor stewardess, gaat over de uiterlijke verzorging. Als ze met elkaar naar het vliegtuig lopen, hebben ze hun jassen of allemaal aan en dicht, of uit en over de arm geslagen. Hun lippenstiften hebben allemaal dezelfde helderrode kleur als hun hoedjes. De zijden sjaal mag maar op twee manieren worden gestrikt en de rok moet over de knie vallen. Hakken van meer dan 4,5 centimeter zijn uit den boze, maar platte schoenen ook. Lang haar moet opgestoken. Haarlak. Gebruik het vooral veel en vaak.
De werkdruk van tegenwoordig is hoog. Er vertrekken dagelijks zoveel vluchten vanaf Amsterdam, dat de rusttijden minimaal zijn. Als gevolg daarvan is een stewardess vaker ziek dan de gemiddelde werknemer. De steeds strakker wordende dienstroosters, het constante gevecht met de jetlag, de lastige passagiers en, sinds 11 september 2001, de voortdurende dreiging van aanslagen. Is stewardess zijn nog wel leuk? ‘Absoluut’, zegt de 27-jarige Anne Olimulder. Hoewel ze met haar hbo-opleiding communicatie alle kanten op kon, besloot ze driekwart jaar geleden te solliciteren bij KLM. ‘Het reizen trok me. Als stewardess moet je hard werken, maar dat vind ik niet erg. Ik was erop voorbereid en had geen romantisch beeld van het beroep. Maar de hele wereld over vliegen en er ook nog voor betaald krijgen, dat is toch bijzonder.’

De stewardess op de foto draagt het KLM winteruniform, 1975-1982.

Bron: Elsevier

30 gedachten over “Pardubice

  1. Aan Thijmen een fijne eerste keer vlucht !
    Je bent er voor je het weet .
    En dan heel veel succes gewenst !

  2. Een stewardess heeft het zelfde als de brandweerman, en ‘hangt’ iets bijzonders omheen. Waardoor er vroeger gezegd werd, later als ik groot ben dan word ik,….
    Grappig om dat over die lippenstift en de jasjes te lezen. Het lijkt ver te gaan, maar het is het zelfde als met elk beroep waar een uniform gedragen moet worden. Het moet er correct uit zien, je bent het visitekaartje van het bedrijf!
    Thijmen, veel plezier, en Berthi sterkte met de erbij horende ‘zenuwen’ als je jongste voor het eerst een vliegreis maakt ;o)

  3. Thijmen en Peter
    Geweldig veel plezier en succes toegewenst.
    Stefan Jenny Anke en Emma

  4. Heerlijk jij weet echt overal iets leuks over te melden.Succes voor Thijmen en een heerlijke tijd voor jou en je dochter, lekker kletsen …
    (Ps. zelfs je postzegelop de post was mooi in stijl,zag ik later…)Fijne dag Berthi

  5. Berthi, hier komt een verhaal! Dit log doet iets met me omdat een lieve schat van een jonge vrouw die ik ken, jaren heeft gevlogen voor de KLM. Ze vertelde ons vaak over haar werk waar ze veel van hield. Dat het een heel zwaar beroep is bleek later uit het feit dat haar gezondheid het werk niet langer toeliet.Maar twee vehalen die zij ons vertelde zijn me vooral bij gebleven. Ze werkte op een moment in de biseness-class en vroeg netjes aan een mevrouw en meneer die naast elkaar zaten wat ze wilde drinken. Mevrouw bliefde graag een kopje thee, maar meneer keek uit het raam en zei niets, ook niet na herhaald vragen. Vrouw zweeg enige tijd en zei toen: “Mevrouw, mijn man spreekt niet met bedienend personeel, maar wil graag een kopje thee!” Ik word nog hels als ik eraan denk. Nog erger vond ik het volgende verhaal. Een stewardess stond bij de ingang de passagiers te verwelkomen toen een bekende regeringsleider binnen trad. Deze stewardess, zeer verzorgd maar met een iets meer gevuld figuurtje, werd door deze passagier aangesproken met de volgende tekst: “Hé, sinds wanneer heeft de KLM koeien in dienst?” (deze man heeft misschien net een receptie met veel drank meegemaakt denk ik dan). De stewardess antwoordde heel gevat: “Sinds ze varkens vervoeren!” Ze werd ontslagen.
    Ik wil maar zeggen, het werk is echt heel zwaar en ik heb tot nu toe alleen maar aardige, vriendelijke, hard werkende mannen en vrouwen als personeel meegemaakt en wil hen daarvoor heel graag mijn complimenten geven.

  6. @Corrie, wat een vreselijke opmerkingen!!!
    Schandalig om zo behandelt te worden. De passagiers mogen zeker alles zeggen, maar de stewardess mag zich niet weren en moet het maar gelaten over zich heen laten gaan. Knap van je kennis om een gevat antwoord te geven, ook al leidde dit tot haar ontslag.
    Dank voor alle goede wensen!

  7. @Hilly, niet alleen mijn dochter is thuis, maar ook de oudste zoon!
    Leuk hé… die postzegel. Gelukkig had ik er nog een paar op voorraad!:-)

  8. @ingrid h.g, als klein meisje heb ik wel eens gedacht/gedroomd om later stewardess te worden… en dat voor iemand die helemaal niet wil vliegen! LOL

  9. Nog even, ik was vergeten om te vermelden bij mijn verhalen hierboven, dat de eerste stewardess die niet door de passagier werd aangesproken omdat ze bedienend personeel was, ook een erg goede reactie had. Ze schonk zijn theekopje tot de rand toe vol en zette het zó neer op zijn tafeltje! Ha,ha,ha, ik had hem wel eens willen zien modderen! Maar zo’n soort man zal het wel door zijn al te volgzame vrouw op laten lossen, leer mij m’n pappenheimers kennen! Vliegen vind ik heerlijk! Vooral het opstijgen en landen en de enorme kracht die daarbij wordt ontwikkeld jagen me kippenvel over mijn lijf van prettige spanning.

  10. Thijmen heel veel plezier en doe maar aardig tegen die hardwerkende mannen en vrouwen in de cabine…

  11. Oh jeee alsnog je aandacht verdelen ,sorry ik dacht datje 1 zoon en 1 dochter had hihi..morgen niet in de hangmat ,maar aan de kwast…en HP scoren….Ik ben vrij ,dus ga naar t kruidvat,daar schijnt ie het goedkoopst te zijn ssstttt…..(niet gezegd)

  12. @Hilly, ik zat al aan je te denken… zou Hilly vannacht voor een deur gaan liggen om als eerste de nieuwste HP te kunnen bemachtigen?
    Niet dus, jij rent morgen naar het Kruidvat om daar voor de deur te gaan liggen!! LOL
    Succes, morgen!

  13. ja grrr lees ik net bij eci van 9 tot 12 voor 8 euro.En ik ben daar als goede vaste klant niet eens van op de hoogte gebracht…grrrrrrrr
    maar ik heb um.via t kruidvat(eigenlijk tegen mijn principes,maar daarnaast deed ik boodschappen(goeie smoes)…en nu maar braaf gaan verven…zou t lukken?haha natuurlijk

  14. Veel succes en een hele prachtige weekend Berthi!! Ik hoop dat alles goed is en dat je nog wat van de zomer kunt genieten, Aina 🙂

  15. @Hilly, meteen je lidmaatschap opzeggen??? 🙂
    In de Volkskrant las ik vanmorgen al een recensie:
    ‘… De beproevingen die Harry en zijn vrienden moeten doorstaan zijn niet gering, vooral wanneer er twijfel rijst aan de rechtschapen bedoelingen van Albus Perkamentus, die zes delen lang de goede genius van hun wereld is geweest. Halverwege het boek groeien de dilemma’s en desillusies hun dan ook bijna boven het hoofd. Dat ze die confrontatie uiteindelijk doorstaan is geen verrassing, maar intussen geeft Rowling haar publiek wel een – in letterlijke zin fantastisch – lesje in ethiek, levenskunst en medemenselijkheid. In die zin vormen de zeven delen van het Potter-epos een regelrechte Bildungsroman.’
    Het is prachtig weer om te verven, maar ook om in een hangmat te genieten van de nieuwste HP!!
    Een fijne dag!!!

  16. haha voorlopig blijf ik achter de computer moed verzamlen erg he? Jij bent de laatste en dan ga ik,…niet in de hangmat,maar verven (heb al heel veel gedaan hoor,boodschappen ,wassen gevouwen en gedaan,gestofzuigd,vaatwasser geleegd pfftt en tussendoor loggen..hahaha zo lekker zo’n vrije lummeldag..
    Ik heb niet opgezegd,wel een boze mail verstuurd naar de boekenclub…groeten,hil

  17. Berthi, zal een beetje leeg voelen nu Thijmen weg is. Maar je andere kinderen komen je gezelschap houden begrijp ik! Ben te laat om Thijmen goede reis te wensen. Bij deze dan toch nog.
    @Corrie, wat een verhaal over die stuwardessen!! Ik heb een achternicht die ook stuwardes geweest is. Was in de jaren 50/60. Later werd ze hastess bij een reisbuerau in Dubrovnik. Daar getrouwd met een Kroaat. Daar woont ze nog steeds. En je hebt helemaal gelijk. Het is een beroep van hard werken en veel slikken.

  18. @ Berthi,
    … en hoe gaat ’t, al iets gehoord, of lees ik daar verderop over?
    :o)
    Vliegen, ik moet en niet aan denken!
    brrr.
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>

  19. @Juul, ze hebben veel vertraging gehad, zowel op Schiphol als in Zürich. In Praag moesten ze lang wachten op de trein en vervolgens nog zo’n uur in de trein zitten naar Pardubice. Al met al een lange reis.

  20. @ Berthi,
    m’n persoonlijke gegevens waren opeens verdwenen…
    (???)
    Afijn, weer opnieuw ingevuld.
    De reis was dus nog een heel avontuur.
    Hopelijk gaat de terugtocht voorspoedig(er).
    :o)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *